Abonnementskosten NL hoger dan in andere landen | Eneco Community
vraag

Abonnementskosten NL hoger dan in andere landen

Reputatie 7
Badge +3
  • In een stroomversnelling (level 14)
  • 635 reacties
Het verbaast me een beetje dat je in NL voor je abonnement EUR 4,50 betaald per maand, in Belgie EUR 3,50 en in Spanje EUR 3,95. Je zou verwachten dat met het grootste aantal abonnees in Nederland het abonnement hier ook het goedkoopst is in verband met schaalvoordelen.
Het lijkt er dus serieus op dat wij hier vrolijk de internationale uitbreiding sponsoren met de hoogste abonnementskosten en dat dat geld niet volledig ten goede komt aan verbeteringen in de operationele performance voor ons (lijkt eerder slechter te worden).

In het nieuwe Europese recht mag je geen geoblocking meer toepassen. Het lijkt me wel een serieuze optie om dan bijvoorbeeld voor je Nederlandse Toon een abonnement in Spanje af te gaan sluiten.........

Daarnaast rijzen er ook vragen bij mij wat betreft het mededingingsrecht: Quby als onderdeel van Eneco MOET(!) dezelfde prijzen rekenen voor de dienst aan andere afdelingen binnen Eneco als aan andere electriciteitsmaatschappijen. Ook dit heeft in ieder geval de schijn tegen op het moment........Er is dus wel verduidelijking gewenst van de kant van Eneco over hoe de prijsstelling tot stand komt. Overtreding van deze mededingingswetten kunnen boetes opleveren tot 10% van de jaaromzet dus enige info hieromtrent lijkt me wel gewenst.

Met vriendelijke groeten,

Toonz

19 Reacties

Reputatie 4
Badge +4
@Toonz : Daar heb je een punt! Ik verbaas mij sowieso al dat, zoals voorheen, klanten van Eneco geen korting kunnen krijgen op hun abonnementskosten voor Toon. Toon is/was een goed instrument voor klantenbinding en inmiddels zijn veel klanten "van het eerste uur" niet meer gebonden aan het meerjarige energiecontract ( voor gratis Toon).

De stilstand/vertraging van uitbreiding functies en updates is inderdaad het gevolg van de "export en uitrol van Toon" naar andere landen. Dat heeft Quby ook toegegeven.

ppj
In Spanje is €3,95 zonder de ketel functie, en €9,95 p/m met. En wat dacht je van €400 voor een Toontje, ook niet misselijk.😲
Ze hebben geen zon op Toon, van wat ik kan begrijpen.
https://termostatoviesgo.com/tienda/?allProducts=1
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij is 9.95 inclusief onderhoud van je ketel, dat is iets anders dan ketelmonitoring, vandaar dat ik dat niet meenam in de vergelijking
Reputatie 7
Badge +3

De stilstand/vertraging van uitbreiding functies en updates is inderdaad het gevolg van de "export en uitrol van Toon" naar andere landen. Dat heeft Quby ook toegegeven.

ppj

Dat is op zich een valide keuze die Quby mag maken, wat wel vreemd is waarom de abonnees in NL daar extra voor moeten betalen. De extra functionaliteit /bugs die we dit jaar hebben mogen ontvangen staan in geen vergelijking tot de extra vergoeding van 12 eur per jaar.

ppj
@Toonz : Daar heb je een punt! Ik verbaas mij sowieso al dat, zoals voorheen, klanten van Eneco geen korting kunnen krijgen op hun abonnementskosten voor Toon. Toon is/was een goed instrument voor klantenbinding en inmiddels zijn veel klanten "van het eerste uur" niet meer gebonden aan het meerjarige energiecontract ( voor gratis Toon).

ppj

Hier ben ik 1 van de klanten van het eerste uur die toon in huis heeft. Hier niets geen langdurig contract. Toon kreeg je destijds gratis of met flinke korting zoals bij mij. € 60,00 all-in
@Toonz Het is mij niet echt duidelijk als ze dat bedoelen. Of misschien krijg je die ketelmonitoring functie erbij als je de ketel onderhoud neemt. Ze hebben het nergens over “caldera” monitoring in el Toon.
Reputatie 4
Badge +4

ppj

ppj

Hier ben ik 1 van de klanten van het eerste uur die toon in huis heeft. Hier niets geen langdurig contract. Toon kreeg je destijds gratis of met flinke korting zoals bij mij. € 60,00 all-in

Dat klopt, maar daarna volgden er contracten van 1, 2 of 3 jaar e-contract met gratis Toon. Ik heb zelf ook de Toon gratis ontvangen bij een 1-jarig jaarcontract.

ppj
Reputatie 7
Badge +3
Even naar boven bumpen, kan zijn dat de moderators dit zijn vergeten. Ik ben wel nieuwsgierig naar de respons van Eneco.
Alvast bedankt.

Toonz
Reputatie 7
Badge +3
Bump. Nog niets van Eneco?
Reputatie 7
Badge +6
@Toonz,

We zijn dit niet vergeten hoor! 😉 Intern hebben we de vraag uitgezet waarom de abonnementskosten verschillen in andere landen. Als we reactie krijgen dan laten we het gelijk weten!
Reputatie 2
Badge +1
ik snap het ook niet waarom we geen eneco vaste klanten korting
maar de hoofdprijs in de eu betalen
Reputatie 7
Badge +7
Hou hem scherp in de gaten, dit Topic.
Reputatie 7
Badge +6
@Allen

Het klopt dat er in andere landen andere tarieven voor het Toon abonnement gelden. Dit heeft onder andere te maken met de diensten die wel in Nederland worden aangeboden en niet in België en Spanje. Wij gaan niet over de prijsstellingen in andere landen, maar wanneer daar meer diensten worden uitgerold, dan heeft dat logischerwijs tot gevolg dat het abonnement daar ook om hoog gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Dank voor de terugkoppeling. Maar je mag wel verwachten dat er vanwege de grote gebruikersgroep in NL wel economy of scale voordelen optreden. De kosten van de dienst moeten in België en Spanje hoger zijn dan hier per gebruiker logischerwijs.
Reputatie 7
Badge +7
Uhm, ja dat is zeker waar.
Maar dat logische komt in het Rotterdamse niet echt over.

Simpel, er moet geld verdiend worden. En als dat minder met electra en gas is dan verhogen ze de kosten van een dienst die eigenlijk gratis zou moeten zijn.

Natuurlijk Toon is een grappig apparaat..
Maar vierenhalve euro per maand is natuurlijk ronduit belachelijk!!!!

Er gaat geen dag voorbij dat ik iets aan Toon vind dat niet klopt.

Qnap NAS met zeer regelmatig updates welke meerwaarde hebben voor 0 euro.

Fibaro HC2 met zeer regelmatig updates welke meerwaarde hebben voor 0 euro.

Ach ze krijgen de spiegel echt wel een keer voor.
Eneco wil diensten verkopen met een zo groot mogelijk opbrengst om er zo min mogelijk voor te doen. Lees de fora van forum.eneco.nl over onderhoudscontracten, lease contracten abbonementje hier en daar. Het is een verdienmodel zeg maar.
Reputatie 7
Badge +8

Als geboren en getogen Rotterdammer, schiet me deze opmerking wel even verkeerd.. Graag de volgende keer je eigen iets anders formuleren!
Reputatie 7
Badge +7

Als geboren en getogen Rotterdammer, schiet me deze opmerking wel even verkeerd.. Graag de volgende keer je eigen iets anders formuleren!

@mAiden Sorry dat ik jou of welke Rotterdammer in welke zin van het woord verkeerd benader, aanspreek of dan ook zou kwetsen. Mijn excuses!

Ik bedoel dat er een bedrijf is in Rotterdam waar de logica niet binnenkomt / is.

Met VRIENDELIJKE groet,

Ton
Reputatie 7
Badge +7
@mAiden misschien kun je op de rest van mijn verhaal ook wat vinden.
Reputatie 7
Badge +8

@mAiden Sorry dat ik jou of welke Rotterdammer in welke zin van het woord verkeerd benader, aanspreek of dan ook zou kwetsen. Mijn excuses!

Ik bedoel dat er een bedrijf is in Rotterdam waar de logica niet binnenkomt / is.

Met VRIENDELIJKE groet,

Ton

Het is goed, stond er nog al bot weg, alsof alle Rotterdammers geen logica hebben, dat kwam nogal slecht binnen bij me..

De rest van je verhaal, heb je gewoon gelijk. Eneco vraag €4,50,- voor klein deel wat Toon wel doet. bedrag is zelfs exact hetzelfde als je geen energie afneem van Eneco, dan mis je zelfs het statusverbruik.

Schakelen van de Z-Wave spullen kan je net zo goed via een Raspberry PI doen, dan heb je eenmalig een aanschaf van 32eur (goedkoopste z-wave usb stick), en de aanschaf van een PI (In China zijn er prima Orange PIs te vinden voor 18eur, die prima werken voor dit doeleinde.).. Totale kosten van: 32+18=50 (deze kosten heb je dus maar eenmalig.)
In mijn ogen ben je dan goedkoper uit dan, 12*4,50=54eur (per jaar.)

De euro extra heb ik in begin toen het net bekend werd, het vertrouwen gegeven.. In de hoop dat de belofde functies ook daadwerkelijk wat uithaalde. Nu inmiddels zittend op 4.10, moet ik hier toch ook op terug komen.. De euro extra (12eur op jaarbasis) is het het niet waard.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen