2 x 1-fase omvormer op 3-fase kWh meter geweigerd | Eneco Community

2 x 1-fase omvormer op 3-fase kWh meter geweigerd

• 26 juni 2019
  • 41 reacties
  • 1420 Bekeken

Toon eerste bericht

41 Reacties

Hoi @Citrofiel
Goed dat je uiteindelijk bereikt hebt wat je wilde en wel met de Voltcraft. 👌👍
Ook goed dat je gecontroleerd hebt dat de waardes overeenkomen.
En weer een goeie tip voor anderen die ook niet de PRO versie willen gebruiken.
Reputatie 6
Badge +3
(Aardlekautomaten). Hij vond dit uiteindelijk geen goed idee. Er moest een een gezamenlijke aardlek (0,3) in met voor elke fase een automaat. Whatever, zei ik, als het maar gaat werken. Het werkt nu perfect, op de Voltcraft worden dus van 2 fases (3e zit niets op) de leveranties bij elkaar opgeteld en het klopt ook vrij nauwgezet met de Kwh die de beide omvormers zelf rapporteren.

Ok dit MAG dus niet. Je mag geen enkele fase groepen op een 3 fase aardlek aansluiten (sinds nieuwse NEN 1010 norm). Wat een prutser die installateur. Jouw eigen beoogde oplossing was beter! Twee losse aardleks op een eigen fase dus (en dan met een alamat).

Een 3 fase aardlek mag je dus alleen gebruiken voor een 3-fase automaat/krachtgroep. In jou situatie beschermd het namelijk niet in alle mogelijke storingen en kan potentieel levensgevaarlijk zijn.
(zie ook hier https://www.groepenkastbestellen.nl/nen-1010-2015-wat-verandert-voor-de-groepenkast-samenstelling en ook hier https://www.123groepenkast.nl/AardlekSchakelaars-Eisen-Nieuwe-NEN1010 waar het uitgelegd wordt waarom het gevaarlijk )

0,03 voor een aardlek is redelijk normaal maar het kan bij sommige PV installaties inderdaad te snel zijn en dan wordt een 0,3 geinstalleerd. Echter raar dat het altijd wel gewerkt heeft en er nu ineens uitklapt.
Reputatie 6
Badge +3
Op basis van NEN 1010 werd de installatie geweigerd. Er zouden geen 2 enkele fase systemen door een 3-fase kWh meter (enkel apparaat op DIN-rail) mogen.

En voor de volledigheid nog even een quote uit je starttopic. Dat mag dus wel weer. Ik denk dat je installateur dingen door elkaar haalt.
Enkele fase systemen door een 3 fase kwh meter is prima (je slimme meter is ook een kwh meter, zou raar zijn als je alleen krachtgroepen mag aansluiten achter je slimme meter 😀).

Enkele fase systemen achter een 3 fase aardlek mag dus niet.
1 fase groepen mogen inderdaad niet op 3 fase aardlekschaklaars, het zal wel werken en naar aarde trippen maar veilig is het niet door de ongelijke belastingen, met de nadeel dat als een groep naar aarde lekt is je hele huis spanningsloos.
3 fase aardlekschaklaar voor een krachtgroep, of 3 fase fase omvormer is wel correct.
Reputatie 1
Beste ThehogNL, nuttige informatie. Zie ondertussen in mijn meterkast nog een aantal voor 2015 situaties. Tja, daar zijn sinds 1985 zoveel installateurs mee bezig geweest. Ook in de situatie met 2 x separate aardleks zorgde bij afslaan van de aardlek voor de PV installatie op fase 1 ook voor het afslaan van aardlek van de andere PV-installatie op fase 2. Ondanks dat het voorschrift in de NEN1010 dit wil voorkomen wijt ik dit aan het feit dat er een apparaat tussen zit (die 3 fase Kwh-meter) die beide fasen in behandeling heeft inzake de meting. Eigenlijk is dat allemaal niet zo spannend omdat die PV-stallaties via een 3x4mm2 direct bij de meterkast en de Kwh-meter uitkomen. Vraag is dus of de onveilige situatie die wordt beschreven van voor 2015 op die manier ook werkelijk kan ontstaan. Ik moet dat stukje over elkaar opheffende lekstromen nog maar eens goed bestuderen.

Nu eerst het meettopic inzake 2023. Ik moet nog meterstanden bijhouden dus dat volgt en dat gaat wat beter met meer zon. Het is vandaag weer Toonbewolkt i.p.v. Toonzon 😄
Reputatie 1
Zag nu de reactie van Berny. Zie ook mijn laatste reactie alleen de PV's gaan via deze aardlek. Rest van het huis, meerfase inductie en ook de tuin gaat niet via deze aardlek.
Reputatie 4
Badge +1
Dan heb ik ook een heel verkeerde installatie. Heb een 3*40A installatie waar 3-fasen aardlekken het n zitten (3 stuks). Als een aardlek uitvalt, dan vallen er meer groepen uit (en wat is het probleem daarbij?). En wat die ongelijke belasting betreft, dat is een theoretisch model aangezien dat alleen maar kan optreden als er een combinatie is van afname en teruglevering via dezelfde aardlek. Mijn instantheater en kookplaat leveren ook een ongelijke belasting op (terwijl het 3-fasen apparatuur is). Zolang de 3e fase op de aardlek niet misbruikt wordt voor afnemende groepen, is er niets aan de hand. Tevens is de aanbeveling om een 2-fase aardlek te gebruiken om montagefouten te voorkomen.

De norm (zoals in 2017 geactiveerd) wordt al weer omgezet naar een aanbeveling (zie https://www.123groepenkast.nl/AardlekSchakelaars-Eisen-Nieuwe-NEN1010).
Reputatie 6
Badge +3
Wat al bestaat is niet fout. Alleen bij wijziging moet de installateur zich houden aan de NEN1010 norm.
Dat het nu een aanbeveling is/gaat worden (ipv een verplichting) was mij nog niet bekend overigens. Dank voor dat!
Reputatie 6
Badge +3
1 fase groepen mogen inderdaad niet op 3 fase aardlekschaklaars, het zal wel werken en naar aarde trippen maar veilig is het niet door de ongelijke belastingen, met de nadeel dat als een groep naar aarde lekt is je hele huis spanningsloos.
3 fase aardlekschaklaar voor een krachtgroep, of 3 fase fase omvormer is wel correct.

Gaat niet om ongelijke belasting maar om lekstroom die in sommige situatie niet getript wordt door de aardlek en dus potentieel niet veilig.
Je hele huis door 1 aardlek laten bedienen dat mag inderdaad niet. Een aardlek die tript mag niet je hele installatie/huis zonder stroom zetten.
In het geval dat op alle 3 fasen 1A naar aarde lekt zal een 4 polig aardlekschaklaar niet trippen omdat het verschil tussen fasen 0A is, wat een onvoorstelbaar gevaarlijke situatie kan opleveren.
Met ongelijke belastingen bedoel ik eigenlijk dat mensen zou voor kiezen om op een fase de wasmachine te zetten, op andere de vaatwasser en op de andere de droger, ze draaien in principe niet helemaal tegelijk (ongelijke belastingen over de fasen) maar ze zijn allemaal potentiële aardlek apparaten dat in het geval van wel en ze lekken allemaal hetzelfde, kan heel gevaarlijk zijn omdat de schakelaar nooit aangesproken wordt.
volg dit draadje even mee. Hier is vandaag mijn groepenkast vervangen voor een 3 fase.

Ook hier komt een 2e pv set binnenkort, dus bovenstaand is extra interessant

Reputatie 6
Badge +3
Mooi kastje @mpleizr !
Zoals het hoort, 1-fase aardleks op 1-fase groepen.
En zelfs twee ongebruikt 3-fase alamats voor krachtgroepen in de toekomst!
Strakke groepenkast @mpleizr, het deurtje geeft wel de final touch🤓
Zijn die 2 ALA's voor WP en inductie? Je hebt goed bekeken om nog ruimte over te houden voor eventuele uitbreidingen of een KWh meter.
Dank je @Berny en @ThehogNL

ja klopt de 2 ALA’s zijn inderdaad voor een kookgroep en wp 🙂 heb hier bewust gekozen voor een wat grotere kast voor latere uitbreiding

het geheel is door een vakman geplaats en zal nog gekeurd moeten worden.
Reputatie 1
Afbouw van de saldering in 2023 lijkt geen probleem te zijn bij de verdeling van levering over meerdere fasen. De 2 PV installaties snorren in het zonnetje, elk op een fase. Ondertussen wat verbruiks en levertesten gedaan tot ik op het idee kwam om de PV-installatie op fase 1 in z'n geheel even (5 uurtjes) werkeloos te maken. Blijft dus de PV-installatie op fase 2 over. Wat al was opgevallen maar nu overduidelijk bevestigd wordt, het telwerk gebruik dagtarief staat keurig stil terwijl het teruglevertelwerk op de slimme meter van Liander een teruglevering 5Kwh aangeeft. Volgens de omvormer en de eigen Kwh-meter is er 7 Kwh geleverd. Toon meldt een gebruik van 2 Kwh.

Het verbruik vindt plaats via fase 1 en de teruglevering ging op fase 2. Er vindt bij mij dus wel degelijk saldering plaats over de fasen voordat het hoofdtelwerk, in dit geval een ISKRA MT382 geleverd door Liander, de registratie doet.

Benieuwd naar ervaringen van anderen.
Reputatie 6
Badge +3
En zo hoort het ook citrolfiel. De slimme meter mag de losse fasen niet afzonderlijk tellen. Hij moet ze alle drie optellen in productie en ook in de verbruik kant. En dan pas salderen.

Jij als eindgebruiker hoeft/moet je dus geen zorgen hoeven te maken over het verschillende verbruik en productie over de fasen heen.

Reageer