Bij handmatig verlagen temp. gaat ander programma in werking | Eneco Community
vraag

Bij handmatig verlagen temp. gaat ander programma in werking

• 31 oktober 2013
  • 14 reacties
  • 616 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
@moderators

Ik weet niet of dit een bug is maar prettig werkt het niet.

Wanneer je Toon handmatig in temperatuur verlaagt (staat op Thuis 21C) naar 18C, wat mijn Slapen instelling is, gaat Toon automatisch het Slapen programma volgen.
Op zich niets mis mee zei het niet dat bij Slapen het beeld nu direct zwart wordt, en dat is nu net wat ik overdag niet wil als ik thuis ben.(en niet elke huisgenoot heeft door wat er gebeurt)
Er zit dus een automatische koppeling in de handmatige temperatuurinstelling en de programma-instellingen.

Op zich geen groot probleem nu corrigeer ik dat met 17,7C of 18,5C te nemen, maar is het mogelijk dat dit in en later update ontkoppeld kan worden zodat niet meer automatisch bij handmatige temperatuur aanpassing een ander programma gaat lopen. (en het scherm dus AAN blijft :))

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

14 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@Het_Toontje,

Fijn dat je dit aankaart. Ik heb dit doorgegeven aan de softwareontwikkelaars.

Ik heb nog wel een aantal vragen:
Heb je dit probleem bij alle programma's, of is dit alleen bij het programma 'slapen'? En sinds wanneer heb je dit geconstateerd?

Zodra ik nog wat vragen heb of meer weet dan laat ik het je weten.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Danielle,

Als eerst heb ik het geconstateerd (opgevallen) op 29-10-2013 met SW 2.5.14.

Ik beschrijf alle stappen vanuit elk programmadeel.
JA = het programma wordt automatisch aangenomen na handmatige temp. verlaging of -verhoging.
NEE = het programma wordt niet automatisch aangenomen na temp. verlaging of -verhoging.
  • Weg  > Slapen      >JA
  • Weg > Thuis         >JA
  • Weg > Comfort     >NEE
  • Slapen > Weg       >NEE
  • Slapen > Thuis      >JA
  • Slapen > Comfort  >NEE
  • Thuis > Weg          >NEE
  • Thuis > Slapen      >JA
  • Thuis > Comfort    >NEE
  • Comfort > Weg     >NEE
  • Comfort > Slapen  >JA
  • Comfort > Thuis    >JA
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Reputatie 7
Badge +6
@Het_Toontje,

Het onderzoek loopt nog. De situatie is nog niet gereproduceerd, dus waar het aan kan liggen is ook nog onbekend.
We gaan er gauw mee verder en we houden je op de hoogte.
Reputatie 6
Badge +1
Wat Ts in zijn Openingsverhaal zet doet mijn systeem vanaf het begin. Zodra ik het systeen op een waarde zet die overeenkomt met een van de 4 ingestelde programma waardes dan geeft hij dit aan met bijbehorende scherm actie.

Want volgens mij beredeneerd het scherm de volgende logica:

weg is geen 18 graden, maar 18 graden is weg ( in mijn geval)
Reputatie 7
Badge +6
@Jvp,

Volgens de specificaties is de volgende het geval als de temperatuur wordt aangepast in een programma:

Stel dat Toon op dit moment op 'Weg 12 C' staat, het volgende programma is 'Thuis 20 C' en het daaropvolgende programma is 'Comfort 21 C'. Als we de temperatuur op 20 C zetten, komt er op Toon te staan: 'Tijdelijk op Thuis 20 C, om 23.00 uur op Slapen'.

Is dat misschien wat je ziet? Dan gaat hij wel weer over naar het volgende programma als het goed is.
Reputatie 6
Badge +1
Ja dat klopt. Hij zet er idd bij mij het woord tijdelijk bij tot het volgende schakelmoment. Dus als een waarde ingesteld word die ook een vaste parameter is van de 4 programma's temperaturen, geeft hij dat programma weer met het woord tijdelijk er voor.

Maar zodra hij op tijdelijke slaap of tijdelijke weg is dan gaat het scherm dus op uit, zoals dat normaal ook zou zijn als het programma op weg op slaap springt. Maar voor mij is dat dan normaal. En wil ik dat niet, dan zorg ik dat de handmatig ingestelde temp geen parameter van de 4 ingestelde temp waardes ( weg, slaap,confort of thuis ) zijn.

als ik namelijk op 1 van de presets slaap of weg klik, komt er ook tijdelijk voor te staan tot het volgende schakelmoment en reageerd het scherm op de ingestelde instelling, om op zwart te gaan. Hetzelfde als ik de waardes van temperatuur handmatig naar een van de 2 presetwaardes zet.

Maar ik weet dus ook niet ofdat dit ook zo is bij Ts. Want in dit geval dan is dat altijd zo geweest.
Reputatie 3
Badge +1
@Jürgen
@Danielle

De logica die je aangeeft klopt.
De temperatuur is inderdaad de master voor het aansturen van de 4 programmadelen.
Wat inhoud dat bij het handmatig aanpassen van de temperatuur het programmadeel wordt geactiveerd met dezelfde vooraf ingestelde temperatuur. 
Overdag is het programmadeel "Thuis" geactiveerd, wanneer ik nu handmatig de temperatuur laat dalen naar 18C komt daarbij, onder de aangegeven temperatuur in het hoofdscherm, inderdaad de mededeling "Tijdelijk op slapen, om 06.00 uur op Slapen".

Tot zover zou dit geen enkel probleem zijn, maar doordat Toon daarbij ook werkelijk het prograama "Slapen" gaat volgen gaan de daarbij geldende scherminstelling ook werken, en bij "Slapen" is dat op ZWART.
Dit gebeurt NIET bij alle programmadelen, alleen waar ik in mijn eerder draadje "JA" heb staan.
Waar "NEE" staat krijg je met het handmatig veranderen van de temperatuur tot de ingestelde waarde van het programmadeel alleen de tekst "Tijdelijk 15C, om 21.30 op Slapen"  (En zo zou het volgens mij moeten zijn, na handmatig de temperatuur aanpassen)

Als voorbeeld zoals Jürgen dit al omschreef:
Waar nu     "JA" staat   "Slapen is geen 18C, maar 18C is Slapen"
Waar nu  "NEE" staat   "Weg is 15C, maar 15C is geen Weg"

Er worden nu dus 2 soorten logica toegepast. Waarbij de Logica "Weg is 15C, maar 15C is geen Weg" de meest logische is.
Reputatie 3
Badge +1
...................................................................................... "Tijdelijk op slapen, om 06.00 uur op Slapen".

...................................................................................................................

Moet natuurlijk zijn: "Tijdelijk op Slapen, om 06.00 uur opThuis"
Reputatie 6
Badge +1
Ja oke, maar bij de optie slapen en thuis, valt idd standaard het scherm uit ( of meteen of na een bepaalde tijd) 
die scherm actie hangt weer samen met die 2 programma opties.
Reputatie 3
Badge +1
Ja oke, maar bij de optie slapen en thuis, valt idd standaard het scherm uit ( of meteen of na een bepaalde tijd) 
die scherm actie hangt weer samen met die 2 programma opties.

Klopt, zo heb ik het omschreven.
(Al is in mijn eerste quote het volgende niet correct, dit moet zijn: "De temperatuur is inderdaad de master voor het aansturen van  2 programmadelen, te weten Slapen en Thuis".
Nu is dat voor het programmadeel Thuis niet zo erg, hier gaat de dimstand in.(zover ik heb kunnen constateren)
Bij het programmadeel Slapen wordt het scherm direct zwart. (wat ook gebeurt als je het programmadeel handmatig kiest)

Er worden nu dus 2 soorten logica toegepast.
Bij Slapen en Thuis geldt dat de temperatuur altijd het programma bepaald.(met de daaraan verbonden schermacties)
Bij Weg en Comfort geldt dat het programma alleen de temperatuur bepaald.(zo zou het ook moeten werken)

Je gaf eerder aan dat dit al vanaf het begin in Toon zo werkt.
zoals al eerder geschreven lijkt mij dit niet wenselijk , en ook niet de bedoeling.

@Danielle,

Als je dit wilt reproduceren doe dit dan a.d.h.v. de volgende stappen.
  • Stel temperatuurstanden in, Weg 15C, Slapen 18C, Thuis 21C en Comfort 21,5C
  • Stel programma in, ma t/m zo  06.00 Thuis > 21.30 Slapen.
  • Test in tijdperiode Thuis  06.00 -21.30
  • Verlaag handmatig de temperatuur naar 18C
  • Toon gaat nu na 2 seconden helemaal op ZWART
  • Tik scherm aan
  • Toon geeft nu aan, onder de temperatuur in hoofdscherm, Tijdelijk op Slapen, om 06.00 uur op Thuis.
  • Verhoog handmatig de temperatuur naar 21C
  • Toon geeft nu aan, onder te temperatuur in hoofdscherm, Volgt programma, om 21.30 uur op Slapen.
  • Verhoog handmatig de temperatuur naar 21,5C
  • Toon geeft nu aan, onder de temperatuur in hoofdscherm, Tijdelijk, om 21.30 uur op Slapen
  • Verlaag handmatig de temperatuur naar 15C
  • Toon geeft nu aan, onder de temperatuur in hoofdscherm, Tijdelijk, om 21.30 uur op Slapen
Reputatie 6
Badge +1
Het spijt me Willem, maar dit is zoals Toon bij mij vanaf het begin al gefunctioneerd heef, en zie ik geen probleem.Als je de waarde niet op een preset waarde zet van programma, dan blijft het scherm gewoon actief.
Het spijt me Willem, maar dit is zoals Toon bij mij vanaf het begin al gefunctioneerd heef, en zie ik geen probleem.Als je de waarde niet op een preset waarde zet van programma, dan blijft het scherm gewoon actief.

Exact Jürgen,

Vandaar dat ik me ook verder niet in deze discussie heb gemengd. Ik zie geen enekle beer op de weg!
Reputatie 3
Badge +1
@Jürgen
@ Ton

Het is ook geen probleem, alleen vervelend (zoals gezegd in mijn eerste quote, en ik neem aan dat het niet hoort, dus meldt ik het.
Gezien jou reactie blijkt het er inderdaad al vanaf het begin in te zitten, wat niet impliceert dat dit door de software ontwikkelaar ook zo bedoeld is.
Maar je weet op een forum lijken door de vele reacties de problemen vaak groter als dat ze in werkelijkheid zijn bedoeld;), maar dat houdt het ook levendig.

Door nu niet de waarde te kiezen van het betreffende programmadeel pas je eigenlijk een Workaround toe.
Daarbij is mijn persoonlijke mening dat  toegepaste logica voor handmatige bediening/instelling altijd een automatische bediening/instelling overruled.
Daarom vind ik het altijd prettig dat een handmatige wijziging gewoon wordt overgenomen door de volgende programma-stap.