Conflicterende belangen | Eneco Community

Conflicterende belangen

• 2 januari 2017
  • 2 reacties
  • 191 Bekeken

Badge +1
Gisteren heb ik nog 2 slimme stekkers en een rookmelder besteld en naar aanleiding daarvan heb ik het forum nog eens doorgelezen.

Het valt me op dat het probleem met de TOON als thermostaat nog steeds niet opgelost is. Sinds April ongeveer heb ik de TOON thermostaat vervangen door Honeywel Evohome ivm de zoneverwarming mogelijkheden.

Ook heb ik gisteren de meterstanden van de slimme meter in mijn excel sheet bijgewerkt tot eind 2016.

Het valt me op dat sinds ik de Honeywel thermostaat heb hangen en de TOON alleen nog gebruikt word voor weergave van electra en gas en het schakelen van HUE verlichting en slimme stekkers, mijn gasverbruik aanmerkelijk is verminderd. Geen "overshoot" of wisselende temperaturen meer en niet meer steeds instellingen op de ketel moeten wijzigen om te proberen het gasverbruik te beperken.

Het klinkt misschien niet populair om te zeggen op een eneco forum, maar ik vermoed conflicterende belangen bij eneco als stroom en gas leverancier en tevens als software leverancier voor een effectief werkende thermostaat.

Door regelmatig opnieuw te laten inleren van de TOON kunnen ze zo zorgen voor extra omzet gasverbruik.

Er kan natuurlijk iets verklaarbaars aan de hand zijn en is het alleen mijn onderbuik gevoel, maar ik denk door de vele reacties hier op het forum een patroon te herkennen.

Mijn ketel: remeha avanta, modulerende ketel.
Tapwater temperatuur 60 graden.
Stook temperatuur, 70 graden.
radiatoren en vloerverwarming. vloerverwarming staat op 38 graden.
Bovenstaande zowel met de TOON als de Honeywel als meest ideale instelling gebleken.

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

2 Reacties

Badge
@huibtech Ik heb zelf afgelopen weken problemen gehad met mijn Toon en ik heb niet het idee gehad dat Toon nou efficient en zuinig is geweest. Ik ben het met je eens dat Toon op dit moment niet effectief werkt. Het grappige is inderdaad dat Eneco geen enkel financieel belang bij heeft bij een effectieve thermostaat.

E.e.a heeft ook te maken met de thermostaat zelf denk ik. Het lijkt erop dat Toon bij sterke buitentemperatuur wisselingen de draad kwijt raakt
Reputatie 7
Badge +6
@Huibtech

De meeste gebruikers van Toon besparen op het gas en elektraverbruik, dat geldt uiteraard niet voor iedereen, er kan met elk apparaat onverhoopt een probleem optreden in bepaalde situaties dit geld ook voor Toon of andere thermostaten. Gebruikers bij wie alles vlekkeloos verloopt zullen minder geneigd zijn om hun ervaringen op de community te delen dan gebruikers die problemen ervaren, daardoor kan het kloppen dat je meer van dergelijke reacties op het forum tegenkomt. Ook is het opnieuw laten inleren van Toon niet iets wat regelmatig voorkomt, dit doen we alleen wanneer de thermostaat verkeerd is ingeleerd.