Bosch ketel type 30 HRC modulerend aansluiten | Eneco Community
beantwoord

Bosch ketel type 30 HRC modulerend aansluiten

• 21 januari 2013
  • 45 reacties
  • 20514 Bekeken

Beste forumleden,
Ik heb een Bosch ketel type 30 HRC die momenteel aan/uit geschakeld wordt. Ik heb dat zo besloten omdat er tot voor kort nog een hoop problemen waren met modulerend schakelen, die lijken sinds de laatste update redelijk opgelost.
Ik heb een aansluitschema van de Bosch, dus ik weet welke aansluitingen ik moet gebruiken voor een modulerende thermostaat. Ik kan me allen herinneren ergens gelezen of gehoord te hebben dat  Bosch ketels niet zondermeer modulerend werken met de Toon, maar dat er een weerstand in serie gebruikt moet worden of zo. Natuurlijk heb ik die informatie weer eens niet bewaard...:(
Weet iemand hier meer van of heeft iemand misschien een Bosch ketel die modulerend werkt?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groeten,
Eric
icon

Beste antwoord door Eric van Loon 4 februari 2013, 09:35

De klemmen O en T bevinden zich op de meegeleverde OpenTherm interface OTM1, is de interface meegeleverd bij de ketel?
Hoi Danielle!
Bedankt voor jouw reactie! Ik heb inmiddels ook documentatie gevonden (bij de concurrent ;)) waaruit blijkt dat er standaard in een Bosch ketel een OpenTherm interface moet zitten en dat deze bij het aansluiten van een aan/uit thermostaat ontkoppeld wordt door de monteur. Voor de Toon gebruikte wij een envoudige aan/uit thermostaat met schakelklok (Siemens REV200) dus ik ga er vanuit dat de installateur de stekker van de OTM1 los heeft getrokken. In dat geval ga ik het volgende doen:
1) Ketel uit zetten
2) OTM1 aansluiten
3) Toon uitzetten
4) Schakeldraden Toon op O en T aansluiten
5) Ketel aanzetten
6) Toon aanzetten
7) Toon de OpenTherm aansluiting laten detecteren in systeem menu
Het lastige bij de Bosch is dat het aansluitblok een beetje verstopt zit achter een afdekplaatje en de kap.
Ik laat jullie de resultaten hopelijk in de loop van de week weten.
Bedankt!
Groeten,
Eric
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

45 Reacties

Bedoel je zeze lijst van de concurrentie?
http://www.essent.nl/mijn-e/Images/93562_aansluittabellen_e-thermostaat.pdf

Als ik het snel lees, heb je inderdaad een weerstant nodig.
30 Watt over klemmen 2 en 4, ja toch.......
Bedoel je zeze lijst van de concurrentie?
http://www.essent.nl/mijn-e/Images/93562_aansluittabellen_e-thermostaat.pdf

Als ik het snel lees, heb je inderdaad een weerstant nodig.
30 Watt over klemmen 2 en 4, ja toch.......

Kijk, dat zijn reacties waar je wat aan hebt, bedankt!!!
Even uit nieuwsgierigheid, hoe weet jij dat de Sub-charging weerstand 30 Watt is?
Groeten,
Eric

Kijk, dat zijn reacties waar je wat aan hebt, bedankt!!!
Even uit nieuwsgierigheid, hoe weet jij dat de Sub-charging weerstand 30 Watt is?
Groeten,
Eric

Dat lees ik op die lijst toch, of heb ik het verkeerd??
Maar let op hij is van Essent he?
Maar het gaat over OpenTherm en dat bedoel je toch?
Update:

ik heb verkeerd gelezen er staat ohm/watt en voor jou geldt sc.
Wat dat is weet ik ff niet. Wat betekend sub-charging. Ja ik kan het letterlijk vertalen, maar........
Dat is voor Aan/uit

Wil je modulerend dan dien je dus een interface te hebben.

Vermoedelijk een module vergelijkbaar met die van het forumlid Aaipad.
Die werd door Eneco gelijktijdig bij de plaatsing van Toon erbij geleverd.
Update:
ik heb verkeerd gelezen er staat ohm/watt en voor jou geldt sc

Ik zie het nu ook. Die weerstand zou nodig zijn bij aan/uit, bij moduleren moet een interface worden gebruikt, tenminste bij de Essent e-thermostaat.
Ik hoop dat een Bosch gebruiker of Eneco meer duidelijkheid kan scheppen.
Groeten,
Eric
Oké, ik zou dan ook Eneco nu benaderen, want die weten dit echt wel.

