abusurd ingeschat jaarverbruik electra op Toon | Eneco Community
beantwoord

abusurd ingeschat jaarverbruik electra op Toon

• 25 juli 2019
  • 28 reacties
  • 713 Bekeken

Reputatie 1
  • Energiekeling (level 11)
  • 23 reacties
Wat is er toch aan de hand met Toon? Al enige maanden geleden heb ik geconstateerd, dat mijn ingeschat jaarverbruik electra op Toon op 5129 kWh staat. Slaat nergens op, is nooit hoger geweest dan 3100 kWh, en nu door Zon op Toon nog lager. Lastig, lastig, lastig. Advies was om de jaarnota af te wachten. Het daarop vermelde jaarverbruik, na aftrek van saldering, was 972 kWh. Per vandaag staat er echter nog steeds 5129 als ingeschat jaarverbruik. Als leek snap ik 2 dingen niet: hoe kom je aan zo'n bizar verschil(dan moet er toch ergens een belletje gaan), en: wat is er nou zo moeilijk om het jaarverbruik aan te passen aan de realiteit??
icon

Beste antwoord door Urgel 25 juli 2019, 15:26

Hoi @Rednose

Goed dat je informeert naar je ingeschatte jaarverbruik op Toon. De verwarring waar je mee zit is begrijpelijk maar ik zal het je toelichten. In Toon heb je een verwachte opwek als doelstelling ingesteld. Deze verwachte opwek wordt opgeteld bij je ingeschatte jaarverbruik. Hierdoor zie je bij je ingeschatte jaarverbruik dus 5129 kWh staan.

Groet. Urgel
Bekijk origineel

28 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Hoi @Rednose

Goed dat je informeert naar je ingeschatte jaarverbruik op Toon. De verwarring waar je mee zit is begrijpelijk maar ik zal het je toelichten. In Toon heb je een verwachte opwek als doelstelling ingesteld. Deze verwachte opwek wordt opgeteld bij je ingeschatte jaarverbruik. Hierdoor zie je bij je ingeschatte jaarverbruik dus 5129 kWh staan.

Groet. Urgel
Als je gesaldeerde kWh verbruik nu bekend is dan zou ik gewoon nu aan een moderator vragen om het jaarverbruik van 972 te laten pushen.
Toon®️ telt daar de verwachte PV opwek, die je zelf op Toon®️ invult, daarbij op.
Toon®️ zou dan hierna een ingeschatte jaarverbruik van ongeveer 3000 kWh laten zien.
Ik weet niet wanneer je je jaarnota hebt gekregen maar ongeveer 14 dagen later pusht Eneco automatisch ook het vernieuwde jaarverbruik.
Maar nogmaals houdt het zelf even in de gaten vraag desnoods een handmatige push aan bij een moderator.
Reputatie 1
Beste Urgel, ik heb geen verwachte opwek als doelstelling ingesteld, kan je mij vertellen waar ik die kan vinden en zm aapassen? En verder, maar nogmaals: ik ben een leek: als ik een doelstelling opwek heb dan trek je die toch van het te verwachten gebruik af, in plaats van dat je dat er dan ook nog eens bij optelt!!
Reputatie 1
Dag Brandje, ik zal dan nog maar even afwachten, want de einddatum jaarverbruik op de nota is 08-07, maar de nota zelf is gedateerd 01-08(en dat moet het nog worden, hahaha)
Dag Brandje, ik zal dan nog maar even afwachten, want de einddatum jaarverbruik op de nota is 08-07, maar de nota zelf is gedateerd 01-08(en dat moet het nog worden, hahaha)
Hoi @Rednose ,

Kijk! Dat vermoedde ik al.
Wacht idd gewoon een kleine 14 dagen even af.
Het automatisch pushen zal ongetwijfeld zorgen voor een juist ingeschat jaarverbruik.

