AWB ThermoElegance 4 OpenTherm? | Eneco Community
beantwoord

AWB ThermoElegance 4 OpenTherm?

• 4 september 2014
  • 15 reacties
  • 6880 Bekeken

Badge
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 7 reacties
Vandaag is Toon bij ons geïnstalleerd. Leuk speelgoed, wordt natuurlijk een sport om het actuele verbruik lager te houden dan het geschatte verbruik :)
Nu liep ik eens door de instellingen van Toon, en daarbij staat onder het kopje verwarming de keuze OpenTherm en Aan/Uit. Aan/Uit staat geselecteerd. Aangezien onze ketel -naar mijn weten- OpenTherm ondersteund, dacht ik OpenTherm gewoon even te selecteren, maar helaas, dat kan niet. Ook na herhaaldelijk op 'controleren' te drukken blijft Aan/Uit geselecteerd.
Nu vraag ik mij af, heeft Toon het mis, is de ketelmodule niet goed aangesloten, heb ik toch géén OpenTherm ketel?

Wie kan me een beetje op weg helpen?

De ketel is dus een AWB ThermoElegance 4 uit 2010. Deze was (voor Toon) modulerend aangesloten met een AWB ExaControl VM7 thermostaat.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door doekoe 13 september 2014, 16:54

Ik ben eruit! Erg lullig... bij het aansluiten van de openthermmodule zijn de aansluitdraden naar de thermostaat losgeschoten uit de voedingsmodule van Toon... dit zit weggewerkt achter een plaat omdat ik er in principe nooit bij kon. Ik kon echter wel een blik werpen op de module, er zat alleen aan de onderkant een kabel in. Even op onderzoek gegaan en... voilà, de schuldige is gevonden. Opnieuw opgestart, controleren, 'OpenTherm'!
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

15 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
beste @ doekoe,

Merk AWB
Uitvoering Gesloten
Capaciteit CV 24.5 kW
Serie ThermoElegance advance
Type ThermoElegance 4
Warmtewisselaar RVS
Gaskeur CV rendement HR107
Gaskeur SV ja
Gaskeur NZ ja
Warmwaterklasse CW4
Gaskeur HR ww ja
Tapcapaciteit bij 60 C 8 ltr
Hoog 740 mm
Breed 418 mm
Diep 344 mm
Gewicht 31 KG
Doorstroomsysteem ja
Voorraadhoudend nee
CV-aansluiting 22
Wateraansluiting 15
Gasaansluiting 15
Rookgasaansluiting 2x80
Model Hangend
OpenTherm optioneel d.m.v. interface
Elektronische onsteking ja

zoals je kunt lezen , is opentherm optioneel bij deze ketel

de ketel werkt met het ebus protocol.
en dat deed je vorige thermostaat ook en daar mee kon je ketel wel modulerend werken.

nu met Toon niet meer ( dan moet er een optionele module in je ketel)

http://www.awb.nl/stepone/data/downloads_sd/82/00/00/opentherm-module.pdf

voorbeeld

http://www.technischgoedvlug.nl/shop/Awb_ThermoElegance_4/2314343/AWB_THERMO_ELEGANCE_4_OPENTHERM_MODULE_0020036768_1020067_.php

wel ff kijken welk soort opentherm module er in je ketel moet
er kunnen verschillende type,s zijn

mvg,
jan
beste @ doekoe,

ik neem aan dat je in je ketel hebt gekeken , of de opentherm module er toevallig toch niet in zit ?
zo wie zo word je comfort beter met de cv modulerend aansturen via je thermostaat.

de ketel staat bij warmte vraag niet zo te dorsen
dus zal ook wel besparen ( al zijn als je leest op internet de meningen daarover verdeeld)
en voor je ketel ook beter minder stress

bij mij werkt het in ieder geval comfortabel.

je zal de opentherm module er zeker wel uithalen in de loop der tijd.

mvg,

jan

Dan zou ik het aanvullende advies geven om de standen maar wekelijks te noteren, zeker nu het stookseizoen nadert en dan kan je vrij snel beoordelen of het verbruik hoger is dan normaal.
Badge
Ik ben eruit! Erg lullig... bij het aansluiten van de openthermmodule zijn de aansluitdraden naar de thermostaat losgeschoten uit de voedingsmodule van Toon... dit zit weggewerkt achter een plaat omdat ik er in principe nooit bij kon. Ik kon echter wel een blik werpen op de module, er zat alleen aan de onderkant een kabel in. Even op onderzoek gegaan en... voilà, de schuldige is gevonden. Opnieuw opgestart, controleren, 'OpenTherm'!
Badge
Bedankt Jan. Die specificaties had ik zelf ook al gevonden, maar op bijvoorbeeld deze link: http://centrale-verwarming-combiketels.welke-kiezen-kopen.nl/model-specificatie-cv-ketel.php?id=112 staat simpelweg 'opentherm thermostaat mogelijk: ja' zonder te vernoemen of er een module voor nodig is. Maar dan ga ik er inderdaad vanuit dat er geen opentherm module in zit.

