Aansturing vloerverwarming met Toon | Eneco Community

Aansturing vloerverwarming met Toon

Sinds een aantal maanden hebben wij nu Toon en ziet er leuk uit, alleen het gedeelte thermostaat valt mij een beetje tegen.
Nu is bekend dat de weersafhankelijkheid vervalt, wel jammer van zo modern technisch snufje.
Maar goed wij hadden een Cenvax weersafhankelijke regeling die perfect werkt, de thermostaat stuurt de vloerverwarmingsset en de ketel aan. Nu is Toon gemonteerd en wordt alleen de CV ketel aangestuurd, die doet het wel want alle normale radiatorkranen werken in huis. Alleen de vloerverwarmingset reageert niet.
Nu gaat het erg ver om de vloerverwarmingset om te bouwen, wellicht is er iemand die een eenvoudige oplossing heeft?
Voor de volledigheid de basisaansturing deden we met een CenVax VAG5000 set.
Iemand een idee hoe de set eenvoudig te overbruggen zodat de pomp blijft draaien en de vloer warm wordt?

Reageren op dit topic is niet mogelijk. Heb je een vraag? Maak dan een nieuw topic aan.

30 Reacties

Reputatie 3
Badge
Misschien is het handig om te weten of er op korte termijn ook een update komt voor jou probleem. Dan hoef je even niets te doen... Maar goed ik heb er ook geen verstand van.
Reputatie 2
Badge +1
@Westphal

Staat de Toon wel ingesteld op de optie 'vloerverwarming'? Dit is te controleren bij "Systeem" > "Software" > "Thermostaat".
Als dit wel het geval is, ben ik benieuwd welk merk en type CV-ketel je hebt.
Reputatie 3
Badge
@Joep

Welk effect heeft de optie vloerverwarming?
Dit staat niet beschreven in de handleiding.
Reputatie 5
Badge +3
@hmay,
De optie vloerverwarming heeft als doel (effect) het huis verwarmen. Ipv radiatoren is de vloerverwarming dan de hoofdverwarming.
Reputatie 3
Badge
Kost een vloerverwarming niet ontzettend veel energie? Lijkt me dat een huis veel langer er over doet als een radiator? (off topic maar even vlug tussendoor).
Reputatie 3
Badge
@Kelly

Dat begrijp ik, maar wat is het verschil tussen de instelling radiator of vloerverwarming. In beide gevallen wordt de CV ketel aangestuurd.
Het enige wat ik kan bedenken is dat Toon anders "moduleert" i.v.m. de traagheid van de vloerverwarming.

Dit lost overigens het probleem van Westphal niet op. Toon heeft geen optie om een vloerverwarmingspomp te schakelen.
Wat hij nodig heeft is een pompschakelaar die de aanvoer temperatuur van het CV water meet en de pomp van de vloerverwarming inschakelt zodra de temperatuur boven de 30 graden komt.
Reputatie 5
Badge +3
@hmay,
als je radiator de hoofdverwarming is, zou dit de instelling moeten zijn op Toon. Als je vloerverwarming gebruikt als hoofdverwarming, is dit de juiste optie voor Toon.

Het verschil tussen deze twee opties, is het verschil in het aansturen van de CV-ketel. Omdat het aansturen van radiatoren anders gaat dan met vloerverwarming.
Inmiddels is mijn probleem opgelost door gebruik te maken van de juiste aansturing via de Cenvax module.
Het is nl niet alleen de temp die in de gaten gehouden moet worden, maar een vloerverwarmingset heeft de nare eigenschap dat deze werkt tussen de 30 en zeg 45 graden.
Als de ketel nu gewoon 80 of 90 graden gaat pompen slaat de pomp van de vloerverwarming dicht om de leidingen te beschermen.

Indien je dus een modulerende regeling in Toon kunt inbouwen is het probleem opgelost.
Dit lijkt mij een uitdaging voor Enoco om eens met de mensen van Cenvax om de tafel te gaan een soort adapter te ontwikkelen.
Voor beide (grote) organisaties acht ik de kans groter op slagen dan dat ik dit zelf in elkaar wil knutselen ;-)

Maar eerlijkheid gebied te zeggen desondanks de aparte aansturing van de CV ben ik wel tevreden met de mogelijkheden van Toon en laten we de horizon verleggen naar de toekomst, wie weet gaat hier ook een uniformiteit in komen net als de vele verlooppluggen van opladers mobiele telefoons......
Badge
Je kan de toon instellen dat hij je ketel aanstuurt met 55 graden. Je moet dan wel even naar de instellingen van je toon gaan en deze terug zetten naar vloerverwarming. That should fix your problem.
Je kan de toon instellen dat hij je ketel aanstuurt met 55 graden. Je moet dan wel even naar de instellingen van je toon gaan en deze terug zetten naar vloerverwarming. That should fix your problem.

Bij mijn CV installatie is een vrij simpele oplossing toegepast door een thermostaat kraan aan te brengen in de toevoer naar mijn vloer(bij)verwarming unit.

Groet van D'olde Grieze
Badge

Bij mijn CV installatie is een vrij simpele oplossing toegepast door een thermostaat kraan aan te brengen in de toevoer naar mijn vloer(bij)verwarming unit.

Groet van D'olde Grieze

Ja. Is een van de oplossingen, maar eventueel de juiste tempratuur instellen in je toon zou ook voldoende moeten zijn denk ik. Maar goed het werkt en daar gaat het om. 
Reputatie 3
Badge

Groet van D'olde Grieze

Staat dit los van je douchewater ivm legionella. is eerder over gesproken maar mogelijk is dit alleen voor je verwarming?
Badge
Jeroen. Een cv netwerk is een gesloten omgeving. Je hebt dus gelukkig geen last van legionella. Als je dagelijks gebruikt maakt van je leidingen dan heb je geen last van legionella.

Check dit verhaal:

Langdurige stilstand van water en een temperatuur boven de 25 °C vergroten de kans op groei van de legionellabacterie.
Sommige typen legionella veroorzaken de veteranenziekte. Deze ziekte geeft in lichte vorm (we noemen dat Pontiac-fever) alleen maar griepverschijnselen, maar in de zware vorm kan de veteranenziekte een longontsteking veroorzaken. Besmetting gebeurt door inademing van zeer kleine waterdruppeltje in de lucht (waternevel).
De bacterie groeit in water bij temperaturen tussen de 25 en 50°C. Onder 25 °C is er vrijwel geen groei en temperaturen boven 50 °C doden de bacterie.

Groet van D'olde Grieze

Ja. Is een van de oplossingen, maar eventueel de juiste tempratuur instellen in je toon zou ook voldoende moeten zijn denk ik. Maar goed het werkt en daar gaat het om. 

@ Michael

Waar je wel rekening mee moet houden is het volgende.
Als je Toon instelt op een max temp van 55°C, dan heeft dit als consequentie dat je radiatoren in het gehele huis ook niet warmer zullen worden dan 55°C.
Zolang er geen (strenge) vorst is, zullen je overige (slaap)kamers, waar geen vloerverwarming is wel de confortabele 20°C halen. Maar bij (strenge) vorst zal dat niet gebeuren, omdat bij een (goede) berekening van het vermogen van je radiator ervan wordt uitgegaan dat de temperatuur van je radiator 80°C kan worden. (hoe warmer de radiator, des te meer vermogen hij kan afgeven)
Als je studerende kinderen hebt die regelmatig op hun kamer zijn dan kan je bij (strenge) vorst natuurlijk bijspringen met een elektrisch kacheltje om toch een confortabele temperatuur te krijgen.
Overigens een babykamer wil je ook niet te koud hebben.

Dus je zal wel een keuze moeten maken welke oplossing je neemt.

