Advies geschat verbruik pushen en termijnbedrag | Eneco Community
beantwoord

Advies geschat verbruik pushen en termijnbedrag

• 17 oktober 2016
  • 36 reacties
  • 660 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Sinds 4 mei heb ik slimme meters en toon, en sindsdien is mijn verbruik aanzienlijk verminderd, en het werkelijke verbruik loopt nu flink uit de pas vergeken met het ingeschat verbruik.
Op de tussenstand slim van 25 aug staat er bij de verwachte verbruikskosten: Vooraf ingeschat €202 , huidige verwachting €97
Ik heb ook 2 toon screenshots van mijn verbruik per maand (el + gas) hieronder toegevoegd.
Bij mijn streefverbruik op mijn Eneco heb ik nu ingevuld:
1000 kWh en 1000 m3 per jaar, en dat is ruim.
Ik denk dat mijn werkelijke jaarverbruik voor el. nog wat lager uitvalt, met gas lijkt het me ook een veilige schatting. Het is natuurlijk wel pas sinds mei dat dat verbruik lager is, mijn verbruiksjaar begint altijd half februari.

Het lijkt me dat een lager ingeschat verbruik naar mijn toon gepusht moet worden om een beter beeld te geven van mijn verbruik. Waarden ongeveer zoals mijn huidige streefverbruik. (Dan hou ik mijn duimpjes wanneer ik op schema lig. Alleen niet als ik een enkele keer relatief veel verbruik.)
Maar wat voor termijn bedrag hoort daarbij?

Kan een moderator even met me meerekenen, en eventueel advies geven?
Is het wel verstandig om het nu al te verlagen, zo aan het begin van het Stookseizoen, ik zou natuurlijk er ook nog even mee kunnen wachten.
icon

Beste antwoord door Danielle 18 oktober 2016, 15:12

@A.A. van Berkel,

Goed dat je bezig bent met de inschattingen en het inzicht op jouw verbruik.
Als ik 500 kWh op het laagtarief, 500 kWh op het hoogtarief en 1000 m3 gas bereken, kom ik uit op een termijnbedrag van €23. Is dat wat je wilt betalen? Of zal ik de inschattingen gewoon blijven baseren op €100 zodat je op Toon in de gaten kunt houden hoeveel je onder het ingeschatte uit komt?
Zelf adviseer ik om op de jaarnota te wachten, dan zie je de uiteindelijke uitkomst en dan wordt er ook weer een nieuw advies gegeven voor je termijnbedrag die dan ook een stuk lager uit zal komen zoals je het nu schetst.
Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

36 Reacties

Reputatie 7
Badge +6
@A.A. van Berkel,

Goed dat je bezig bent met de inschattingen en het inzicht op jouw verbruik.
Als ik 500 kWh op het laagtarief, 500 kWh op het hoogtarief en 1000 m3 gas bereken, kom ik uit op een termijnbedrag van €23. Is dat wat je wilt betalen? Of zal ik de inschattingen gewoon blijven baseren op €100 zodat je op Toon in de gaten kunt houden hoeveel je onder het ingeschatte uit komt?
Zelf adviseer ik om op de jaarnota te wachten, dan zie je de uiteindelijke uitkomst en dan wordt er ook weer een nieuw advies gegeven voor je termijnbedrag die dan ook een stuk lager uit zal komen zoals je het nu schetst.
Reputatie 2
Badge +1

Dank voor je antwoord en advies Danielle, ik kijk het dan voorlopig nog even aan. In elk geval tot eind december. Dan zal ik ook beter kunnen inschatten wat mijn uiteindelijke gasverbruik zal zijn. Ik blijf het wel vergelijken met de curve van het zelf in te stellen streefverbruik op de mijn Eneco site. Dat is een handige tool omdat je daarmee zelf een jaarverbruik in een jaarcurve kan omzetten en die curve weer kan vergelijken met het daadwerkelijke verbruik.
Reputatie 7
Badge +6
@A.A. van Berkel,

Dat is goed!
Ja dat is handig op Mijn Eneco, daar kun je het ook in de gaten houden. 🙂
Reputatie 2
Badge +1
Wat verder in de tijd, en inmiddels in de maand dat de meterstanden voor de jaarnota zullen worden opgenomen heb ik nog een vraag.