Overigens is je eerdere genoemde gedachtegang begrijpelijk, maar de systematiek van de berekening op Toon®️ werkt anders.
Je prestatie van je PV en saldering worden in een ander separaat scherm zichtbaar gemaakt.

Verbruik van je eigen productie en verbruik uit het Net worden samen geteld. Op deze wijze kan Toon®️ je per dag een status melding/duimpje geven.
Je ziet dan ook je verbruik, terwijl je geen stroom uit het net afneemt, toch oplopen.
Via de andere inconen op Toon®️ of de App zie je uiteindelijk hoe zich dit verhoudt tot je productie.
Reputatie 1
Dag Brandje, Urgel,
Gisteren en vandaag contact gehad met Toon. De medewerker gisteren zag dat ik al eerder had verzocht om aanpassing van de gegevens, maar dat er niets mee was gedaan. Hij zei, dat meteen te gaan doen, zou snel zichtbaar zijn. Is een dag later echter niet zichtbaar. Vandaag weer gebeld met Toon, en men heeft me trachten uit te leggen, dat het een software probleem is, waar Toon ' niet mee om kan gaan' (vrij gezegd). Wat ik er van begreep, is: mijn jaargebruik is sowieso gedaald van 3078 naar 2486, doordat ik ook stroom rechtstreeks van de panelen gebruik, en niet teruglever. Daarboven komt dan de saldering van 1514, waaruit het netto verbruik van 972 rolt. En dat gegeven kan dus niet worden ingevoerd, iets te maken met seizoensinvloeden, prognoses en vorige jaren(toen ik nog geen zonnepanelen had, dus niet slim toch?). Ik snap er als leek niet het fijne van, maar dat is volgens mij bij Toon ook het geval, want ik kreeg het advies om dit toch vooral op het forum te zetten, zodat men er bij de ontwikkelaar mee aan de slag gaat.
Volgens mij ben je verkeerd geadviseerd.
Toon kan prima, na het juiste gepushte bedrag, omgaan met de seizoensinvloeden.
Via de jaarnota blijkt dat je jaarverbruik, na saldering, 972 kWh is.
Als dat gepusht wordt zie je op Toon®️ simpel weg verschijnen 972 + het door jou op Toon®️ ingevulde ingeschatte jaaropwek.

Zo simpel is het.

Het ingeschatte aantal kWh op Toon®️ vul je zelf op deze plaats in:

Reputatie 1
Dag Brandje,
Dat was ook mijn redenering, dus bij verwachte opbrengst had ik al een (lager dan verwacht)1500 kWh ingevuld om zo op de 2500 uit te komen, niettemin krijg ik dan een geschat jaarverbruik van 3960 ' aangewreven' .
Je moet nooit googelen met de opwek om op het gewenste totaal te komen, want dan gaat Toon®️ weer verkeerde berekeningen maken.

Ik help je/ denk even verder met je mee:

-hoeveel is nu je echte verwachte jaaropwek?
-je gesaldeerde verbruik is dus 972 kWh?
Reputatie 1
Dank voor je hulp;
de verwachte jaaropwek volgens de installateur is 2700 kWh. De daadwerkelijke opwek vanaf de installatiedatum(19-11-2018) tot 30-07-2019, zeg maar ruim 8 maanden, is volgens de App van Solar Edge 2300 kWh, dus dat zou voor een heel jaar wel ruim 3000 kunnen worden.
Gesaldeerde verbruik (verbruik minus teruglevering) inderdaad 972 kWh. En omdat ik geen reden heb om aan te nemen dat mijn electragebruik over de afgelopen jaarnota-termijn is gedaald, schat ik dat ik 600 kWh zonne-energie rechtstreeks heb gebruikt. Heb je zo voldoende gegevens?
Oké geheel duidelijk!
Vul dan op Toon®️ op de plaats waar ik een foto van gaf, gewoon 3000 kWh in.
Mocht de werkelijke situatie qua opwek wijzigen kan je zelf altijd die waarde wijzigen.
Vraag aan een moderator om 972 kWh te pushen naar je Toon®️.
Nadat de push is verwerkt op Toon®️ zal je dus daar een geschatte jaarverbruik stroom bij het Status overzicht zien verschijnen van 3972 kWh.
Je Toon®️ is dan vandaag dat moment perfect ingeregeld.

