2 omvormers op een groep met Toon zon module! | Eneco Community

2 omvormers op een groep met Toon zon module!

• 11 mei 2019
  • 4 reacties
  • 513 Bekeken

Badge
Beste lezers,

Op dit moment heb ik een installatie die bestaat uit de volgende onderdelen:
14 st Canadian Solar 270Wp
1 st SMA SB3600TL-21

De installatie is op een schone groep aangesloten en door een monteur van Eneco voorzien van
de benodigde KWh meter en sensor.

Alles werkt prima,
ik lees hier op het forum dat bij een uitbreiding de 2e installatie ook op dezelfde groep moet komen
anders werkt de toon niet goed meer.

De uitbreiding gaat bestaan uit:
14 st JA Solar 280Wp
en een SMA SB 3.6

Ik zit nog met een paar vragen waar ik op dit moment moeilijk antwoord op kan vinden:

1) is het überhaupt wel mogelijk om 2 omvormers op een groep uit te laten lezen door de zon module van toon.

2) Hoe zou het schema er uit moeten zien om deze twee omvormers op een groep te plaatsen.

3) In de meterkast moet natuurlijk een nieuwe groep worden geplaatst waaruit zou deze moeten bestaan? (KWh meter, automaten, merk, type etc)

Op dit moment heb ik 3x 25amp in de meterkast is het hier mee te doen of moet het naar
3x35 amp.

Mocht het niet gaan dan moet ik helaas voor de Toon wat anders gaan bedenken.

Alvast bedankt voor de input.

4 Reacties

1) Ja, indien je beide groepen op een 3fase kWh verbruiksmeter laat plaatsen
2) Zie schema bij punt 3
3) Eneco plaatst tegenwoordig een zWave Qubino
https://tdcomfort.nl/product/qubino-3-phase-smart-meter/?adTribesID=8482f3eb258c62ed9a19b77611376fcc%7Cadtribes%7C2133&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=Product%20feed&utm_medium=cpc&utm_term=2133&gclid=CjwKCAjw5dnmBRACEiwAmMYGOW25uEfn8rOYa_AvXtEPQ19kMDbrfTVW8aYAXUytbpxa3z4g9mzTZhoC8UgQAvD_BwE

Met 3x25 zou het moeten kunnen.
De terugvoeding is bijna 2 x 4000 en zou met een 20A zekering aangesloten kunnen worden.
Ik, persoonlijk zou echter voor de huisaansluiting naar de 3x35 gaan om wat meer “speelruimte” te hebben.

Nog wellicht ten overvloede: Toon®️ kan maar 1 kWh-verbruiksmeter aan.

En nog een belangrijke tip: als je meer gaat terug leveren dan je verbruikt en dus in aanmerking komt voor een terugleververgoeding, dan heeft Toon®️ problemen met een juiste weergave van de Status aangelegenheden. Er kan namelijk geen negatief ingeschatte jaarverbruik naar je Toon®️ door Eneco worden gepusht.
Uiteraard wordt de prestatie van je PV’s wel keurig geregistreerd; helaas niet afzonderlijk.
Reputatie 4
Badge +1
Hi @Dutchdiver, vooral even het draadje https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/2-x-1-fase-omvormer-op-3-fase-kwh-meter-geweigerd-21786/index2.html lezen.
Mischien te technisch maar wel relevant.
Reputatie 6
Badge +3
Het draadje waar mvaneck het over heeft is inderdaad vergelijkbaar.
Ook in jouw geval moet de tweede installatie op een andere fase van je 3x25A worden aangesloten. Hierdoor, zoals Brandje al aangeeft, blijf jij netjes onder de 2x20A voor beide installaties. Een upgrade naar 3x35A, zoals Brandje aangeeft, raad ik je af. Is niet nodig (want je bent prima selectie met 20A onder de 25A) en het kost veel meer aan vastrecht!

Je zult inderdaad, zoals aangegeven, een 3 fase kWh moeten aanschaffen om het allemaal te meten voor de Toon. Dat moet dus de huidige Toon kWh meter vervangen. Eneco levert de 3-fase Inepro (de linker op deze foto https://uploads-eu-west-1.insided.com/eneco-nl/attachment/792443fd-9a43-4bb2-aeca-60b2da293fd7.jpg) maar je kan prima een andere 3 fase kWh (laten) plaatsen.

Je oude installatie komt dan op de 1-fase aansluiting van deze 3-fase kWh meter. Je nieuwe installatie komt dan op de 2e (of 3e) fase van deze 3-fae kWh meter. Er blijft dus 1 van de 3 fase aansluitingen vrij op de kWh meter. Dat is geen probleem.

Hierna dient je installatie afgezekerd en beveiligd te worden met een zekeringen en aardlek schakelaar(s). In genoemde draadje is daar wat discussie over wat wel en niet mag. In ieder geval moet je beide installatie afzekeren met 20A maar dat weet je installateur ook wel.

Ik zou zeggen, laat je installateur van je 2e installatie het gewoon aanpassen, zonder tussenkomst van Eneco. En dus met genoemde 3-fase kWh meter er tussen op genoemde aansluitmethode. Het enige wat jij dan nog moet doen is de aantal pulsen per kWh die op de 3-fase kWh meter staat overnemen in de configuratie van Zon op Toon.

Succes!
Reputatie 6
Badge +3
Duh, ik zie dat het allemaal al aangesloten is in een andere topic :-)
@mvaneck dit is dus een oude topic. Hij heeft later nog een nieuwe topic geopend waar hij verteld dat het al aangesloten is.

Reageer