adaptief aanleren stookkarakter TOON t.b.v. aanwarmen | Eneco Community

adaptief aanleren stookkarakter TOON t.b.v. aanwarmen

  • 9 oktober 2013
  • 64 reacties
  • 2674 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
@moderator,

Sinds ik TOON heb lijkt het erop dat bij elke update het adaptieve aangeleerde stookkarakter voor aanwarmen ook gereset wordt.

mijn vraag
1.)  is dit ook zo?
2.)  geldt dit ook als de TOON een reboot krijgt door:
     a.) resetknop?
     b.) spanningsloos maken?
     c.) herstarten via software tabblad?
     d.) reste naar fabrieksinsrellingen?

vr.gr. het_toontje

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

64 Reacties

Ik vraag me af hoe je dat constateert?
Nu het stookseizoen nog niet is begonnen kannik het niet vaststellen. 
Ik heb Toon sinds november 2012 en ik heb toen in het vorige stookseizoen nog nooit daar problemen mee gehad. 
Hoe kouder het werd hoe eerder Toon de CV liet opstarten om op tijd de temperatuur op de gevraagde temperatuur te brengen. 
Reputatie 6
Badge +1
Nee, ik kan ook niet beamen dat bij iedere reset toon zijn stookgedrag opnieuw inleert en berekend.  Maar het zou me niet verbazen, dat hij continu zijn stookgedrag probeerd te optimaliseren.
Ja dat is interdaad Toon zijn taak; steeds het stookgedrag optimaliseren.

Dat merkt je heel erg als het kouder wordt, dan merk je opeens dat Toon de CV aanmerkelijk eerder laat opstoken om de gewenste temperatuur op een bepaalde tijd te laten halen. Toon is zo slim dat als ik de CV temperatuur nog op een lage 60 grd heb staan terwijl het 70 zou moeten zijn, dan houdt hij meteen rekening mee en start nog eerder met verwarmen
.
Dat zie ik uiteraard in de daggrafiek als ik bij de tijd kijk dat de 1e curve ontstaat; domme meter he...................
Reputatie 3
Badge +1
@jvp
@Brandje

Sinds het stookseizoen hier begonnen is, ongeveer 2 weken geleden, moet TOON 's ochtends voorwarmen van 20,5 naar 21,0C
Daarbij zal normaal 0,5 graden (in ons geval uit ervaring met een andere opentherm adaptieve thermostaat) extra worden opgewarmt voor muren, meubels enz.
Nu tot de laatste update ging dat vrij goed, maar sinds de laatste update wordt er met voorverwarmen doorgestookt naar 22 á 22,5C.
hier mag in het begin best wat variatie inzitten, maar dit verschil heb ik bij andere adaptieve opentherm thermostaten nog niet gezien in het aanleerproces, alleen bij plotse extreme temperatuursverlaging 's nachts.
Normaliter zijn adaptieve thermostaten (die ook aanwarmen in hun programma hebben) na enige dagen tot 1 week redelijk ingeleerd, waarna ze continue blijven aanleren en elke keer de juiste stookcurve berekenen aan de hand van temperatuurval en ingestelde huiskamertemperatuur. Hoe langer ze aanleren hoe beter  en juister de stookcurve bij verschillende temperatuursvallen.
Daar wij  TOON pas kregen toen er niet gestookt werd viel dit bij de updates niet op maar nu zeker wel.

Helaas kan ik in TOON zelf geen stookcurve opvragen daarom dus de vraagstelling aan de moderators.
Precies de werking van Toon had ik ook al beschreven en bij mij werkt dat goed.
Dus zou ik beginnen, als Toon dus doorstookt............., om de temperatuur in kleine stapjes bij te stellen.
Of de temperatuur gewoon een graadje lager af te stellen, puur om het e.e.a te testen, want door laten stoken is m.i. zinloos.

Van mezelf kan ik nog herinneren dat de CV door Toon werd afgeschakeld meestal 0,1 tot 0,2 graden lager dan de temperatuur die ik vroeg.
Reputatie 3
Badge +1
Precies de werking van Toon had ik ook al beschreven en bij mij werkt dat goed.
Dus zou ik beginnen, als Toon dus doorstookt............., om de temperatuur in kleine stapjes bij te stellen.
Of de temperatuur gewoon een graadje lager af te stellen, puur om het e.e.a te testen, want door laten stoken is m.i. zinloos.

Van mezelf kan ik nog herinneren dat de CV door Toon werd afgeschakeld meestal 0,1 tot 0,2 graden lager dan de temperatuur die ik vroeg.