Per email heb ik inmiddels het bericht gekregen dat mijn jaarnota eraan komt en dat ik deze in de week na 3 maart kan verwachten.
Er staat ook bij: "Omdat u slimme meters hebt lezen wij uw meterstanden op afstand uit. Heel gemakkelijk, u hoeft zelf niets te doen."
Maar ik neem aan dat ik die dag dat de meterstanden voor de jaarnota op afstand worden uitlezen er wel voor moet zorgen dat er dan een werkende internetverbinding is. En dan zou het handig zijn dat ik enkele dagen vooraf een berichtje krijg op welke dag die meterstanden zullen worden uitgelezen.

Mijn internetverbinding staat heel vaak aan, ik ben heel vaak thuis, maar hij staat niet standaard aan. Als ik slaap of als ik de gehele dag weg ben (meestal op vrijdag) heb ik mijn mijn modem meestal niet aan, maar kan ik hem natuurlijk wel een keer aanlaten als ik weet dat een internetverbinding op die dag toch gewenst is.
Bij mijn vorige jaarnota was de opnamedatum van de eindstand 18 februarie 2016. Dat was toen ik nog geen slimme meter had en de meterstanden zelf had doorgegeven. Maar ik neem niet vanzelfspekend aan dat het dit jaar weer op 18 februarie zal zijn dat de eindstand zal worden opgenomen want dit jaar valt die datum op een zaterdag.

Mijn vraag is of het al bekend is op welke datum die eindopname dit jaar zal plaatsvinden, en zo niet of het dan mogelijk is dat ik enkele dagen vooraf een berichtje krijg dat ik op een geplande eindopname dag er voor zorg dat de modem die dag aanstaat. Met een berichtje kan ik meewerken eraan dat er die dag geen dichte deur zal zijn via de internet verbinding.

Vriendelijke groet.
Slimme meters maken geen gebruik van jouw internetverbinding, ze hebben een eigen verbinding via een soort van gsm.
Reputatie 7
Badge +9
Slimme meters maken geen gebruik van jouw internetverbinding, ze hebben een eigen verbinding via een soort van gsm.

Slimme meters maken geen gebruik van "Soort van gsm".. Gangbare technieken voor communicatie tussen de woning waar de slimme meter zich bevind en de netbeheerder zijn GPRS en PLC (Power Line Carrier).

Oudere meters (vóór DSMR 4.0, Dutch Smart Meter Requirements) communiceren via PLC/BPL met de netbeheerder. Sinds versie 4.0 van de DSMR specificatie wordt PLC niet meer gebruikt in slimme meters, en worden uitsluitend GPRS en ethernet gebruikt voor communicatie..

Slimme meters maken geen gebruik van "Soort van gsm".. Gangbare technieken voor communicatie tussen de woning waar de slimme meter zich bevind en de netbeheerder zijn GPRS en PLC (Power Line Carrier).

Oudere meters (vóór DSMR 4.0, Dutch Smart Meter Requirements) communiceren via PLC/BPL met de netbeheerder. Sinds versie 4.0 van de DSMR specificatie wordt PLC niet meer gebruikt in slimme meters, en worden uitsluitend GPRS en ethernet gebruikt voor communicatie..

Goeie uitleg Ricardo!
Ongelofelijk dat @Berkel denkt voor slimme meters dat zijn internet wordt gebruikt.
Er zijn in Nederland nog zat mensen (vaak ouderen), die geen internet hebben, maar wel slimme meters hebben.
Nog enige weken geleden heb ik ook dit uitgelegd en dat de data opslag daarbij betrokken van www.edsn.nl.

Men denkt nog vaak dat je leverancier je slimme meters uitleest, maar dat doet je Netbeheerder en pas als je toestemming heb gegeven gaat je leverancier bij edsn de data ophalen.
En dit alles in het kader van de privacy!
Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor de aanvullende info.

Ik begrijp nu ook dat ik een verkeerde veronderstelling had, en dat het een domme vraag van me was die ik stelde.
Maar daar is het forum toch voor, om vragen te stellen. Vooral als je niet alle technische details weet, ligt het een vraag stellen voor de hand, en dan is er altijd het risico dat het een domme vraag is.
Goede informatie stel ik op prijs.
Met je antwoord ben ik wijzer geworden.

Groet.
Hoi van Berkel,

Jouw conclusie is helemaal juist!

Maar "domme" vragen bestaan er niet op dit forum; we zitten er hier juist om vragen te beantwoorden en anderen vullen het soms nog aan met extra info. Dat is de kracht en de samenwerking binnen/van dit forum.
Dan is het ook leuk om er wat extra technische info in te "stoppen".
En dat is dus perfect gelukt.
Reputatie 7
Badge +6
@mAiden, @Bulldog en @Brandje,

Enkele irrelevante reacties heb ik verwijderd. Laten we reacties van elkaar aanvullen, zonder elkaar af te vallen. Geen enkele vraag is verkeerd of dom hier op het forum, dus laten we respectvol met iedereen om gaan en de sfeer goed houden op het forum!
Reputatie 2
Badge +1
Mijn jaarnota moet ik in een van de komende dagen nog krijgen, maar ik zie inmiddels wel al veel gegevens erover. Dat ik 212,11 euro terug krijg, dat mijn termijnbedrag gezakt is naar 83 euro,
Dat ik in het afgelopen jaar 1012 kwh stroom en 959 m3 gas heb verbruikt. (Dus ik zat er met mijn eigen schatting twee maanden geleden, 1000 en 1000, niet zover naast.) dat het 45% minder stroom is en 31% minder gas t.o.v. vorig jaar, en ik zie op de Toon de nieuwe schattingen in de rode lijn.

De besparing zie ik helemaal als ik het met mijn verbruik van een aantal jaar geleden vergelijk.
In 2014 verbruikte ik nog 2535 kwh stroom en 1594 m3 gas.

De nieuwe inschattingen ( naar ik aanneem gebaseerd op het jaarverbruik van het afgelopen jaar) kijk ik voorlopig nog even aan, maar ik denk dat ik de inschatting voor de stroom iets lager wil hebben, en de inschatting voor het gas iets hoger met ongeveer hetzelfde termijn bedrag.

Als ik begin mei mijn slimme meters precies een jaar zal hebben zal mijn stroomverbruik op de meterstand om en nabij 805 kwh zijn, dus een inschatting van circa 920 kwh voor het komende jaar zal redelijk zijn. Maar met mijn gasverbruik heb ik liever een inschatting van circa 1000 m3. Dus dat net iets hoger omdat dat verbruik wat meer fluctueert.

En o ja, ik mis ook het kunnen instellen van "mijn streefverbruik" in de nieuwe lay-out van de mijn Eneco site. Zoals ik hierboven al eens had geschreven was dat een handige tool voor mij.
Een mooie samenvatting hoor en een goed resultaat toch?

Over de instelling van het streefverbruik op Mijn Eneco zal een moderator nog wel een reactie geven.
Reputatie 5
Badge +3
Beste A.A. van Berkel,

Mooie resultaten!
Wat betreft het streefverbruik, dit hoor je onderaan de pagina op Mijn Eneco in te kunnen stellen. Zie je die optie niet?
Misschien helpt het om een andere browser te proberen, anders ontvang ik graag een print screen, dan laat ik het nakijken!

Groet, Kelly
Reputatie 5
Badge +3
PS: ik ontvang ondertussen meerdere berichten over het instellen van het streefverbruik. Ik laat dit onderzoeken en kom er z.s.m. op terug.
Reputatie 2
Badge +1
Beste A.A. van Berkel,

Mooie resultaten!
Wat betreft het streefverbruik, dit hoor je onderaan de pagina op Mijn Eneco in te kunnen stellen. Zie je die optie niet?
Misschien helpt het om een andere browser te proberen, anders ontvang ik graag een print screen, dan laat ik het nakijken!

Groet, Kelly

Nee, ik zie de optie niet meer, niet in safari, niet in chrome, en niet in internet explorer.
Hieronder een print screen.
Ik denk dat anderen het ook niet meer zien.
Het zou heel fijn zijn als dat weer hersteld kon worden.

Vriendelijke groet.
Reputatie 2
Badge +1
Ah ik zie het al. Op de mijn Eneco site word je nu bij de tab verbruik naar een nieuwe subpagina geleid,
En daar kan je het streefverbruik niet meer instellen, en heb je ook niet meer de keuze tussen grafiek en tabel weergave.

Maar de oude subpagina (met storingsmelding en de titel "tussenstand slim") waar je dat wel kan instellen, bestaat ook nog steeds. Alleen word je daar niet meer naar toe geleid op de mijn eneco site.

