2 x 1-fase omvormer op 3-fase kWh meter geweigerd | Eneco Community

2 x 1-fase omvormer op 3-fase kWh meter geweigerd

• 26 juni 2019
  • 41 reacties
  • 1300 Bekeken

Reputatie 1
Ben al sinds de introductie enthousiast gebruiker van Toon Zon. Tot 1 juni 2019, 1 PV installatie met een enkelfase omvormer. Nu PV installatie 2 laten aansluiten op een andere fase wederom met een enkelfase omvormer. Toon Zon is nu wat van slag, verhouding productie, verbruik en teruglevering kloppen nu natuurlijk niet meer. Idee was om een 3-fase kWh meter te plaatsen en klaar is Kees. Met Eneco afgestemd maar de plaatsing kan toch niet doorgaan. De 3-fase kWh meter is volgens Eneco bedoeld voor 3-fasen omvormers. Op basis van NEN 1010 werd de installatie geweigerd. Er zouden geen 2 enkele fase systemen door een 3-fase kWh meter (enkel apparaat op DIN-rail) mogen.
Advies gekregen om de 2 PV-installaties (gezamenlijk max. 4500w) op 1 fase te brengen en via 20A selectief te zekeren. Het is inderdaad een mogelijkheid maar kost (automaat + installatie) al snel 250 euro. Ik zit er nu aan te denken zelf maar een 3-fase kWh meter voor 7 tientjes te kopen.
De impuls van de rode LED geeft dan het gezamenlijk verbruik ouderwets door naar de Toon.

Is er iemand die ervaring heeft met de verbruiksmeting van 2 enkelfase omvormers via een 3-fase kWh-meter of met het van toepassing zijnde NEN 1010 voorschrift. Diverse verkopers van 3-fase kWh meters geven in handleidingen aan dat het namelijk wel kan. Ik vind het eigenlijk jammer dat Eneco hier zelf geen oplossing voor wil aanbieden. Positief van Eneco is dat ze in de toekomst mogelijk de software geschikt maken voor 2 enkelfase kWh-meters maar hiervoor wordt helaas geen tijdsplanning afgegeven.

41 Reacties

Klopt, er zijn hier meer forumleden, die 2 PV’s via een 3 fase kWh verbruiksmeter zelf hebben aangesloten.
De sensor op het ledje daarvan meldt dan idd keurig de gezamenlijke opwek.
Reputatie 5
Badge +3
Het klopt dat een installateur dat vanwege NEN1010 niet mag doen. Een aansluiting in een meterkast moet eenduidig en simpel uit te leggen zijn. Twee enkele fases (wellicht zelfs nog allebei dezelfde fase) over een 3-fase kwh meter is niet iets 'normaals' en kan dus verwarring opleveren.

Hoeveel kW piek zijn beide PV installaties? Zo duur moet het aanpassen echt niet zijn en je hoeft ook niet 20A selectief te zekeren. Beide PV installaties moeten afzonderlijk gezekerd zijn en daarna kunnen ze prima door 1 enkele fase kWh meter lopen (die je nu al voor zonop toon hebt).
De NEN1010 zegt niets over dat twee enkel fase omvormers niet kunnen op een 3 fase KWh meter.
Wel... Om veilig onderhoud te kunnen uitvoeren, moeten de PV-systemen zowel aan de gelijkspanningszijde als aan de wisselspanningszijde geheel kunnen worden gescheiden.
Bij het kiezen van schakelaars en scheiders moet ervan worden uitgegaan dat het net altijd de bron is en het PV-systeem de verbruiker.
Omdat ook nadat de verbinding met het net is verbroken de systemen nog spanningvoerend kunnen zijn, moet een waarschuwingstekst worden aange­bracht op de aansluitkasten en dergelijke.

Ik zie het probleem niet. Gewoon een nieuwe eindgroep maken van 16A en op een andere fase aansluiten. Je hebt 3x25A hoofdzekeringen (neem ik aan), en zo houd je capaciteit over voor andere verbruikers op dezelfde fase, met 20A van de PV’s heb je alleen maar 5A over op een van de 3 fases, niet echt veel al toevallig een zware apparaat ingeschakeld wordt. Een 3 fase KWh meter kan heel goed tellen wat wordt verbruikt of opgewekt per fase.
Reputatie 5
Badge +3
Maar wat is het verschil met als je het gewoon door een enkele fase kWh meter laat meten? Niks. Scheelt je ook nog eens ruimte in de meterkast.

