Bosch ketel type 30 HRC modulerend aansluiten | Eneco Community
beantwoord

Bosch ketel type 30 HRC modulerend aansluiten

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

45 Reacties

Reputatie 3
Badge
Lijkt er overigens wel op dat we wat meer energie verbruiken nu met dat opentherm. CV Ketel staat dus op E (tot 75 max) en toon staat met tapwater voorverwarmen aan. Nog advies? 😛
Reputatie 7
Badge +7
het ziet er naar uit dat je een beetje tegen jezelf zit te praten.:rolleyes:
maar in 2 dagen kun je er nog weinig/niets van zeggen of je meer energie bent gaan gebruiken met opentherm.
ik denk dat weinig forum leden deze ketel hebben , en dat je daarom weinig response krijgt.
gewoon ff afw8 tot dat er iemand reageerd die ook zo,n ketel heeft .
Reputatie 3
Badge
😛 Weinig response so far 😛
Reputatie 3
Badge +1
Hallo mbnn,

Zelf heb ik geen bosch ketel.

Wel heb ik de cv temperatuur op (75C, fabrieksinstelling) staan met OT. (kan met parameter ingesteld worden naar 85C)
Of OT zuiniger is dan aan/uit zijn de menigen over verdeelt, wel is de regeling dusdanig dat het meer comfort op zou moeten leveren.
Maar ja, uiteindelijk is het hoe iemand het ervaart.
Badge
Hoe kan je aan zo'n module komen? mijn hrc 30 is zo'n6 jaar oud en achter het schuivend klepje bevind zich een leeg gat 🙂
Reputatie 3
Badge +1
EduardNL wrote:

Hoe kan je aan zo'n module komen? mijn hrc 30 is zo'n6 jaar oud en achter het schuivend klepje bevind zich een leeg gat :)

Bij een installateur of via internetshops.
Google maar eens op Bosch module OTM 1
Prijzen liggen tussen de 55 en 70 euro.
Badge
Ach ja, typisch, mij moet het weer geld kosten. Ik wacht dan nog even 🙂
Hoi Eduard,

Tja het is een keuze. Bij sommige zat de module verstopt in de holle vrije ruimte.
Maar modulerend is wel mooi hoor.
Badge
Ik heb vandaag mijn Bosch HRC30 ook modulerend aangesloten via opentherm. Dit ongeveer via de instructie hierboven.
Het is perfect gegaan, ik ben nu benieuwd na het resultaat in het verbruik van energie.

1-Ketel uitgezet.
2-Toontje uitgezet.
3-Ketel opgeschroefd
4-Foto gemaakt van de oude aansluiting 😛 (voor het geval dat het niet werkt).
5-Print plaatje gezocht en witte connector ingestoken.
6-rode draad op de T en de blauwe op de 0
7-Ketel aangezet.
8-Toontje aangezet
9-Toontje op opentherm gezet,
10-Temperatuur omhoog gezet, en daarna voelen aan de leidingen of het warm werd en auw mijn handen verbrand aan de leidingen, :P
11-Ketel dicht geschroefd (dit duurde het langst)

En nu ff afwachten op de resultaten of echt alles goed gaat.
EduardNL wrote:

Ach ja, typisch, mij moet het weer geld kosten. Ik wacht dan nog even :)

Hoi Eduard,

Berichtje van hiervoor gelezen?
Wordt jij nu niet getriggerd om het ook maar te doen?
Badge
Mijn ervaring na een avond. Wat mij heel erg opviel. Was dat de temperatuur constanter bleef. Normaal als ik hem op 21 instel. Dan werd het ook 22 graden. Omdat de radiators veel meer warmte afgeven. Nu heb ik het de hele avond 21graden gehad....

Dat is dus al een positief iets.
Prima, maar zie je op Toon nu een mooi moduleerde CV?
Of heb je slimme meters?
Reputatie 4
Badge
Wasteproberen wrote:

Ik heb vandaag mijn Bosch HRC30 ook modulerend aangesloten via opentherm. Dit ongeveer via de instructie hierboven.
Het is perfect gegaan, ik ben nu benieuwd na het resultaat in het verbruik van energie.
.

Maar waar heb je die module vandaan, want dat was eigenlijk de vraag van de topic starter ;-)
Hij weet nu wel dat het goed kan werken en hoe het moet 🆒
Badge
Die module zat bij mij al in de ketel.
Brandje wrote:

Hoi Eduard,

Tja het is een keuze. Bij sommige zat de module verstopt in de holle vrije ruimte.
Maar modulerend is wel mooi hoor.

Precies dat zei ik dus!
Dank voor de duidelijke instructie. Vanmorgen heb ik m'n Bosch ketel via opentherm aangesloten. Monteur gaf afgelopen week aan dat het niet kon..... Dus wel 🙂
Timo wrote:

Dank voor de duidelijke instructie. Vanmorgen heb ik m'n Bosch ketel via opentherm aangesloten. Monteur gaf afgelopen week aan dat het niet kon..... Dus wel :-)

Zo! Daar heb je dus 2 jaar over gedaan...............:P

Fijn dat het gelukt is!
Brandje wrote:

Timo wrote:

Dank voor de duidelijke instructie. Vanmorgen heb ik m'n Bosch ketel via opentherm aangesloten. Monteur gaf afgelopen week aan dat het niet kon..... Dus wel :-)

Fijn dat het gelukt is!

Haha, nee hoor. Zo erg is 't niet. Ik heb afgelopen week Toon geïnstalleerd gekregen en dit topic gebruikt 😉
Timo wrote:

Brandje wrote:

Timo wrote:

Fijn dat het gelukt is!

Haha, nee hoor. Zo erg is 't niet. Ik heb afgelopen week Toon geïnstalleerd gekregen en dit topic gebruikt ;-)

Hoi Timo!,

Ja dat is een goeie! Sorry ik haalde de topicstarter en jou even door elkaar heen!
Maar fijn om te horen dat je met behulp van het forum Toon modulerend hebt aangesloten.

Veel plezier met Toon en fijn weekend!
Hallo, ben net verhuisd en had altijd al een goed werkende Toon. In het nieuwe huis heb ik een Bosch HRC30 of 35 ketel. Deze is onlangs door een wat stuntelige monteur aangesloten als AAN/UIT ketel. Ik heb afgelopen weekend de ketel via de OTM1 module die er in zat (welliswaar losgekoppeld) aangesloten.
Nu werkt mijn ketel keurig en modulerend. :)

Nu viel mij alleen op dat als ik de warm water kraan gebruik niet meer een kraan symbool in mijn scherm krijg van de TOON. In mijn vorige woning met een Remeha ketel wel. Ik zie wel dat de CV aanschiet om warm water te voorzien maar geen kraantje. Kan dat zijn dat deze info niet wordt mee gegeven via het OT protocol door mijn Bosch cv?

Hoewel dit natuurlijk niets uit maakt voor de werking van mijn ketel ben eigenlijk wel benieuwd wat dat kan zijn.

Kan iemand mij hier een antwoord op geven?

Met vriendelijke groet,
Cyrille

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen