adaptief aanleren stookkarakter TOON t.b.v. aanwarmen | Eneco Community

adaptief aanleren stookkarakter TOON t.b.v. aanwarmen

• 9 oktober 2013
  • 64 reacties
  • 2717 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1
@moderator,

Sinds ik TOON heb lijkt het erop dat bij elke update het adaptieve aangeleerde stookkarakter voor aanwarmen ook gereset wordt.

mijn vraag
1.)  is dit ook zo?
2.)  geldt dit ook als de TOON een reboot krijgt door:
     a.) resetknop?
     b.) spanningsloos maken?
     c.) herstarten via software tabblad?
     d.) reste naar fabrieksinsrellingen?

vr.gr. het_toontje

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

64 Reacties

Ja oke maar jij stookt met radiatoren begreep ik uit eerdere reacties. Bij mij duurt het ongeveer 1,5 à 2 uur om het een halve graad te laten stijgen, de volgende halve graad kost iets minder tijd gelukkig. 

Oké, maar eerder aanwarmen is dus geen enkel probleem voor Toon.
Dus zou ik nu gaan spelen met de wijze die Willem voorstelt tot je een balans vindt.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Ik denk dat jou grootste probleem de CV-toevoertemperatuur is, hou deze dus minimaal in Toon op 60C.
Omdat je het prettig vindt om een lage vloer temperatuur te hebben, hou dan je verdelerthermostaat tussen de 37C en 40C (uitproberen).

Je kan daarna enige tijd testen met de aanwarmtijd door de maximale opwarmtemperatuur van 3C/uur terug te brengen naar 2C/uur en dan naar weer naar 1C/uur. Deze lagere maximale opwarming/uur moet bewerkstelligen dat de vloer langzamer opwarmt en er dus eerder begonnen moet worden door Toon met aanwarmen.
Mocht het op 1C/uur weer niet lukken, probeer dat dan nogmaals met een cv-toevoertemperatuur van 65C in Toon.
Het is in deze aftasten wanneer je een balans hebt.
Ja oke maar jij stookt met radiatoren begreep ik uit eerdere reacties. Bij mij duurt het ongeveer 1,5 à 2 uur om het een halve graad te laten stijgen, de volgende halve graad kost iets minder tijd gelukkig. 
Nou als Toon 1,5 tot 2 uur eerder gaat starten dan vriest het buiten 15 grd onder nul hoor!
Dat komt dus zelden voor!
Bedankt voor alle input. Gisteren de thermostaatknop op de verdeler verdraait naar 45 graden. Vandaag is de vloer 32 graden geworden (gemeten met infrarood thermometer) en is inderdaad niet echt lekker, dit is wel erg warm. 
Vandaag verder geen rare instellingen en afstellingen tegen gekomen met de installateur. Ga langzamerhand weer het een en ander terug tunen, iig de verdeler themperatuur.Toon laat ik nog even op 60 graden en max 3 graden/uur staan. Vraag me alleen af of met deze hogere instelling Toon niet nog later gaat starten met voorverwarmen. 
Jullie horen me over een paar dagen weer wel.
Zou leuk zijn als een moderator nog eens kan reageren waarom mijn Toon niet gewoon anderhalf of twee van te voren start met voorverwarmen want als ik het goed begreep gebeurt dit bij anderen wel.

P.s. Ik heb een PVC vloer die gelijmd zit op de betonvloer, dit geeft perfect de warmte door.
Hoi Willem,

Als je DIE instelling bedoelt, daar staat bij mij uiteraard gekozen: radiatoren en om alleen de temperatuur via Toon daar te regelen heeft bij mij geen zin.
Ook die voor tapwater reageert daar niet op.
Dus voor mij geen optie!
Reputatie 3
Badge +1
Hallo ton,

Off topic
Menu > instellingen > verwarming > verwarmingsinstallatie > wijzigen  > (instellen keteltemperatuur en maximale opwarmsnelheid) > opslaan.
Volgens mij hebben we niet dezelfde maar zeker een (bijna) gelijkwerkende Toon🆒.
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Op aanvulling van mijn post55 nog iets.
Je schrijft dat als je de thermostaat op de verdeler omhoog zet dit ogenschijnlijk geen invloed heeft op de verdeler temperatuur.
Als de installateur vandaag komt vraag dan het volgende
- Of je by-pass ventiel niet te laag staat, volgens mij is deze standaard op 0.2bar ingesteld.Als deze te laag staat gaat de cv circulatie gedeeltelijk via de by-pass lopen.
- Na laten kijken of je voetventiel (ventiel aan afvoerzijde verdeler naar cv) open staat.

Daarbij zie ik in je installatie dat je waarschijnlijk een Flamcovent luchtafscheider (zo te zien althans) hebt, als dit een microbellenafscheider is zou het kunnen dat er vuil in ophoopt, neem dat dus ook even op met je installateur.

Ps. 15 cm buisafstand is eigenlijk wel het maximale voor hoofdverwarming.
Bedankt Ton, weer iets dat we dan weg kunnen strepen.

Even off topic (indien te lang, openen we een nieuw topic)
By the way, je stel je CV  toevoertemperatuur handmatig in.
Via menu verwarmingsinstallatie van Toon moet dit volgens mij ook kunnen.
De instelling op handmatig zetten, de maximale opwarmtemperatuur/uur op 3C laten (gelijk aan radiatorverwarming), en de cv toevoer temperatuur kun je dan wijzigen.
Dat zou hetzelfde moeten werken, Toon regelt dan de maximale cv toevoertemperatuur, kun je je ketel op max 90C laten staan.

Hoi Willem,

Dan heb jij zeker een andere Toon als ik:p
Het enige wat je als temperatuur van water kan instellen is het TAP-water.
En hoewel mijn ketel op openTherm staat, reageert mijn CV ook niet op die wijziging van het tapwater op Toon. Niet zo erg want die staat altijd tussen de 55 en 60 in!

Handmatige instelling op Toon van de temperatuur van de CV zou ik wel graag willen hebben maar dat zal wel nooit gebeuren, omdat Quby zich op het standpunt stelt je stelt die temperatuur maar gewoon op 90 grd in....................
Tja en dat wil ik nou juist niet!
Eigenlijk zou ik een buiten voeler moeten nemen; de ketel is daar ook op ingericht.

Met aanwarmen in Toon bedoel ik de overgang van Slapen naar Thuis, dit is een overgang waar van ik weet dat Toon gebruik maakt van aanwarmen.
Van Weg naar Thuis weet ik dit niet, maar ik neem aan dat Toon dat hier ook doet.
Bij dit aanwarmen zal Toon een hogere cv-aanvoertemperatuur realiseren als bij het op temperatuur houden overdag.

(wel merk ik op dat het bij vloerverwarming 101 items kunnen zijn)

Hoi Willem,

Bij gebrek aan meerdere programmakeuze's misbruik ik al een jaar de stand Weg voor het aanwarmen na Slapen en ook hier geldt dat het aanwarmen exact helzelfde gaat!
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

De 37C is een goede waarde voor de pompschakeling.

Jouw verdeler is geen verdeler voor LTV. Hij is welgeschikt voor een modulerende installatie.
Zover ik weet moet deze verdeler normaliter een minimale cv-aanvoertemperatuur hebben van 60C. (sowieso voor aanwarmen)

Dus Toon op 60C en 3C/uur max.(3C/uur max. is trouwens best veel voor vloerverwarming) Toon wel even een aantal dagen de tijd geven om zijn stookgedrag aan te passen.
Werkt dat nog niet dan de toevoertermostaat, die nu op 37C staat, naar 42 á 45C brengen, (ik neem aan de je geen houten- of laminaatvloer hebt)
Let wel op dat wat je ook doet , een behaaglijke vloeroppervlak is maximaal  28- tot 29C.(waar je loopt, de randen kunen wat warmer zijn)

Met aanwarmen in Toon bedoel ik de overgang van Slapen naar Thuis, dit is een overgang waar van ik weet dat Toon gebruik maakt van aanwarmen.
Van Weg naar Thuis weet ik dit niet, maar ik neem aan dat Toon dat hier ook doet.
Bij dit aanwarmen zal Toon een hogere cv-aanvoertemperatuur realiseren als bij het op temperatuur houden overdag.

(wel merk ik op dat het bij vloerverwarming 101 items kunnen zijn)
Ha Willem,
Ik was van plan de foto mee te sturen maar was ik vergeten. Als ik jouw afbeeldingen zo bekijk is het de comfort biofloor. Zie alsnog de bijlage.

De pompschakelaar is een Tercal 11E en staat ingesteld op 37 graden met een hysteresis van 2. Ik heb deze overigens pas sinds een aantal weken gemonteerd maar als je hier nog tips voor hebt graag. De sensor zit op de aanvoerleiding onder het stukje grijze isolatiebuis.

Reputatie 3
Badge +1
Bedankt Ton, weer iets dat we dan weg kunnen strepen.

Even off topic (indien te lang, openen we een nieuw topic)
By the way, je stel je CV  toevoertemperatuur handmatig in.
Via menu verwarmingsinstallatie van Toon moet dit volgens mij ook kunnen.
De instelling op handmatig zetten, de maximale opwarmtemperatuur/uur op 3C laten (gelijk aan radiatorverwarming), en de cv toevoer temperatuur kun je dan wijzigen.
Dat zou hetzelfde moeten werken, Toon regelt dan de maximale cv toevoertemperatuur, kun je je ketel op max 90C laten staan.
Hallo Harmen,

Ik geloof, gezien mijn ervaring, dat Toon inderdaad een limiet heeft op de aanwarmtijd (die onder max. 1 uur ligt). Dit kan misschien bevestigd worden door een moderator??
Als dit namelijk zo is ben ik benieuwd hoe Toon zou moeten werken met een Lage Temperatuur Verwarming als de aanwarmtijd gelimiteerd is.
Wat er nu gevraagd wordt is inderdaad, door een sneller aanwarming, de stookcurve aan te passen en/of de ingaande watertemperatuur verdeler op te schroeven.
Jij wil gewoon dat Toon langzaam opstookt maar eerder aanvangt met aanwarmen.

Hoi Willem,

Uit ervaring weet ik dat met het vorig stookseizoen er op een gegeven moment -15 was.
Normaliter gaat bij mij ongeveer 30 minuten eerder als de ingestelde tijd de CV 's-morgens aan.
Dat was 1 van de zeldzame momenten dat de CV water temperatuur bij mij op 90 grd stond!
Toen in die periode ging de CV wel 1,5 uur of iets minder aan; ik weet dus zeker dat daar geen limiet op zit!!
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Bedankt voor je antwoorden.
Even de pompschakelaar die jij apart gemonteerd hebt! Die bedoelde ik inderdaad.
Welke temperatuur heb je hem op ingesteld?

Ik zet hier 3 fotootjes bij, wil jij aangeven welke er bij in de buurt komt?
Daarna kom ik er op terug.
Ha Willem,

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden ook al weet ik niet op allemaal antwoord.
De verdeler is denk ik een comfort maar kan geen type plaatje oid vinden. Wat gegoogled en zou in theorie ook een LTV kunnen zijn maar aangezien onze nieuwbouw woning niet super luxe en kwalitatief hoogstaand is (vind ik) zal dit niet zo zijn. In de technische omschrijvingen en tekeningen die ik heb kan ik niets vinden hoe het systeem ontworpen is. Alleen hoe de leidingen zijn geplaatst, verdeelt in 4 groepen op 15 cm onderlinge afstand.
De oude thermostaat was een Honeywell Round Modulation via OpenTherm aangesloten. 
Verwarmen duurde toen ook lang maar in mijn herinnering wel korter, uiteindelijk werkte het niet omdat deze niet te programmeren was.
Toon stond ingesteld op vloerverwarming 55 graden, max 1 graad/uur. Nu omgezet naar handmatig en instelling 80 graden verlaagd naar 55 graden, max 3 graden/uur. Vandaag werking gecheckt en ketel stookt naar 52 graden maar zakt na verloop van tijd terug naar 43 graden. Heb dat dus niet zelf ingesteld maar wordt automatisch geregeld. 1 graad verwarmen koste ook nu 2 uur tijd dus max 1 uur van te voren starten met aanwarmen resulteert altijd in te laat de temperatuur bereiken.
Op de andere verdiepingen heb ik inderdaad radiatoren en staan de thermostaatknoppen (Danfoss) op stand 1 wat inhoudt dat de kou daar net weg is wat voor mij voorlopig ook voldoende is. 
Je vraag over de pompschakelaar begrijp ik niet helemaal. Ik heb een aparte pompschakelaar geinstalleerd die de pomp aan/uit schakeld zodat deze niet 24 uur per dag draait maar alleen ingeschakeld word zolang er warm water van de ketel aangevoerd wordt. Had niet het idee dat jij deze pompschakelaar bedoelde of wel?

Morgen komt er een installateur onderhoud aan de ketel doen (voor het eerst en andere dan de installateur die alles geplaatst heeft). Zal hem ook eens vragen of alles wel goed ingesteld is maar heb geen idee of die al ervaringen hebben met Toon.

Bedankt weer en groeten,
Reputatie 3
Badge +1
Ik ga wel proberen wat te spelen met de watertemperatuur. Dit zijn allemaal oplossingen om de vloer sneller warm te krijgen en niet om Toon eerder te laten beginnen met stoken. Is er misschien iets geregeld in de software dat hij niet eerder dan bijvoorbeeld 45 minuten van te voren mag gaan voorverwarmen?
Zijn er anderen die vloerverwarming als hoofdverwarming hebben en weten hoelang van te voren Toon gaat voorverwarmen om de temperatuur 1 graad te laten stijgen?

Een oplossing is natuurlijk om het programma te vervroegen maar dat wil ik bij voorkeur niet want dat vind ik onoverzichtelijk en lijkt me niet nodig te zijn.

@het_toontje
Ik heb een biofloor verdeler van Comap en is volgens mij gewoon een LTV.

Hallo Harmen,

Ik geloof, gezien mijn ervaring, dat Toon inderdaad een limiet heeft op de aanwarmtijd (die onder max. 1 uur ligt). Dit kan misschien bevestigd worden door een moderator??
Als dit namelijk zo is ben ik benieuwd hoe Toon zou moeten werken met een Lage Temperatuur Verwarming als de aanwarmtijd gelimiteerd is.
Wat er nu gevraagd wordt is inderdaad, door een sneller aanwarming, de stookcurve aan te passen en/of de ingaande watertemperatuur verdeler op te schroeven.
Jij wil gewoon dat Toon langzaam opstookt maar eerder aanvangt met aanwarmen.

Gezien je installatie heb ik eventueel nog wat vraagjes.
Is je installatie ontworpen als LTV?
Welk type was de oude Honeyweel thermostaat?
Communiceerde deze ook via Opentherm of gewoon via de aan/uit schakeling?
Werkt deze themostaat niet goed, qua opwarmen? Of was het onwerkbaar omdat er geen tijden waren in te stellen?
Welk type Biofloor verdeler heb je precies? LTV, comfort, TT9900 of TT9200 (deze laatste is van kunststof) (eventueel een overzichtsfotootje bijsluiten). Niet alle verdelers van Biofloor zijn nl. LTV.
Werkt de pompschakelaar op de verdeler via een min. temparatuurinstelling op de verdeler?
Heb je de CV-aanvoer temperatuur naar de verdeler zelf gemaximeerd op 43C ? Zo nee, wat is maximale ingestelde cv-aanvoertemperatuur?
Heb je op de ander verdiepingen wel radiatoren? Zo ja, gebruik je deze ook af en toe?

Ik weet het, veel vragen (waarbij jezelf bepaald of je ze beantwoordt natuurlijk;)), maar misschien worden we wijzer over wat er aan de hand is en of je het wel kan oplossen zoals je dat zelf wilt.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ga wel proberen wat te spelen met de watertemperatuur. Dit zijn allemaal oplossingen om de vloer sneller warm te krijgen en niet om Toon eerder te laten beginnen met stoken. Is er misschien iets geregeld in de software dat hij niet eerder dan bijvoorbeeld 45 minuten van te voren mag gaan voorverwarmen?
Zijn er anderen die vloerverwarming als hoofdverwarming hebben en weten hoelang van te voren Toon gaat voorverwarmen om de temperatuur 1 graad te laten stijgen?

Een oplossing is natuurlijk om het programma te vervroegen maar dat wil ik bij voorkeur niet want dat vind ik onoverzichtelijk en lijkt me niet nodig te zijn.

@het_toontje

als ik het zo lees ,
kun je het toch proberen om het advies van Folkert op te volgen.

Er wordt geadviseerd om de maximale opwarmsnelheid te verhogen naar 3 °C/uur. Als dit niet voldoende helpt zou je eventueel ook de watertemperatuur hoger kunnen zetten.

na het lezen en ff kijken 
moet dat in het menu van Toon dus ,

Vraag mijnerzijds.
is dat niet gevaarlijk dan.......
je hebt dan 2 mogelijkheden 90 graden 3 graden celcius per uur.
of 80 graden 3 graden celcius per uur.
wel een beetje hoge temperatuur voor vloerverwarming al komt hij 
daar nooit aan ketel moduleerd wel terug , en verdeler uitgangs temperatuur komt  toch niet hoger dan ingesteld .
maar toch !!!

en Toon dan ff rustig z,n tijd geven .!
dan kan Toon z,n werk goed gaan doen.🆒

@het_toontje
Reputatie 7
Badge +6
@Splenditoon

Er wordt geadviseerd om de maximale opwarmsnelheid te verhogen naar 3 °C/uur. Als dit niet voldoende helpt zou je eventueel ook de watertemperatuur hoger kunnen zetten.
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat Folkert hier op inspringt,
en wachten we dat even af .
let wel Toon ook na elke wijziging de kans geven om in te leren. !
dus niet verwachten dat het na een paar uur opgelost is .

Het gekke is wel dat het temperatuurmetertje op de verdeler eigenlijk nooit boven de 35 graden komt. Deze zou dan toch ook hoger moeten worden? Ik dacht dat tussen 35 en 40 graden wel een normale instelling was, klopt dit?

als je ketelwater temperatuur op 40 graden staat en je verdeler  op 35 mag deze ook niet hoger dan 35 worden lijkt mij.

maar elke temperatuur meter heeft een afwijking , dus staar je daar niet blind op .
er kan rustig 5 - 10 graden verschil in zitten .
ook je cv. ketel heef een afwijking ,
dus ook je temperatuurmetertje op de verdeler.

ff afwachte wat Folkert te melden heeft .

mvg,
jan
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Gezien je schrijven kan het zijn dat de vorige een aan/uit was en Toon is nu waarschijnlijk ingesteld op Opentherm.
Dan kan het zijn dat je verdeler geen  Lage Temperatuur Verdeler is ,wat normaal voor moduleren eigenlijk nodig is bij zo een lage ketelwatertemperatuur.

Maar laten we niet vooruitlopen en eerst Folkert zijn bevindingen afwachten.
Ha Folkert,

Ik had je bericht nog niet opgemerkt maar bedankt voor de ondernomen actie. Ik wacht je reactie af.  
Hoi Willem,
Ik woon in een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming op de beganegrond (geen radiatoren). Standaard hing er zo'n Honeywell kastje zonder klokfunctie. Ik ben in de zomer van 2012 hier gaan wonen en was al snel duidelijk dat zonder klokthermostaat dit geen werkbare situatie was. Ik wilde per se de Toon thermostaat dus heb ik moeten wachten tot eind februari van dit jaar. Nu wordt het me steeds duidelijker dat hij niet adaptief genoeg reageerd. 

Ook in mijn oude woning heb ik nooit een klokthermostaat gehad maar van huis uit ben ik de Nefit thermostaat gewend en heb ik dit zoveel te laat zijn nooit gezien. 
Reputatie 7
Badge +6
Beste SplendiToon,

Allereerst hartelijk welkom op het forum. Ik heb voor je gekeken en zie dat er periodes zijn dat het setpoint niet gehaald wordt. Ik heb ook aan onze software experts gevraagd of zij een blik op je stookgrafieken willen werpen. Zodra ik terugkoppeling heb, koppel ik het aan je terug.

Groet,

Folkert