Overigens zegt nen1010 wel degelijk iets over eenduidigheid. De verwarring kan overigens vandaan komen bij het feit dat je geen 1 fase groepen op een 3 fase aardlek meer mag aansluiten in de nieuwste nen1010.
Dat klopt, maar je kan het wel vanaf een 3 fase kWh meter splitsen naar 3x enkele fase aardlekschaklaar en daar achter max 4 eindgroepen plaatsen, waar een voor de PV installatie gebruikt mag worden. 1 fase groepen achter een 3 fase aardlek is rommelen, als een groep uitvalt dan staat de hele installatie in het donker, maar het gaat er om dat Eneco zegt dat het niet kan een 2de PV installatie achter een 3 fase KWh meter op basis van NEN1010.🤔
Als het vanaf de KWh meter netjes gesplitst wordt over 3 eindgroepen met de bijbehorende beveiliging volgens de NEN is er geen probleem dat er2 enkel fase systemen op de 3 fase KWh meter aangesloten zijn.
Reputatie 5
Badge +3
Klopt maar ik vermoed dat het hier dus mis gaat qua verwarring.
Of het gaat om een enkele fase aansluiting in de meterkast.
@Citrofiel kan je wat meer details geven? Wat voor netaansluiting heb je? Stuur anders een foto van je groepenkast.
Reputatie 1
Beste Brandje, TheHogNL, Berny,
Zeer content met jullie reacties, voor de duidelijkheid, ik heb inderdaad een 3-fase 25A aansluiting. De 2 PV installaties hebben allebei hun eigen aardlek en afzekering van 16A. Ook na het plaatsen van een 3-fase kWh-meter blijft dat zo. Het via 1-fase afhandelen kan inderdaad, dat stelde de monteur ook al voor. Het heeft als nadeel dat ik met het geleverde vermogen tegen de grens van de 20A gaat aanlopen, met selectief bedoel ik de 20A t.o.v. de 25A hoofdaansluiting. Ofwel die knalt er net als met een 16A eerder uit dan de 25A. (Overigens heeft de ene omvormer nog wat capaciteit over en kan daar nog een extra string op aangesloten worden en dan is het via 1-fase terugleveren uitgesloten)
Overigens uit de discussie snap ik nu misschien ook de verwarring van de monteur. Het is nimmer de bedoeling geweest om de twee enkel-fase omvormers via de 3-fase meter op een gezamenlijke (enkele) fase te laten uitkomen.
Ik ga op zoek naar een (kleine) 3-fase kWh-meter en . . . probleem 2 oplossen want het wordt allemaal wel heel krap in de meterkast. 😎
En dat laatste is mi de beste keuze, maar let op bij het opzoek gaan naar een 3fase kWh verbruiksmeter.
B.v. een daarop knipperende led is essentieel en moet aansluiten bij het Zon op Toon®️ gebeuren; ook ruimte om de sensor op de juiste wijze te kunnen plakken op het ledje.
Ik neem aan dat je gaat voor bedraad, dan zou de PRO380 dus de beste zijn, die gegarandeerd perfect werkt.
Draadloos kan namelijk ook met de Qubino.

En wordt het krap dan ga je toch voor een extra dinrail groepenkastje; dan heb je meer flexibiliteit.
Reputatie 4
Badge +1
Mischien is het ook mogelijk te overwegen naar een 3-fasen omvormer over te stappen (natuurlijk is dat best een dure aanpak, maar als je de 2e omvormer nog niet aangeschaft hebt, valt het dan weer mee). Zelf houd ik ook van een overzichtelijke meterkast en een eenduidige uitschakeling/aansluiting van PV panelen hoort daar bij. Voordeel van een 3-fasen omvormer is ook dat het "echte" eigen verbruik omhoog zal gaan omdat niemand mij kan uitleggen hoe er energie van fase 2 (met omvormer) naar fase 3 kan komen. (En dan niet het argument dat de slimme meter dat uitmiddelt, want de geleverde energie komt dan echt van het net).
Reputatie 6
Badge +2
... omdat niemand mij kan uitleggen hoe er energie van fase 2 (met omvormer) naar fase 3 kan komen. (En dan niet het argument dat de slimme meter dat uitmiddelt, want de geleverde energie komt dan echt van het net).