Groet van D'olde Grieze
Badge +1
Inderdaad bovenstaand verhaal klopt, een thermostaatkraan op de aanvoer naar de verdeelunit van de vloerverwarming helpt dit probleem op te lossen.
Let alleen even op of je pomp van de vloerverwarming niet constand draait, als hier geen thermostaat op zit is dit wel het geval.
Bij mijn vloerverwarming was dit ook het zo, ik heb een thermostaat op de aanvoerleiding naar de pompenset gezet deze schakelt een stopcontact waar de stekker van de pomp in zit.
Dit was bij mijn buren ook het geval, de pomp draaide 24 uur per dag, ook in de zomer!
Inderdaad bovenstaand verhaal klopt, een thermostaatkraan op de aanvoer naar de verdeelunit van de vloerverwarming helpt dit probleem op te lossen.
Let alleen even op of je pomp van de vloerverwarming niet constand draait, als hier geen thermostaat op zit is dit wel het geval.
Bij mijn vloerverwarming was dit ook het zo, ik heb een thermostaat op de aanvoerleiding naar de pompenset gezet deze schakelt een stopcontact waar de stekker van de pomp in zit.
Dit was bij mijn buren ook het geval, de pomp draaide 24 uur per dag, ook in de zomer!

@ Ton VZM
Nog een kleine kanttekening op jouw reactie.

Hou er wel rekening mee dat als je de pomp van je vloerverwarming een lange periode uitzet, deze vast kan komen te zitten doordat de losse (zwarte) deeltjes in CV circuit naar beneden zakken en een vaste koek kunnen vormen.
Oplossing: In de zomermaanden een schakelklok, die één x per dag een ½ uur aangaat, ertussen zetten.

Groet van D'olde Grieze
Badge +1
Hallo Dolde,

Klopt, dit is mij ook vertelt toch draait mijn vloerverwarming al weer 15 jaar zonder dat de pomp een keer vast is gelopen.
Ik heb er geen tijdschakelaar tussen gezet om hem in de zomer even te laten draaien maar ik vind het een aannemelijk argument.
Reputatie 3
Badge
De meeste moderne pompschakelaars laten de pomp in de warme maanden eens in de zoveel tijd een paar minuten draaien.
Dit voorkomt vastlopen van de pomp.
Bovenstaande meldingen kloppen allemaal en dit is nu net het argument dat mogelijk de Toon een kleine aanpassing zou kunnen krijgen om bv meerdere aansturingen te hebben.
De juist hiervoor ontwikkelde WTW is hiervoor uitermate geschikt en dat juist wordt (nog) niet ondersteund door TOON.

Geen probleem voor mij nu gewoon een extra kastje gebruiken. Als je nl alleen een thermostaat kraan gebruikt verspil je toch veel energie omdat de ketel gewoon blijft opwarmen en rondpompen.
mijn vraag is aan jullie, zit de optie vloerverwarming bij jullie wel in toon? Bij is alleen de optie temperatuur correctie meting aanwezig.
Kreeg op mail geen antwoord en bij een telefoontje naar de helpdesk kreeg ik een wazig verhaal te horen dat dit nog niet geimplanteerd was in de software tewijl ik hier op meerdere plaatsen op het forum adviezen zie voorbij komen om bij vloerverwarming die optie te gebruiken.
mijn vraag is aan jullie, zit de optie vloerverwarming bij jullie wel in toon? Bij is alleen de optie temperatuur correctie meting aanwezig.
Kreeg op mail geen antwoord en bij een telefoontje naar de helpdesk kreeg ik een wazig verhaal te horen dat dit nog niet geimplanteerd was in de software tewijl ik hier op meerdere plaatsen op het forum adviezen zie voorbij komen om bij vloerverwarming die optie te gebruiken.

Hallo @smitkids,

Even voor je gekeken. Heb zelf geen vloerverwarming, maar de optie is wel aanwezig om te schakelen. Ik weet niet of het ketel afhankelijk is of je deze optie wel of niet te zien krijgt!

http://www.hupkato.nl/temp/toon_vwinstal.jpg
Reputatie 3
Badge
Zoals mijn voorganger ook aangeeft. Ik heb die optie ook.
Reputatie 5
Badge +3
Dit scherm zie je alleen als je de ketel via OpenTherm aanstuurt
oke, bedankt voor jullie reakties. Het zal dan waarschijnlijk aan mijn ketel liggen deze wordt namelijk aan/uit geregeld.

groet
roel
Reputatie 3
Badge
maar waarom zou met aan/uit sturing de vloerverwarming niet geselecteerd mogen worden?

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen