adaptief aanleren stookkarakter TOON t.b.v. aanwarmen | Eneco Community

adaptief aanleren stookkarakter TOON t.b.v. aanwarmen

• 9 oktober 2013
  • 64 reacties
  • 2674 Bekeken

Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

64 Reacties

Reputatie 2
Badge +1
@het_toontje

Gister hebben wij inderdaad de Toon opnieuw laten inleren, de toegang kan je uitzetten.
Na een reset van het inleerproces moet je opnieuw het programma en de temperatuurstanden invullen.
Omdat de Toon vorige keer niet juist heeft kunnen inleren is het dit keer erg belangrijk dat je Toon de tijd geeft om juist in te leren.
Na een reset kan het even duren voordat de temperatuur weer correct wordt weergegeven.
Heel goed Joep, dat was mijn conclusie ook; geef Toon een kans!
Reputatie 3
Badge +1
@het_toontje

Gister hebben wij inderdaad de Toon opnieuw laten inleren, de toegang kan je uitzetten.
Na een reset van het inleerproces moet je opnieuw het programma en de temperatuurstanden invullen.
Omdat de Toon vorige keer niet juist heeft kunnen inleren is het dit keer erg belangrijk dat je Toon de tijd geeft om juist in te leren.
Na een reset kan het even duren voordat de temperatuur weer correct wordt weergegeven.

Goedemiddag Joep,

Bedankt, inmiddels heb ik toegang klantenservice uit gezet.

Alle begrip dat  de regeling verkeerd ingeleerd kan worden.
Wel rijzen dan bij mij de volgende vragen.
-Wat kan ik nu verkeerd gedaan hebben, dat wil ik graag weten? (mocht je, indien nodig, gedetailleerde info willen over mijn gebruik wil ik wel een PB zenden)
-Graag heb ik enige uitleg die verduidelijkt wat je wel of in ieder geval beslist niet moet doen.
-Geldt dit alleen voor de eerste dagen of langer?
-Waarom staat er eigenlijk niets over in de handleiding, is het niet zinvol om daar dudielijk in te zetten wat de do's en dont's zijn tijdens een bepaald enleerperiode?
-Ik zal belsist niet de enige zijn. Er zullen beslist meerdere gebruikers zijn die hun TOON verkeerd ingeleerd hebben en dat eigenlijk niet weten (er komt ook maar een heel klein gedeelte op het forum)

Ps. Waarom Zag TOON na de reset gisteren de ketelmodule niet meer?
(je ziet het: 1 gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden:D, maar ik blijf vragen)
Reputatie 2
Badge +1
@het_toontje

Het is een incident geweest waar we helaas de oorzaak niet van kunnen achterhalen. Wat in het algemeen het inleerproces kan verstoren zijn bijvoorbeeld extreme temperatuursverschillen (veroorzaakt door open ramen tijdens het stoken).
Belangrijk voor het inleren is dat je Toon vooral een paar dagen z'n gang moet laten gaan (het zal niet langer dan 2 weken duren). Dus geen reset of temperatuuraanpassing als Toon de temperatuur even niet haalt of als er een overshoot is.
Hoi toontje,

Vind je de uitleg nu voldoende? Ja toch?
Neem mijn eerdere adviezen ook ter harte; maak Toon niet gek; gun hem z'n inleer periode!
Ik vermoed dat je over enkele dagen geen enkele vraag meer hebt en je een heel tevreden Toon gebruiker bent!
Reputatie 3
Badge +1
@Joep,

inmiddels begint het er goed uit te zien.
Het aanwarmen gaat de goede kant op.
Ook het regelen overdag gaat nu beter.
Al met al komt het toch goed.
Thankx
Kijk dat voorspelde ik 4 dagen geleden dus!
Goed om te horen dat Toon nu net als bij velen onder ons, bij jou nu ook goed functioneert!
Reputatie 2
Badge +1
@het_toontje

Goed om te horen, en bedankt voor je terugkoppeling!
Ik gebruik de Toon sinds eind februari dus vorig stookseizoen heb ik slechts gedeeltelijk meegemaakt. Ik heb ook problemen met het voorverwarmen. De ingestelde temperatuur wordt nooit op tijd gehaald en regelmatig schiet de temperatuur een halve graad door. De temperatuur heb ik op 20,5 ingesteld om 17u. Als ik terug kijk naar het gas gebruik zie ik dat de ketel pas om kwart over 4 ongeveer is gaan stoken. Half 7 staat de temperatuur op 21 graden ingesteld. De ketel stookt aan één stuk door maar is pas rond 19u à half 8 bereikt. Zit nu de tijden aan te passen om het op het juiste moment warm te hebben. 
Is er een mogelijkheid de Toon zelf te resetten? Graag hoor ik hoe dit op te lossen is?

P.s. Ik verwarm met vloerverwarming met een watertemperatuur van ongeveer 35 graden.

Groeten,
Harmen
Reputatie 7
Badge +7
Ik gebruik de Toon sinds eind februari dus vorig stookseizoen heb ik slechts gedeeltelijk meegemaakt. Ik heb ook problemen met het voorverwarmen. De ingestelde temperatuur wordt nooit op tijd gehaald en regelmatig schiet de temperatuur een halve graad door. De temperatuur heb ik op 20,5 ingesteld om 17u. Als ik terug kijk naar het gas gebruik zie ik dat de ketel pas om kwart over 4 ongeveer is gaan stoken. Half 7 staat de temperatuur op 21 graden ingesteld. De ketel stookt aan één stuk door maar is pas rond 19u à half 8 bereikt. Zit nu de tijden aan te passen om het op het juiste moment warm te hebben. 
Is er een mogelijkheid de Toon zelf te resetten? Graag hoor ik hoe dit op te lossen is?

P.s. Ik verwarm met vloerverwarming met een watertemperatuur van ongeveer 35 graden.

Groeten,
Harmen

bester Harmen,

staat de Toon ingesteld op vloerverwarming  in het menu?

het is een zeer traag reagerende verwarming zowel bij opwarmen als afkoelen.
een soft reset kun je geven door met een pen aan de onderzijde van Toon in het gaatje te prikken.
dit kan ook in een van de menu,s.
let op daar geen hard / fabrieks reset kiezen dan ben je je history kwijt.

mvg,
jan
Ha Jan,
Bedankt voor je reactie. Hoe de vloerverwarming e.d. werkt begrijp ik wel. Het feit is dat Toon iedere dag opnieuw veel te laat start met het voorverwarmen. Ik begrijp niet waarom hij als hij niet optijd de juiste temperatuur heeft bereikt niet eerder start met voorverwarmen. De hele dag wordt er niet gestookt omdat de temperatuur niet lager zakt dan 19,5 graden. De vloer zal dus iedere dag opnieuw volledig opgewarmd moeten worden. Ik werk ook met een pompschakelaar zodat hij niet het koude water door de vloer staat te pompen en de vloer nog sneller afkoelt. 
Het lijkt me dat er een harde reset uitgevoerd moet worden maar ik wil niet mijn historie kwijt. Kan een moderator een kijkje nemen?

Groeten,
Harmen
Reputatie 7
Badge +7
Ha Jan,
Bedankt voor je reactie. Hoe de vloerverwarming e.d. werkt begrijp ik wel. Het feit is dat Toon iedere dag opnieuw veel te laat start met het voorverwarmen. Ik begrijp niet waarom hij als hij niet optijd de juiste temperatuur heeft bereikt niet eerder start met voorverwarmen. De hele dag wordt er niet gestookt omdat de temperatuur niet lager zakt dan 19,5 graden. De vloer zal dus iedere dag opnieuw volledig opgewarmd moeten worden. Ik werk ook met een pompschakelaar zodat hij niet het koude water door de vloer staat te pompen en de vloer nog sneller afkoelt. 
Het lijkt me dat er een harde reset uitgevoerd moet worden maar ik wil niet mijn historie kwijt. Kan een moderator een kijkje nemen?

Groeten,
Harmen

Hoi Harmen,

ik hoop dat morgen een moderator even wil reageren op je vraag.

je vermeld nog niet of je Toon hebt ingesteld op vloerverwarming (ik neem aan van wel ) :)

heb je een softreset al geprobeerd ?
Toon behoord continu te leren en zich aan te passen.

staat de ketelwater temperatuur niet te laag ingesteld nu het koeler word .?
of werk je met een buitenvoeler.

heb je al geprobeerd om de water temperatuur van je vloerverwarming eens 5 graden hoger in te stellen.

succes in iedergeval.

ik hoor het wel .
mvg,
jan
Hoi Jan,

Ja Toon staat ingesteld op vloerverwarming. De cv water temperatuur wordt vanzelf geregeld aan de hand van de instelling op de pompunit van de vloerverwarming. Momenteel staat deze thermostaat op 37 graden en de cv water temperatuur is dan 43 graden. Ik heb de thermostaat ook een tijdje op 40 graden gehad maar had geen positieve uitwerking. Het gekke is wel dat het temperatuurmetertje op de verdeler eigenlijk nooit boven de 35 graden komt. Deze zou dan toch ook hoger moeten worden? Ik dacht dat tussen 35 en 40 graden wel een normale instelling was, klopt dit?
ik heb een softreset geprobeerd ja maar heeft gisteren in ieder geval niet geholpen. Zoals altijd begint hij pas drie kwartier van te voren voor te verwarmen en is dan natuurlijk veel te laat.

Groeten,
Harmen
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Even aansluitend op wat Jan brengt.
Had je dit probleem ook voordat je Toon had?
Zo nee, welke thermostaat gebruikte je toen? Was dit een aan/uit regeling of ook modulerend.
Heb je alleen vloerverwarming?
Reputatie 7
Badge +6
Beste SplendiToon,

Allereerst hartelijk welkom op het forum. Ik heb voor je gekeken en zie dat er periodes zijn dat het setpoint niet gehaald wordt. Ik heb ook aan onze software experts gevraagd of zij een blik op je stookgrafieken willen werpen. Zodra ik terugkoppeling heb, koppel ik het aan je terug.

Groet,

Folkert
Hoi Willem,
Ik woon in een nieuwbouw woning met alleen vloerverwarming op de beganegrond (geen radiatoren). Standaard hing er zo'n Honeywell kastje zonder klokfunctie. Ik ben in de zomer van 2012 hier gaan wonen en was al snel duidelijk dat zonder klokthermostaat dit geen werkbare situatie was. Ik wilde per se de Toon thermostaat dus heb ik moeten wachten tot eind februari van dit jaar. Nu wordt het me steeds duidelijker dat hij niet adaptief genoeg reageerd. 

Ook in mijn oude woning heb ik nooit een klokthermostaat gehad maar van huis uit ben ik de Nefit thermostaat gewend en heb ik dit zoveel te laat zijn nooit gezien. 
Ha Folkert,

Ik had je bericht nog niet opgemerkt maar bedankt voor de ondernomen actie. Ik wacht je reactie af.  
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Gezien je schrijven kan het zijn dat de vorige een aan/uit was en Toon is nu waarschijnlijk ingesteld op Opentherm.
Dan kan het zijn dat je verdeler geen  Lage Temperatuur Verdeler is ,wat normaal voor moduleren eigenlijk nodig is bij zo een lage ketelwatertemperatuur.

Maar laten we niet vooruitlopen en eerst Folkert zijn bevindingen afwachten.
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat Folkert hier op inspringt,
en wachten we dat even af .
let wel Toon ook na elke wijziging de kans geven om in te leren. !
dus niet verwachten dat het na een paar uur opgelost is .

Het gekke is wel dat het temperatuurmetertje op de verdeler eigenlijk nooit boven de 35 graden komt. Deze zou dan toch ook hoger moeten worden? Ik dacht dat tussen 35 en 40 graden wel een normale instelling was, klopt dit?

als je ketelwater temperatuur op 40 graden staat en je verdeler  op 35 mag deze ook niet hoger dan 35 worden lijkt mij.

maar elke temperatuur meter heeft een afwijking , dus staar je daar niet blind op .
er kan rustig 5 - 10 graden verschil in zitten .
ook je cv. ketel heef een afwijking ,
dus ook je temperatuurmetertje op de verdeler.

ff afwachte wat Folkert te melden heeft .

mvg,
jan
Reputatie 7
Badge +6
@Splenditoon

Er wordt geadviseerd om de maximale opwarmsnelheid te verhogen naar 3 °C/uur. Als dit niet voldoende helpt zou je eventueel ook de watertemperatuur hoger kunnen zetten.
Ik ga wel proberen wat te spelen met de watertemperatuur. Dit zijn allemaal oplossingen om de vloer sneller warm te krijgen en niet om Toon eerder te laten beginnen met stoken. Is er misschien iets geregeld in de software dat hij niet eerder dan bijvoorbeeld 45 minuten van te voren mag gaan voorverwarmen?
Zijn er anderen die vloerverwarming als hoofdverwarming hebben en weten hoelang van te voren Toon gaat voorverwarmen om de temperatuur 1 graad te laten stijgen?

Een oplossing is natuurlijk om het programma te vervroegen maar dat wil ik bij voorkeur niet want dat vind ik onoverzichtelijk en lijkt me niet nodig te zijn.

@het_toontje
Ik heb een biofloor verdeler van Comap en is volgens mij gewoon een LTV.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ga wel proberen wat te spelen met de watertemperatuur. Dit zijn allemaal oplossingen om de vloer sneller warm te krijgen en niet om Toon eerder te laten beginnen met stoken. Is er misschien iets geregeld in de software dat hij niet eerder dan bijvoorbeeld 45 minuten van te voren mag gaan voorverwarmen?
Zijn er anderen die vloerverwarming als hoofdverwarming hebben en weten hoelang van te voren Toon gaat voorverwarmen om de temperatuur 1 graad te laten stijgen?

Een oplossing is natuurlijk om het programma te vervroegen maar dat wil ik bij voorkeur niet want dat vind ik onoverzichtelijk en lijkt me niet nodig te zijn.

@het_toontje

als ik het zo lees ,
kun je het toch proberen om het advies van Folkert op te volgen.

Er wordt geadviseerd om de maximale opwarmsnelheid te verhogen naar 3 °C/uur. Als dit niet voldoende helpt zou je eventueel ook de watertemperatuur hoger kunnen zetten.

na het lezen en ff kijken 
moet dat in het menu van Toon dus ,

Vraag mijnerzijds.
is dat niet gevaarlijk dan.......
je hebt dan 2 mogelijkheden 90 graden 3 graden celcius per uur.
of 80 graden 3 graden celcius per uur.
wel een beetje hoge temperatuur voor vloerverwarming al komt hij 
daar nooit aan ketel moduleerd wel terug , en verdeler uitgangs temperatuur komt  toch niet hoger dan ingesteld .
maar toch !!!

en Toon dan ff rustig z,n tijd geven .!
dan kan Toon z,n werk goed gaan doen.🆒
Reputatie 3
Badge +1

@het_toontje

Hallo Harmen,

Ik geloof, gezien mijn ervaring, dat Toon inderdaad een limiet heeft op de aanwarmtijd (die onder max. 1 uur ligt). Dit kan misschien bevestigd worden door een moderator??
Als dit namelijk zo is ben ik benieuwd hoe Toon zou moeten werken met een Lage Temperatuur Verwarming als de aanwarmtijd gelimiteerd is.
Wat er nu gevraagd wordt is inderdaad, door een sneller aanwarming, de stookcurve aan te passen en/of de ingaande watertemperatuur verdeler op te schroeven.
Jij wil gewoon dat Toon langzaam opstookt maar eerder aanvangt met aanwarmen.

Gezien je installatie heb ik eventueel nog wat vraagjes.
Is je installatie ontworpen als LTV?
Welk type was de oude Honeyweel thermostaat?
Communiceerde deze ook via Opentherm of gewoon via de aan/uit schakeling?
Werkt deze themostaat niet goed, qua opwarmen? Of was het onwerkbaar omdat er geen tijden waren in te stellen?
Welk type Biofloor verdeler heb je precies? LTV, comfort, TT9900 of TT9200 (deze laatste is van kunststof) (eventueel een overzichtsfotootje bijsluiten). Niet alle verdelers van Biofloor zijn nl. LTV.
Werkt de pompschakelaar op de verdeler via een min. temparatuurinstelling op de verdeler?
Heb je de CV-aanvoer temperatuur naar de verdeler zelf gemaximeerd op 43C ? Zo nee, wat is maximale ingestelde cv-aanvoertemperatuur?
Heb je op de ander verdiepingen wel radiatoren? Zo ja, gebruik je deze ook af en toe?

Ik weet het, veel vragen (waarbij jezelf bepaald of je ze beantwoordt natuurlijk;)), maar misschien worden we wijzer over wat er aan de hand is en of je het wel kan oplossen zoals je dat zelf wilt.
Ha Willem,

Ik ga proberen je vragen te beantwoorden ook al weet ik niet op allemaal antwoord.
De verdeler is denk ik een comfort maar kan geen type plaatje oid vinden. Wat gegoogled en zou in theorie ook een LTV kunnen zijn maar aangezien onze nieuwbouw woning niet super luxe en kwalitatief hoogstaand is (vind ik) zal dit niet zo zijn. In de technische omschrijvingen en tekeningen die ik heb kan ik niets vinden hoe het systeem ontworpen is. Alleen hoe de leidingen zijn geplaatst, verdeelt in 4 groepen op 15 cm onderlinge afstand.
De oude thermostaat was een Honeywell Round Modulation via OpenTherm aangesloten. 
Verwarmen duurde toen ook lang maar in mijn herinnering wel korter, uiteindelijk werkte het niet omdat deze niet te programmeren was.
Toon stond ingesteld op vloerverwarming 55 graden, max 1 graad/uur. Nu omgezet naar handmatig en instelling 80 graden verlaagd naar 55 graden, max 3 graden/uur. Vandaag werking gecheckt en ketel stookt naar 52 graden maar zakt na verloop van tijd terug naar 43 graden. Heb dat dus niet zelf ingesteld maar wordt automatisch geregeld. 1 graad verwarmen koste ook nu 2 uur tijd dus max 1 uur van te voren starten met aanwarmen resulteert altijd in te laat de temperatuur bereiken.
Op de andere verdiepingen heb ik inderdaad radiatoren en staan de thermostaatknoppen (Danfoss) op stand 1 wat inhoudt dat de kou daar net weg is wat voor mij voorlopig ook voldoende is. 
Je vraag over de pompschakelaar begrijp ik niet helemaal. Ik heb een aparte pompschakelaar geinstalleerd die de pomp aan/uit schakeld zodat deze niet 24 uur per dag draait maar alleen ingeschakeld word zolang er warm water van de ketel aangevoerd wordt. Had niet het idee dat jij deze pompschakelaar bedoelde of wel?

Morgen komt er een installateur onderhoud aan de ketel doen (voor het eerst en andere dan de installateur die alles geplaatst heeft). Zal hem ook eens vragen of alles wel goed ingesteld is maar heb geen idee of die al ervaringen hebben met Toon.

Bedankt weer en groeten,
Reputatie 3
Badge +1
Hallo Harmen,

Bedankt voor je antwoorden.
Even de pompschakelaar die jij apart gemonteerd hebt! Die bedoelde ik inderdaad.
Welke temperatuur heb je hem op ingesteld?

Ik zet hier 3 fotootjes bij, wil jij aangeven welke er bij in de buurt komt?
Daarna kom ik er op terug.