Interface (laten) plaatsen en Klaar is Kees toch???
Voorbeeld van de OpenTherm module

https://forum.eneco.nl/energie-besparen-94/ketel-modulerend-4215/#post26906
Hoi Rob, mooi zo!  Ik dacht al die leest het wel en plaatst zijn link even. 
Hopelijk kunnen we Eric hiermee helpen; op de 30ste horen we het wel. 
Nou, ik heb mijn vraag bij Eneco neergelegd (via email), maar ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen...
Ik ben bang dat ik het zelf moet gaan uitzoeken.
Nou, ik heb mijn vraag bij Eneco neergelegd (via email), maar ik heb nog geen antwoord mogen ontvangen...

Dat moet toch makkelijker kunnen via dit forum! Dan heeft de rest (met zo'n ketel) er ook iets aan!!
Ben zeer benieuwd of en dan hoe Eneco ook in dit topic gaat reageren. Waarschijnlijk gaan ze het ook hier volstrekt negeren in opdracht van hogerhand.
Op dit punt doen ze absoluut geen mededelingen, want al maanden worden de problemen met de thermostaatfunctie verdoezeld.
Dat is ook de reden dat er van de zijde van Eneco geen enkele uitleg/toelichting bij de laatste hotfix is gegeven.
Badge
Weet je al wat?
Weet je al wat?
Nee hoor, het blijft doodstil vanuit Eneco.
Reputatie 7
Badge +6
Hallo Eric van Loon,

Sorry voor de late reactie.
Op jouw ketel is inderdaad een interface nodig om de vertaling van aan/uit naar modulerend te maken. De klemmen O en T bevinden zich op de meegeleverde OpenTherm interface OTM1, is de interface meegeleverd bij de ketel? (toestellen vóór mei 2003 kunnen andere aansluitingen hebben. Neem in dat geval contact op met de fabrikant)
Wij leveren de interface niet. Wel kan onze monteur de ketel modulerend aan sluiten.

Ik hoop dat dit antwoord is op je vraag.
Anders hoor ik het graag!

Groet,
Danielle
De klemmen O en T bevinden zich op de meegeleverde OpenTherm interface OTM1, is de interface meegeleverd bij de ketel?
Hoi Danielle!
Bedankt voor jouw reactie! Ik heb inmiddels ook documentatie gevonden (bij de concurrent ;)) waaruit blijkt dat er standaard in een Bosch ketel een OpenTherm interface moet zitten en dat deze bij het aansluiten van een aan/uit thermostaat ontkoppeld wordt door de monteur. Voor de Toon gebruikte wij een envoudige aan/uit thermostaat met schakelklok (Siemens REV200) dus ik ga er vanuit dat de installateur de stekker van de OTM1 los heeft getrokken. In dat geval ga ik het volgende doen:
1) Ketel uit zetten
2) OTM1 aansluiten
3) Toon uitzetten
4) Schakeldraden Toon op O en T aansluiten
5) Ketel aanzetten
6) Toon aanzetten
7) Toon de OpenTherm aansluiting laten detecteren in systeem menu
Het lastige bij de Bosch is dat het aansluitblok een beetje verstopt zit achter een afdekplaatje en de kap.
Ik laat jullie de resultaten hopelijk in de loop van de week weten.
Bedankt!
Groeten,
Eric
Het heeft allemaal wat langer geduurd dan de bedoeling is, maar ik heb bovenstaande procedure uitgevoerd en Toon ziet nu dat de ketel middels OpenTherm aangestuurd kan worden. Ik heb wel een reset naar fabrieksinstellingen uitgevoerd om er voor te zorgen dat hij opnieuw gaat inleren en dat leverde nog wel wat problemen op (activeren lukte niet om een onduidelijke reden, terwijl ik wel verbinding had met het servicecenter) waardoor ik zondagavond zonder thermostaat zat... Tijdelijk maar even de ketel op aan/uit terug aangesloten en een oude thermostaat opgehangen. Maandagochtend lukte het activeren ineens wel, heel merkwaardig, maar goed, gisteravond Toon weer op z'n plek gehangen en de kabels op de OT connector aangesloten.
Twee tips dus:
1) Doe dit soort dingen niet in het weekend, want anders kun je, als het tegen zit, het hele weekend in de kou zitten.
2) Houd je oude thermostaat altijd bij de hand als fall-back.
Mooi dat het gelukt is en hopelijk heeft een toekomstige Toon gebruiker met ook een CV als jij er baat bij bij dit onderzoek!
En nu maar echt genieten van Toon, die nu doet wat ie moet doen. 
Het is mij ook gelukt om de Bosch HRC30 ketel via OpenTherm aan te sluiten op de Toon. 
Wat erg verwarrend was (ik denk ook voor de servicemonteur die er niet uitkwam) is dat de Bosch thermostaat (die modulerend was) niet aangesloten was op de OpenTherm module, maar op een andere connector. 