In de email van mijn jaarnota die ik vanmorgen kreeg, kreeg ik een link naar de oude subpagina en toen zag ik het weer wel.
Reputatie 5
Badge +3
Beste A.A. van Berkel,

Bedankt voor je toevoeging en excuus voor de late reactie.
Het is inderdaad door ons aangepast en niet meer zichtbaar op de huidige pagina, maar aangezien we toch wel meer 'klachten' hierover krijgen, wordt het nog wel intern besproken.
Mogelijk heeft dit tot gevolg dat de aanpassing wordt hersteld.
Reputatie 2
Badge +1
Nu ben ik zelf ook wat laat met mijn reactie.
Dank voor de inzet, en ik hoop dat de aanpassing kan worden hersteld.
De oude pagina waar je het streefgebruik nog kon aanpassen is nu helemaal offline, in elk geval onbereikbaar, en die nieuwe pagina ziet er nog steeds wat kaal uit.
Ik mis die mogelijkheid om m'n verbruik daar te kunnen vergelijken met een streefverbruik en met een ingeschat verbruik nu helemaal op de mijn eneco site.

Maar ik heb wel een schatting gemaakt. Over 5 weken (4 mei 18:00 h) zal ik mijn slimme meters precies een jaar hebben. En m'n jaarverbruik sinds die installatie op mijn meterstand zien.
Mijn stroomverbruik in dat jaar zal dan ongeveer 790 kWh zijn, en mijn gasverbruik zal denk ik ook onder de 800 m3 zijn.
(Mijn meterstand nu, met dus nog 5 weken te gaan, is 371 kWh laag, 347 kWh norm, 723 m3 gas.)

Ik denk dat het ingeschat verbruik voor het lopende jaar veilig naar 900 kWh en 900 m3 gezet kan worden. Dat daarmee speelruimte genoeg is.

Dan nog een vraagje, ik zie bij de opbouw van mijn termijnbedrag voor stroom een negatief bedrag staan. Dat snap ik niet helemaal, een negatief stroomtarief. Ik heb geen zonnepanelen.
Reputatie 7
Badge +6
@A.A. van Berkel

Ik zie bij je termijnbedrag een bedrag staan van 9,10 euro, waar zie je een negatief termijnbedrag voor elektra?
Reputatie 2
Badge +1
@Folkert,
Dat zie ik op de mijn eneco site, bij het termijn bedrag
-9,69 euro stroom, zie screengrab
Reputatie 7
Badge +6
@A.A. van Berkel

Vandaar 😉 Wanneer je alleen de levering bekijkt dan heb je inderdaad een negatief bedrag. Dit komt omdat je een laag energieverbruik heb. De vermindering energiebelasting die je elk jaar op de nota ziet wordt verrekend met de elektra, aangezien dat een bedrag is van € 373,33 op jaarbasis zien klanten met een lager verbruik daar vaak negatieve waardes staan.
Reputatie 2
Badge +1
Stroom verbruiken en nog een korting toe, ik ben wel blij met jullie. :D

Is het mogelijk om het ingeschat verbruik naar 900 kWh en 900 m3 bij te stellen?
(Met al die ingewikkelde berekeningen geen idee wat voor termijnbedrag erbij hoort)
Reputatie 7
Badge +6
@A.A. van Berkel

Dit is mogelijk, maar dan gaat je termijnbedrag een stuk naar beneden. Op dit moment is het ingeschatte verbruik 2128 kWh en 788 m3. Is dat echt de bedoeling? Qua elektra ga je het dan niet redden na een jaar, wanneer je verbruik gelijk blijft.
Reputatie 2
Badge +1
@A.A. van Berkel

Dit is mogelijk, maar dan gaat je termijnbedrag een stuk naar beneden. Op dit moment is het ingeschatte verbruik 2128 kWh en 788 m3. Is dat echt de bedoeling? Qua elektra ga je het dan niet redden na een jaar, wanneer je verbruik gelijk blijft.

Die getallen kloppen niet Folkert, horen waarschijnlijk bij een andere gebruiker.
Op mijn jaarnota was mijn stroomverbruik minder dan de helft, en mijn gasverbruik hoger dan die getallen.
Ik heb even een schermfoto van een deel van mijn laatste jaarnota gemaakt.
Reputatie 2
Badge +1
Ik schreef in een bijdrage hierboven al mijn onderbouwing voor die 900 kwh en 900 m3

Over 5 weken (4 mei 18:00 h) zal ik mijn slimme meters precies een jaar hebben. En m'n jaarverbruik sinds die installatie op mijn meterstand zien.
Mijn stroomverbruik in dat jaar zal dan ongeveer 790 kWh zijn, en mijn gasverbruik zal denk ik ook onder de 800 m3 zijn.
(Mijn meterstand nu, met dus nog 5 weken te gaan, is 371 kWh laag, 347 kWh norm, 723 m3 gas.)

Ik denk dat het ingeschat verbruik voor het lopende jaar veilig naar 900 kWh en 900 m3 gezet kan worden. Dat daarmee speelruimte genoeg is.