Alle andere zaken zoals eigen verbruik van eigen opwek zal Toon®️ dan zelf berekenen.
Reputatie 1
Oke, ik heb nu een verwachte jaaropbrengst van 3000 kWh ingevuld, hij geeft nu een ingeschat jaarverbruik van 5460 kWh aan. Ik ga Toon maar weer bellen, met de vraag om die 972 kWh te pushen; kunnen zij ook deze correspondentie lezen, dat werkt misschien wat verhelderend, want ik moet helaas ook nog werken 🙂
Jij in ieder geval dank voor je hulp totnutoe.
Reputatie 1
Dag Brandje,
Zojuist gebeld met Toon support, hen ook laten meelezen op dit Forum. Het was hen niet duidelijk wat er met pushen werd bedoeld; na intern overleg wordt er nu een ticket aangemaakt voor de ICT, want alleen zij kunnen de gegevens op mijn Toon wijzigen. Wel zal de medewerkster van Toon een link naar dit topic op het Forum meesturen. ik krijg na max 5 werkdagen bericht. Het bijzondere vond ik wel, dat zij dit probleem nog niet eerder waren tegengekomen. Dat terwijl er in de loop van een jaar(nota/gebruik) toch aardig wat zonnepanelen worden geïnstalleerd, en gegevens zullen moeten worden herzien...
Wordt vervolgd!
Graag gedaan!
Maar ik zou niet bellen, maar een moderator hier op het forum vragen die push actie even te doen.
Reputatie 1
oke, wist niet dat dat mogelijk was. Naar wie stuur ik dat bericht dan. Urgel? die leest dit al mee, vermoed ik, gezien zijn reactie een paar dagen geleden.
oke, wist niet dat dat mogelijk was. Naar wie stuur ik dat bericht dan. Urgel? die leest dit al mee, vermoed ik, gezien zijn reactie een paar dagen geleden.

Ja, idd als die online is dan kan je dat hem vragen.
Vandaar dat ik iedere keer de moderator noemde😉
Reputatie 7
Badge +2
@Rednose @Brandje

De reacties heb ik inderdaad gelezen 🙂. Mijn volgende reactie kan dan enigszins als onverwachts aankomen.

Het aanpassen van het ingeschatte jaarverbuik voor klanten met zonnepanelen zal niet meer handmatig verricht worden door de moderators. Dit is tot dusver een uitzondering geweest, toegepast vanuit het forum.

Waarom we hiermee stoppen? Deze aanpassing is niet volgens de standaard werkwijze, waar onze collega's aan de telefoon zich wel aan houden. Dit zorgt voor verwarring in wat wel en niet mogelijk is. Intern zoeken we nu uit hoe we deze groep klanten, met deze vraag, in de toekomst beter van dienst gaan zijn.

Groet. Urgel
Reputatie 1
Oke, hoe doen jullie dan die aanpassing? Het lijkt me toch jullie verantwoordelijkheid om voor een juiste werking van Toon zorg te dragen, ik betaal daar ook voor. En kan me niet voorstellen, dat ik een van de weinigen ben
Oké Urgel!
Duidelijk maar ben er niet blij mee, ik hoop dat er dan wel een methode komt om deze simpele handeling via het forum te laten verrichten.
Reputatie 7
Badge +2
@Brandje
Hier gaan we nu achteraan, hoe dit wel volgens de juiste wijze te verrichten.

@Rednose
Dit is een bekend gegeven onder Toon klanten met Zon op Toon. Dit neemt niet weg dat Toon, buiten de huidige aanduiding van het ingeschatte jaarverbruik, gewoon naar behoren werkt. Je bent zeker niet een van de weinigen, vandaar dat we dit intern nu gaan uitzoeken.