Toen we hier in 2011 kwamen wonen hing de oude thermostaat er nog, een Honeywell Chronotherm 4. Dit was een aan/uit thermostaat. Dat terwijl de nieuwe modulerende thermostaat gewoon in het doosje bovenop de ketel lag. Deze toen dus geinstalleerd en de stekker in de ketel omgewisseld.

Ik ben dus van aan/uit naar modulerend gegaan, maar met Toon ga ik weer terug naar aan/uit. Dat is toch wel een beetje jammer. Want voor zover ik me goed heb ingelezen begrijp ik dat opentherm weer de overtreffende trap is van modulerend en dat opentherm een stuk gunstiger is voor het verbruik. Klopt dit?

Nu heb ik wat rondgesnuffeld en de opentherm module voor deze ketel wordt nog aangeboden voor € 49,-. Is het de moeite waard om deze te installeren? Qua warmtevraag voldeed modulerend mij beter dan aan/uit, dus ik zal wel overstag gaan voor een opentherm module ;)

Haal ik de kosten van de opentherm module en qua verbruiksbesparing uit?
Reputatie 7
Badge +7
beste @ doekoe,

ik neem aan dat je in je ketel hebt gekeken , of de opentherm module er toevallig toch niet in zit ?
zo wie zo word je comfort beter met de cv modulerend aansturen via je thermostaat.

dus zal ook wel besparen ( al zijn als je leest op internet de meningen daarover verdeeld)

mvg,

jan
Reputatie 7
Badge +7
beste @ doekoe,

mvg,

jan

Dan zou ik het aanvullende advies geven om de standen maar wekelijks te noteren, zeker nu het stookseizoen nadert en dan kan je vrij snel beoordelen of het verbruik hoger is dan normaal.

goed aanvullend advies Ton
Badge
Deze week de AWB OpenTherm module besteld. Vandaag binnen gekomen en gelijk geïnstalleerd. Hoewel ik de installatiehandleiding erbij heb gebruikt, krijg ik op Toon nog geen 'opentherm' te zien, ondanks meerdere keren op controleren te drukken.

Volgens de handleiding;
- toestel spanningsloos maken (voeding Toon had ik ook uitgeschakeld)
- opentherm module plaatsen en aansluiten
- aan/uit thermostaat aansluiting doorverbinden

Zie de foto die ik na installatie heb genomen:

Jullie hebben er ongetwijfeld meer kijk op dan ik, dus brand maar los. Mis ik iets? Moet er nog iets anders doorverbonden worden? Ebus wellicht?

Hoor het graag, zou zonde van het geld zijn als OpenTherm niet gaat werken...
Deze week de AWB OpenTherm module besteld. Vandaag binnen gekomen en gelijk geïnstalleerd. Hoewel ik de installatiehandleiding erbij heb gebruikt, krijg ik op Toon nog geen 'opentherm' te zien, ondanks meerdere keren op controleren te drukken.

Volgens de handleiding;
- toestel spanningsloos maken (voeding Toon had ik ook uitgeschakeld)
- opentherm module plaatsen en aansluiten
- aan/uit thermostaat aansluiting doorverbinden

Zie de foto die ik na installatie heb genomen:

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/1BFFDDDA-A3A7-4DE7-932A-A75734137F1B_zpstblx4asn.jpg

Jullie hebben er ongetwijfeld meer kijk op dan ik, dus brand maar los. Mis ik iets? Moet er nog iets anders doorverbonden worden? Ebus wellicht?

Hoor het graag, zou zonde van het geld zijn als OpenTherm niet gaat werken...

Ik zou beginnen door Toon toch nog na de installatie een harde reset te geven door de module bij de CV stroomloos te maken.
Heb je de CV ook gereset?