Het duurde even voordat ik überhaupt door had waar de OpenTherm module OTM1 verstopt zat. Ook had ik even nodig voordat ik zag waar de loshangende connector van de OpenTherm module naartoe moest.

In aanvulling van de posts hiervoor: 
- zoek de opentherm module OTM1  op. Dit is een printplaatje van ongeveer 3x6 cm wat achter een evenzogroot schuivend plastic klepje zit. In de Bosch documentatie vind je dit wel terug. Gebruik Google als je plaatjes nodig hebt.
- sluit de loshangen connector die aan het printplaatje zit aan onderop de ketel.
- sluit de 2 draden uit de ketelmodule aan op de OTM1
- sluit dus niks aan op de andere aansluitconnector, die wat meer links zit (pennen 1, 2 en 4). Dit is waar de Toon monteur de Toon op had aangesloten.
Badge
Inhakend op een oude topic.

Schijnbaar/blijkbaar heb ik ook deze HRC 30  ( ik zie het als ik de frontklep open doet en links onder kijk (30 HRC)
maar wat is het voordeel van opentherm? en is het raadzaam om hem zo aan te sluiten?
Destijds heb ik de CV zelf omgezet/aangeslotent en laten keuren door een vakman. en was nu wel nieuwsgierig naar dat opentherm

offtopic , iemand die goedkoop zo'n frontklep weet? de sluiting is namelijk kapot
Het voordeel van OpenTherm is volgens mij dat de ketel modulerend wordt aangestuurd. Dat will zeggen dat hij harder en zachter kan branden, in plaats van vol aan of uit. Dat levert minder grote temperatuursschommelingen op, en ik dacht dat het rendement hoger is als'ie niet voluit hoeft te stoken.
Badge
hmm, interessant, ik ga morgen eens in de ketel kijken of ik dat printplaatje kan vinden. zonde om hem niet te gebruiken als ie der zit :)
Maar ben je dan ook zuiniger met stoken?
Reputatie 7
Badge +7
hmm, interessant, ik ga morgen eens in de ketel kijken of ik dat printplaatje kan vinden. zonde om hem niet te gebruiken als ie der zit :)
Maar ben je dan ook zuiniger met stoken?

het grootste voordeel is een gelijkmatigere temperatuur bij modulerend.
over zuiniger, zijn de meningen over verdeeld:rolleyes:
Reputatie 3
Badge
Ik heb de draden van Toon nu op klem 1 en 2 zitten en een weerstand tussen 2 en 4 zitten, moet ik die eruit halen? En die wat naar toon gaan moeten dus ook eruit? Die moeten in O en T zeg je maar waar zit dat? En als dat al bij dat klemmetje is, hoe behoor je de draden van toon daarin te krijgen??
Reputatie 3
Badge
Heb het al gevonden, de weerstand (op klem 2 en 4) Moet er blijkbaar tussenuit.

De rode en blauwe draad van het toon apparaatje in O en T duwen en toon paar keer op contoleren duwen, hij schakelt nu automatisch op Opentherm (toon) en werkt zo te zien. Is het verder nog verstandig tapwater voor te laten warmen?

Ik heb rood op O gezet en blauw op T.

Is er nog iets wat jullie nog instellen anders? of is het goed zo?
Reputatie 3
Badge
En waar heeft de rest de max temperatuur op van de CV ketel? Staat bij mij op E stand en op het bolletje staan (dus beiden naar rechts horizontaal).

Wij doen het nu zo, als er niemand thuis is 15 graden, maar overdag op 18 zodat ie niet compleet van 15 naar 20 hoeft te gaan. Omdat het een vrij groot losstaand huis is zetten we hem savonds op 20 (comfort).