Krijg je zonder extra hulpmiddelen niet voor elkaar.

AC/AC converter ertussen? ( van 1 naar 3 fasen). De vraag is natuurlijk wel of dat zinvol is qua kosten en omzettingsrendement. En of de netbeheerder blij is met dat soort PWM gestuurde electronica is ook zeer de vraag...
Reputatie 5
Badge +3
(En dan niet het argument dat de slimme meter dat uitmiddelt, want de geleverde energie komt dan echt van het net).

Je geef zelf het antwoord al. Bruto klopt het wat je zegt. De ene fase levert en de andere fase verbruikt dan. Maar de slimme meter middelt dat in de kWh getalletjes uit. Saldering op de fases dus en dat gaat ook niet veranderen in 2023 (althans zolang de politiek dat allemaal prima vindt). De wet zegt namelijk dat je maar 1 kWh meter thuis hebt hangen en niet 3 (over drie fases) en dat je dus voor het totaal verbruik betaald.
Reputatie 4
Badge +1
Hi allen, het punt dat ik hier wilde maken is, wanneer iemand zonnepanelen toevoegt aan een installatie, waarbij een nieuwe omvormer nodig is (vanwege het feit dat het niet meer op 1 fase past), investeer dan vooral in een 3-fasen omvormer en verbind de strings aan deze omvormer. Meerdere enkel fase omvormers geeft voornamelijk gedoe bij het meten van de teruglevering (zie discussie verder).
De saldering via de slimme meter is mij bekend, maar ik verwacht dat zodra de salderingsregeling vervalt dat terugleveren minder oplevert dan verbruik. Ik garandeer jullie dat een gelijktijdige teruglevering via een andere fase dan de afname dan in principe niet meer op 0 uitkomt. De software van de slimme meters wordt daar dan direct op aangepast.
Reputatie 5
Badge +3
De saldering via de slimme meter is mij bekend, maar ik verwacht dat zodra de salderingsregeling vervalt dat terugleveren minder oplevert dan verbruik. Ik garandeer jullie dat een gelijktijdige teruglevering via een andere fase dan de afname dan in principe niet meer op 0 uitkomt. De software van de slimme meters wordt daar dan direct op aangepast.

Sorry maar dat is bangmakerij en niet gebasseerd op feiten. Als je zoiets roept kom dan aub met bronvermelding. Voor nu kan je echt er van uit gaan dat gewoon de totale kWh van alle fases worden berekend voor en na de salderingsregeling.
Reputatie 4
Badge +1
Tja omdat je me uitdaagt.... https://www.liander.nl/nieuws/2019/05/22/software-update-nodig-voor-slimme-meter-landis-gyr-e360-smr-50 . Nu zijn de voorschriften in de norm om te salderen. Zodra saldering niet meer bestaat, denk dan maar niet dat de voorschriften gelijk blijven. Verder is het geconstateerd door diversen in een draadje op zelf energie produceren: https://www.zelfenergieproduceren.nl/forum/onderwerp/3-fasen-of-1-fase-slimme-meter/

De saldering via de slimme meter is mij bekend, maar ik verwacht dat zodra de salderingsregeling vervalt dat terugleveren minder oplevert dan verbruik. Ik garandeer jullie dat een gelijktijdige teruglevering via een andere fase dan de afname dan in principe niet meer op 0 uitkomt. De software van de slimme meters wordt daar dan direct op aangepast.Sorry maar dat is bangmakerij en niet gebasseerd op feiten. Als je zoiets roept kom dan aub met bronvermelding. Voor nu kan je echt er van uit gaan dat gewoon de totale kWh van alle fases worden berekend voor en na de salderingsregeling.
Reputatie 5
Badge +3
Volgens mij, zoals ik het begrjip, gaat het juist om dat ze nu separaat meten en deze update nodig is als straks na saldering het verkeerd zou worden gemeten. Maar de belangrijskte toevoeging "De huidige registratie heeft geen effect op de energierekening." zegt wel genoeg.

Ik moet toegeven dat het document van Liander niet erg duidelijk is. Maar dat het hier gaat om een enkel geval van enkele meters van Liander en dus ook niet om een landelijk iets, is wel duidelijk.
Reputatie 5
Badge +3
En deze post versterkt mijn vermoedden: https://www.zelfenergieproduceren.nl/forum/onderwerp/3-fasen-of-1-fase-slimme-meter/#post-86294
Reputatie 5
Badge +3
Tja omdat je me uitdaagt.... https://www.liander.nl/nieuws/2019/05/22/software-update-nodig-voor-slimme-meter-landis-gyr-e360-smr-50 . Nu zijn de voorschriften in de norm om te salderen. Zodra saldering niet meer bestaat, denk dan maar niet dat de voorschriften gelijk blijven. Verder is het geconstateerd door diversen in een draadje op zelf energie produceren: https://www.zelfenergieproduceren.nl/forum/onderwerp/3-fasen-of-1-fase-slimme-meter/

Wat ze daar geconstateerd hebben is die software fout die bij Liander geupdate moet worden. Dat haal ik er uit.
Op dat forum zijn er voldoende die roepen dat het gewoon optellen en aftrekken is en dat alleen de eindsom telt.
Ook als je het document van Liander goed leest kan je begrijp dat ze bedoelen dat ze nu voor de update per ongeluk seperaat meten maar na de updaten netjes de optel som doen.

Ik weet ook niet beter dan dat de wet het zo voorschrijft. Je betaalt voor kWh verbruik en niet voor seperate vermogens op een fase.
Reputatie 5
Badge +3
Maar we gaan off-topic dus ik verlaat deze thread.
Reputatie 4
Badge +1
En deze post versterkt mijn vermoedden: https://www.zelfenergieproduceren.nl/forum/onderwerp/3-fasen-of-1-fase-slimme-meter/#post-86294
De huidige norm is: ..... dit is geen enkele garantie voor wat er na 2023 gebeurt. Ook valt het me op (even verder lezen in dezelfde draad) dat vooral nieuwere meters “per ongeluk” verkeerde software hebben. De saldering over de fasen wordt in software geregeld en is geen fysieke beperking van de meters. Noem het bangmakerij, ik noem het bijhouden van wat er gebeurt.

Mijn advies blijft, om bij voldoende PV 3 fasen omvormers te gebruiken i.p.v. een 2e enkelfase omvormer (dat was namelijk het topic).
Reputatie 5
Badge +3
Als je een 3 fase omvormer hebt en zeg 3000W opwekt zal het verdeeld worden over die 3 fases door de omvormer (dus 1000W per fase) Maar als je dan je wasmaschine (die op 1 fase zit) aan hebt staan van zeg 3000W dan heb je, in jouw hypotetische geval, nog steeds last van oneerlijke saldering. Want immers gaat er dan 2000W door de twee andere fases het net op. en verbruik je 2000W op de fase waar de wasmachine op zit.

Dus jouw oplossing lost jouw probleem, die volgens mij dus nooit zal bestaan, niet op.

Het enige wat een 3-fase omvormer oplost is de nette verdelering over de drie fases en dat je hierdoor niet snel een verzwaring van je aansluiting nodig hebt. Want als je een 3 fase aansluiting hebt dan ben je beperkt tot 3x 25A (tenzij je veel meer vastrecht wil betalen). En 25A zit je met een beetje PV installatie al snel op tegenwoordig. En dat is precies waar het topic over gaat en de TS last van heeft.
Maar dat kan je dus prima verdelen over 2 fases wat TS wil gaan/of gaat doen. En dan terug op topic, dat kan je prima meten door een 3-fase kwh meter (waarvan 1 fase dus niet aangesloten is). Dit is al bevestigd door TS en door Brandje.
Reputatie 4
Badge +1
Ok, ik haak af. Eerst vind je de 3*25 A een beperking, vervolgens ga je over op 2 optimizers die elk 1 fase bedienen. Die derde fase doet dus niet meer mee. De verdeling over het net is wel degelijk relevant en zorgt bij gelijke kosten (3 fasen omvormer is niet veel duurder dan een enkelfasen), voor een betere uitgangssituatie, en nog afgezien van het feit dat het technisch gezien een prutsoplossing is die zelfs tot onveilige (onduidelijke) situaties kan leiden en halve oplossingen om het te bemeten, levert het geen enkele mogelijkheid tot groei op. Afgezien van het feit dat al die enkelfasige PVs bij elkaar een behoorlijke capaciteitsonbalans opleveren. Ga nu niet beweren dat de PV boeren onderling afspreken welke fasen per huis gebruikt gaan worden.
Reputatie 5
Badge +3
Waar heb ik geroepen dat 3x25A een beperking is? Ik zeg alleen dat 25A voor een enkele fase voor sommige grotere PV installaties te weinig kan zijn. En dan heb je twee keuzes, of je koopt twee of drie enkelfase omvormers en sluit ze afzonderlijk aan, elk op een fase. Of je koopt een 3-fase omvormer en sluit die aan zodat de omvormer het netjes verdeeld (zoals jij het wilt). Maar als je al een 1-fase omvormer had en die niet wil afstaan is het prima om dus nog een of twee enkel fase-omvormers op de twee andere fases aan te sluiten.

Ik heb het niet over optimizers maar over omvormers.

Capaciteitonbalans tussen fases is een leverancier probleem en niet een probleem voor de woningeigenaar. Daar hoeven de PV boeren inderdaad niet rekening mee te houden (of tenminste niet in de particuliere markt). Het gaat dan ook om relatief lage vermogens dat het makkelijk uitmiddeld in de wijkverdeler.
Reputatie 4
Badge +1
Waar heb ik geroepen dat 3x25A een beperking is? Ik zeg alleen dat 25A voor een enkele fase voor sommige grotere PV installaties te weinig kan zijn. En dan heb je twee keuzes, of je koopt twee of drie enkelfase omvormers en sluit ze afzonderlijk aan, elk op een fase. Of je koopt een 3-fase omvormer en sluit die aan zodat de omvormer het netjes verdeeld (zoals jij het wilt). Maar als je al een 1-fase omvormer had en die niet wil afstaan is het prima om dus nog een of twee enkel fase-omvormers op de twee andere fases aan te sluiten.

Ik heb het niet over optimizers maar over omvormers.

Capaciteitonbalans tussen fases is een leverancier probleem en niet een probleem voor de woningeigenaar. Daar hoeven de PV boeren inderdaad niet rekening mee te houden (of tenminste niet in de particuliere markt). Het gaat dan ook om relatief lage vermogens dat het makkelijk uitmiddeld in de wijkverdeler.

Helemaal mee eens. En daarmee sluiten we dit maar af. Iedereen heeft zijn eigen redenen om keuzes te maken.
Reputatie 1
Ik dacht, meld even dat mijn 3-fasen Kwh meter ondertussen loopt. Zie ik toch een discussie die volgens mij niet direct meer met de oorspronkelijk vraag te maken heeft maar mij wel nieuwsgierig maakt.

Eerst even de oplossing: Gewoon een goedkope 3-fase Kwh meter van Voltcraft gekocht. Die doet dan wel geen Z-wave zoals de Qubino maar de sensor omzetten en rode lichtpulsje weer oppakken (wel even goed instellen in de Toon, aantal pulsen per Kw). Werkt prima voor de nieuwe PV-installatie op fase 2, nou ja prima, de aardlek sloeg er uit als ik de oude PV installatie op fase-1 opstartte. Die aardlek bleek 0,03 te zijn en de nieuwe 0,3. De plaatselijke installateur er bijgehaald om die van 0,03 (te gevoelig was mijn conclusie) te vervangen door een 0,3. Beide overigens ALA's (Aardlekautomaten). Hij vond dit uiteindelijk geen goed idee. Er moest een een gezamenlijke aardlek (0,3) in met voor elke fase een automaat. Whatever, zei ik, als het maar gaat werken. Het werkt nu perfect, op de Voltcraft worden dus van 2 fases (3e zit niets op) de leveranties bij elkaar opgeteld en het klopt ook vrij nauwgezet met de Kwh die de beide omvormers zelf rapporteren.

(Plaatje bijgevoegd, Kwh meter linksboven, aardlek met 2 automaten rechtsonder)

Dan die discussie over verbruiken op de ene fase en terugleveren op de ander fase en wat doet dan het Liander telwerk. Wel nu, ik heb die situatie en ik ga eens even wat tellerstanden bijhouden. Tot nu toe ging het mij vooral om het feit dat ik weer enig zins een goede weergave op de Toon had maar ook de achterliggende situatie is interessant, zeker met 1 jan. 2023 in het zicht. Ik meld mij binnenkort weer.
Reputatie 4
Badge +1
Hi @Citrofiel , goed om te horen dat het werkt. Met de genoemde automaten wordt het in ieder geval ook veilig, en kan je iedere omvormer apart spanningsloos maken. Veel succes, Toon op Zon is voor mij de reden waarom Toon nog steeds gebruikt wordt...

Reageer