Wat je omschrijft behoort TOON ook te doen.
Hem lager afstellen heeft weinig effect omdat TOON overdag wel goed funcioneerd in het bijsturen van de gewenste temperatuur, daarbij is het verschil in nachttemperatuur en dagtemperatuur momenteel maar 0,5C, TOON warmt dan niet voor en is dus goed.
Ga ik nu dus de door ons standaard ingestelde ochtendtemperatuur een halve graad omlaag gooien, mits er meer als 0,5C verschil is, leert TOON een verkeerde stookcurve aan en moeten we TOON elke ochtend bij opstaan handmatig weer op de eigenlijke gewenste tempratuur instellen.
Uiteindelijk heb ik dat ding aangschaft om het gemak (aanwarmen zoals Honneywell) en proberen inzicht te krijgen in een aantal verbruikszaken.


Dat is dus de reden waarom de vraag aan een moderator is gericht, ik neem even aan dat je ook niet kan aangeven of en hoe ik de stookcurve tevoorschijn kan halen in TOON zodat ik kan zien of mijn vermoeden klopt.
Gezien het karakter van de vragen kan een moderator kan me in dit geval waarschijnlijk duidelijke antwoorden geven op de gestelde vragen.
Nee je kan geen curve er uit halen, daarom is er een toegang voor Eneco en de specialisten gemaakt die je aan en uit kan zetten.
Dus kunnen zij altijd op afstand de juiste afstelling/werking van Toon controleren.
Reputatie 7
Badge +6
Beste het_toontje,

Allereerst hartelijk welkom op het forum! Het stookalgoritme wordt niet gereset in de gevallen die je beschreven hebt. Dit gebeurt alleen als er een factory reset plaatsvind of wanneer wij het stookalgoritme verbeteren via een update.

We kunnen de stookcurve bekijken voor je als je de toegang klantenservice aanzet. Een overshoot van 1.5 graden is aan de hoge kant.
Graag hoor ik van je.

Groet,

Folkert
Reputatie 3
Badge +1
Beste het_toontje,

Allereerst hartelijk welkom op het forum! Het stookalgoritme wordt niet gereset in de gevallen die je beschreven hebt. Dit gebeurt alleen als er een factory reset plaatsvind of wanneer wij het stookalgoritme verbeteren via een update.

We kunnen de stookcurve bekijken voor je als je de toegang klantenservice aanzet. Een overshoot van 1.5 graden is aan de hoge kant.
Graag hoor ik van je.

Groet,

Folkert


Beste Folkert,

Bedankt voor je antwoord.
Inmiddels heb ik de toegang klanteservice op AAN gezet.
Ik hoor het van je.
Reputatie 1
Badge +1
Ik denk dat de ingebouwde weer-app ook een bijdrage levert aan het stookgedrag van toon.
Reputatie 6
Badge +1
Heb ik ook altijd gedacht, maar dat is toen ( in een ander topic ) ontkracht door Joep. Dus de weerapp doet niks met het stookgedrag van Toon.
Zou ook fraai worden natuurlijk. Het enige wat de applicatie doet is de data doorgeven die van buienradar komt. 
In feite is er dus een volledige scheiding, net als de file meldingen. 
Reputatie 1
Badge +1
Heb ik ook altijd gedacht, maar dat is toen ( in een ander topic ) ontkracht door Joep. Dus de weerapp doet niks met het stookgedrag van Toon.

Oh oke, ......
Hoi Marcel,

Effe tussendoor bij topic kpn/upc/ziggo stond nog een vraag aan jou open.........
Laat ff wat van je horen..............
Reputatie 3
Badge +1
Beste het_toontje,

Allereerst hartelijk welkom op het forum! Het stookalgoritme wordt niet gereset in de gevallen die je beschreven hebt. Dit gebeurt alleen als er een factory reset plaatsvind of wanneer wij het stookalgoritme verbeteren via een update.

We kunnen de stookcurve bekijken voor je als je de toegang klantenservice aanzet. Een overshoot van 1.5 graden is aan de hoge kant.
Graag hoor ik van je.

Groet,

Folkert


Hallo Folkert,

Net na jou bericht heb ik de toegang klantenservice aangezet en dit via het forum gemeld.
Ik heb niets meer vernomen over hoe of wat er gaat gebeuren.
Het lijkt mij nl. niet dat de toegang klantenservice open moet blijven staan, dit zal nl. de toegangsveiligheid verlagen.
 (gezien de tekst bij dit tabblad)
Graag verneem ik wat van je.
Reputatie 7
Badge +6
@het_toontje

Ik heb voor je gekeken en zie dat er regelmatig een overshoot is van meer dan een graad, het is op dit moment in behandeling bij de softwarebeheerders. Zodra ik een terugkoppeling krijg laat ik het meteen weten.
Reputatie 3
Badge +1
@het_toontje

Ik heb voor je gekeken en zie dat er regelmatig een overshoot is van meer dan een graad, het is op dit moment in behandeling bij de softwarebeheerders. Zodra ik een terugkoppeling krijg laat ik het meteen weten.


Hallo Folkert,

Bedankt voor de info.
Ik ga zo de toegang klantenservice weer op UIT zetten.
Ik verneem het van je als je meer weet.
Reputatie 2
Badge +1
@het_toontje

Als de toegang uit staat kunnen we de situatie helaas niet onderzoeken.
Kan je de toegang weer aan zetten?
Reputatie 3
Badge +1
@het_toontje

Als de toegang uit staat kunnen we de situatie helaas niet onderzoeken.
Kan je de toegang weer aan zetten?


Sorry Joep, toegang staat weer aan.:o
Reputatie 2
Badge +1
@het_toontje

Dankjewel!
Ondertussen hebben we de situatie onderzocht. Het ziet er naar uit dat Toon niet goed is ingeleerd. Om dit op te lossen gaan we het inleerproces op je Toon resetten zodat Toon opnieuw juist kan inleren. Het kan een paar dagen duren voordat we de reset hebben uitgevoerd. Tot deze tijd is het belangrijk dat de toegang aanstaat.
Kijk kan dat nou niet komen dat juist in de begin periode erg veel gestoeid is?
Ik gebruikte eerder de term je kan Toon ook gek maken. 
Reputatie 7
Badge +7
Kijk kan dat nou niet komen dat juist in de begin periode erg veel gestoeid is?
Ik gebruikte eerder de term je kan Toon ook gek maken. 


je hebt gelijk Ton , geeft Ton,oon eee foutje Toon de tijd .
Reputatie 3
Badge +1
@het_toontje

Dankjewel!
Ondertussen hebben we de situatie onderzocht. Het ziet er naar uit dat Toon niet goed is ingeleerd. Om dit op te lossen gaan we het inleerproces op je Toon resetten zodat Toon opnieuw juist kan inleren. Het kan een paar dagen duren voordat we de reset hebben uitgevoerd. Tot deze tijd is het belangrijk dat de toegang aanstaat.


Hallo Joep,

Uitstekend, ik laat de toegang aan staan.
Laat wel even weten wenneer de reset achter de rug is dan zet ik de toegang weer uit.
En het allerbelangrijkste geef Toon daarna de tijd om rustig in te leren.
Toen ik Toon vorig jaar november kreeg heb ik geloof ik, met jeukende vingers, er minimaal 3 dagen gewoon niet aan gezeten.
Reputatie 3
Badge +1
@het_toontje

Dankjewel!
Ondertussen hebben we de situatie onderzocht. Het ziet er naar uit dat Toon niet goed is ingeleerd. Om dit op te lossen gaan we het inleerproces op je Toon resetten zodat Toon opnieuw juist kan inleren. Het kan een paar dagen duren voordat we de reset hebben uitgevoerd. Tot deze tijd is het belangrijk dat de toegang aanstaat.


Goedemorgen Joep,

Kun je mij aangeven of er gisteren 17-10-2013 een reset vna TOON heeft plaatsgevonden vanuit Eneco zoals gepland?
Gisteren onstonden er nogal wat, voor mij onverklaarbare, probleempjes met de thermostaat.
  • Begin ochtend verkeersinfo opgevraagd, zoekscherm was er maar na enige tijd herstarte TOON zichzelf??
  • Later op de ochtend kom ik er achter dat alle 4 de temperatuurstanden gereset zijn naar de oorspronkelijke waarden??   Ook de programma-instellingen zijn teruggegaan naar de oorspronkelijke waarden??
  • 'S avonds wordt het kouder en blijkt de CV niet te worden aangetuurt, ingestelde temp 21.0 werklijke temp 20,6?     Na enig zoeken blijkt dat de firmware ketelmodule 0 aangeeft??       TOON daarna een herstart gegeven via software waarna de ketel weer aangestuurd wordt en de firmware ketelmodule 35 aangeeft.
  • Na de herstart van TOON valt op dat de aangegeven temperatuur, en de werkelijk gemeten temperatuur, ongeveer 3 graden hoger liggen dan de werkelijkheid? Het herstellen van deze temperaturen vergde goed 1 uur??
Graag heb ik van jou of een ander moderator uitleg over bovenstaande.