Groet. Urgel
Reputatie 1
Oke, zou ik dan bericht kunnen krijgen in deze topic, of per mail, als hier een oplossing voor is gevonden? Zou ik wel waarderen!
@Rednose @Brandje

De reacties heb ik inderdaad gelezen 🙂. Mijn volgende reactie kan dan enigszins als onverwachts aankomen.

Het aanpassen van het ingeschatte jaarverbuik voor klanten met zonnepanelen zal niet meer handmatig verricht worden door de moderators. Dit is tot dusver een uitzondering geweest, toegepast vanuit het forum.

Waarom we hiermee stoppen? Deze aanpassing is niet volgens de standaard werkwijze, waar onze collega's aan de telefoon zich wel aan houden. Dit zorgt voor verwarring in wat wel en niet mogelijk is. Intern zoeken we nu uit hoe we deze groep klanten, met deze vraag, in de toekomst beter van dienst gaan zijn.

Groet. Urgel

Eneco trekt zich meer en meer terug wat Essent voor een jaar of 7 ook deed. Ze zijn hier best van geschrokken hoe ze de afgelopen jaren hun klanten en daarmee ook hun service om
zeep hebben geholpen en onlangs weer vollop bezig om het vertrouwen terug te krijgen. Eneco glijd de laatste 2 jaren hard naar waar essent voorheen zat.

terugkomend op het belachelijke idee om hun zon gebruikers andermaal te verwaarlozen om het enige juiste wat nu kan op toon om
het geschatte verbruik aan te passen zodat toon op een voor hem zo eenvoudige manier de klant een realistische beeld te geven.v.w.b. Zon

Was er een mogelijkheid nu toon hier niet meer overweg kan met de warmtepomp die hier komt te hangen het nog als een monitor ernaast te draaien nu helemaal verkeken. Een toon waarbij je een vermogen aan abo betaal maar continue de ene na de andere service laat stoppen ga ik hier dus helemaal zonder toon draaien. Dit is voor mij de bekende druppel
Reputatie 7
Badge +2
@mpleizr

Jammer dat je de situatie volledig uit zijn context trekt door de vergelijking te maken met Essent. Van terugtrekken en inleveren op service is namelijk geen sprake!

Zie het van de zonnige kant 🌞. Nu trek je elk jaar aan de bel om de juiste data naar Toon gestuurd te krijgen. Wat nu als dat straks niet meer nodig is? Daar streven we naar.

De 'zeep' wordt in dit geval dus eerder gebruikt om het proces op te schonen 😉

Groet. Urgel
Uiteraard snap ik jullie reden waarvoor @Urgel en waarom, echter mijn input gaat verder dan het niet zo”n zonnige verhaal over het ingeschatte.

al die jaren als klant van eneco (blijf ik ook) heb ik meerdere malen mee gemaakt dat de service elke keer in stapjes achteruit gaat, waardoor de klant op dit moment niet keer centraal staat maar eigenbelang. Dus hoe kunnen we meer geld binnen krijgen. Juist dit heeft Essent ook gedaan en dat heeft hun bjna de kop gekost. Zij kiezen voor gedegen service waarbij de klant altijd gelijk heeft. Dit zie ik vanaf 2017 bij eneco niet meer.
dat er dan ook nog een functie op toon verdwijnt (alweer) zonder een passende alternatief zegt genoeg. We betalen er wel voor.

hier is het na bijna 10 jaar dat ik toon heb het niet meer rendabel om het te blijven gebruiken. Wp draait onder lyric en monitoren doe ik via het cemm beta programm.
Reputatie 5
Badge
@Urgel zorgen jullie dan ook dat het juiste verbruik naar Toon wordt gestuurd... tot dusverre kan Toon namelijk niks met een negatief jaarverbruik.

Reageer