Want ik lees dat je dat tijdens de installatie al hebt gedaan!
Badge
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb zojuist de Toon een harde reset gegeven (dus; stekker vd voeding van Toon >30 seconden uit het stopcontact) en daarna de ketel gereset (met het schuifje wat ervoor bedoelt is). Helaas, nog steeds geeft Toon aa/uit aan.

Wat ik zonet vergeten ben te melden is dat de ketel ook niet reageert op Toon. Als ik bijv de temperatuur instel op 25 graden (het is nu binnen 22), dan slaat de ketel niet aan(de vlammetjes op het display van Toon lichten wel op). Als ik warm water vraag, slaat de ketel wel aan.
Elke keer als ik op 'controleren' druk, hoor ik iets bij de ketel klikken, 2 keer. Dus op dit moment registreert Toon alleen maar, hij communiceert niet...
Reputatie 7
Badge +7
beste @ doekoe

heb je ook een aansluit schema bij je opentherm module gekregen ?
en kun je ons een type nr geven van die module.

kunnen we ff op het www kijken.

de foto is mooi maar daar kan ik ff niks mee.

p.s.
het kan nodig zijn om in/op de ketel de instelling te wijzigen van aan/uit naar opentherm ( code ? om er in te komen kan 96 zijn)
anders lief vragen aan de/een awb installateur.
of op internet zoeken.
mvg,
jan
Hoi Doekoe,

Jan heeft je ook al geadviseerd en ben je daarmee verder gekomen?
Als Toon niet reageert als je de temperatuur wijzigt dan moet je aansluiting dus verkeerd zijn of je hebt een instelling over het hoofd gezien.
Hoe is de stand van zoden nu?
Badge
Bedankt voor de antwoorden. Jan, toen jij begon over code en 96 ging er een lichtje bij mij branden. Hier heb ik namelijk eerder mee gehad, toen ik een oudere aan/uit thermostaat verving voor een modulerende. Ik heb toen iets veranderd, maar hoe en wat... ik weet het niet meer.

Allereerst, de module heeft onderdeelnummer 0020036768
Foto van de installatiehandleiding:

De brede platte stekker heb ik dus op de x40 positie op de print geklikt, dit kan maar op 1 manier. De draad met de kroonsteen, hier heb ik Toon op aangesloten (maakt de polariteit nog uit?). Verder heb ik, zoals vermeld staat op de installatiehandleiding, de aansluiting van de aan/uit op de print doorverbonden.

De module lijkt me dus goed aangesloten, het groene lampje op de print van de module brandt ook. Wek vraag ik me af, of ik niet ook nog iets met die 'bus' (Ebus) aansluiting op de print moet.

Dan dat verhaal over instellen op de ketel, met codes.

Hier twee foto's van de installatiehandleiding van de ketel. Foto 1 is de linker pagina, foto 2 de rechter.

Ik kan alleen langs de codes 1-22 en 60-65 lopen. En hier staat (volgens mij) niets bij over aan/uit, modulerend of opentherm.

Ik heb nog even de handleiding van de oude modulerende thermostaat erbij gepakt (AWB Exacontrol VM-7), daarin staat het volgende schema met codes:

Hierin zie ik 'mod' staan, ik heb het even rood omcirkeld. Ik kan mij zo voorstellen dat ie nu op 0 staat, terwijl ie voor opentherm op 1 moet staan? Ik denk dat ik dat bij de installatie van de modulerende thermostaat ook wel heb gedaan, maar door het resetten van de ketel zal die weer op 0 staan, de fabrieksinstelling.

Ik denk dus dat het niet werkt vanwege een ontbrekende of verkeerde instelling op de ketel, maar hoe pas ik dat aan? Ik kan dus wél in het code menu komen, maar ik weet niet welke code ik moet kiezen.
Reputatie 7
Badge +7
hee das leuk om te horen :)
gelukkig werkt het nu .
veel succes met Toon en modulerend
mvg,
jan
Reputatie 4
Badge
Lullig of niet, je bent er zelf achter gekomen en omdat toe te geven, dat is niet echt lullig.
Het mooiste is dat je alsnog gereageerd heb.
Top dus!

Hoe doekoe,

Dus uiteindelijk heb je je eigen gemaakte storing gevonden!
Perfect toch!
Toch vreemd dat Toon dat niet meldde door geheel op zwart te gaan.............

Maar hoe dan ook je hebt plezier van je extra aankoop en Toon en je CV werkt nu op OpenTherm!
Proficiat!!