Zon op Toon zonder een Eneco contract | Eneco Community
beantwoord

Zon op Toon zonder een Eneco contract

• 24 oktober 2018
  • 28 reacties
  • 1233 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Mag ik er vanuit gaan dat je Zon op Toon ook kunt krijgen als eneco niet je energieleverancier is?
icon

Beste antwoord door Mitchel 24 oktober 2018, 15:34

@sddu

Toon Zon is een uitbreiding op Toon, die Toon geschikt maakt voor een koppeling met opwek van de zonnepanelen. Voor deze uitbreiding betaal je een eenmalig bedrag van € 99,95. Deze prijs geldt bij 12 zonnepanelen of minder. Heb je meer dan 12 zonnepanelen, dan is de prijs € 199,95. Je hebt dan namelijk een zwaardere kWh-meter nodig en deze is duurder.

De Toon Zon uitbreiding bestaat uit een kWh-meter module die in verbinding staat met Toon en de Toon Zon software update op het display. De kWh-meter module in de meterkast leest de opwek van uw zonnepanelen uit en stuurt de gegevens door naar Toon. Via Toon Zon krijgt u inzicht in de opwek van uw zonnepanelen en ook in de teruglevering van stroom aan Eneco.

Is dit wat duidelijker voor je?

Groet,
Mitchel
Bekijk origineel

28 Reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ja hoor, geen probleem
Reputatie 6
Badge +2
Klopt. Ook als de zon je energieleverancier is kan je zonoptoon gebruiken 😃
Reputatie 1
Badge
nice! kan iemand even uitleggen hoe het exact werkt. Ik begrijp dat er iets van een KWh meter (die het vermogen vanuit het PV systeem meet geplaatst moet worden of zo.... hoe communiceert deze dan met Toon?
Reputatie 1
Badge
nice! kan iemand even uitleggen hoe het exact werkt. Ik begrijp dat er iets van een KWh meter (die het vermogen vanuit het PV systeem meet geplaatst moet worden of zo.... hoe communiceert deze dan met Toon?
iets van een schema-tje is wel welkom. Kan ik even kijken wat ik zelf kan doen...
Reputatie 5
Badge +1
@sddu

Toon Zon is een uitbreiding op Toon, die Toon geschikt maakt voor een koppeling met opwek van de zonnepanelen. Voor deze uitbreiding betaal je een eenmalig bedrag van € 99,95. Deze prijs geldt bij 12 zonnepanelen of minder. Heb je meer dan 12 zonnepanelen, dan is de prijs € 199,95. Je hebt dan namelijk een zwaardere kWh-meter nodig en deze is duurder.

De Toon Zon uitbreiding bestaat uit een kWh-meter module die in verbinding staat met Toon en de Toon Zon software update op het display. De kWh-meter module in de meterkast leest de opwek van uw zonnepanelen uit en stuurt de gegevens door naar Toon. Via Toon Zon krijgt u inzicht in de opwek van uw zonnepanelen en ook in de teruglevering van stroom aan Eneco.

Groet,
Mitchel
Reputatie 1
Badge
klein beetje duidelijker....

Die meter waar je het over hebt..... dat is niet de KWh meter die je toch al hebt toch? Hoe en waarop sluit je die dan aan? i heb een 3-fase aansluiting en krijg 16 panelen.....

is de setup dan:

Panelen --> omvormer --> KWh meter die je aangeeft --> en dan....
Reputatie 2
Badge
Toch apart, ik heb zelf 16 panelen en heb niet de zwaardere variant van Zon op Toon. Dus vind het wel apart dat dit hier staat?
Reputatie 1
Badge
Toch apart, ik heb zelf 16 panelen en heb niet de zwaardere variant van Zon op Toon. Dus vind het wel apart dat dit hier staat?Toch apart, ik heb zelf 16 panelen en heb niet de zwaardere variant van Zon op Toon. Dus vind het wel apart dat dit hier staat?

Zou je even een foto van je meterkast KWh meter willen maken? ben even benieuwd wat daar geplaatst wordt.
Reputatie 6
Badge +2
Ze zegt dat je 3fase aansluiting hebt. Bedoel je daarmee je woning op het net? Of ook je omvormer? Voor 16 panelen lijkt me een 3 fase omvormer wat overdreven. Punt is namelijk als je een 3 fase omvormer krijgt, je ook een 3-fase kwh meter van Eneco gaat krijgen (installatie is dan 299 euro ipv 99 euro). Zonde voor het geld.

De aansluiting klopt:
panelen->omvormer->kwh-meter->afzekering meterkast->hoofdaansluiting->slimme-meter->NET

Op de kwh-meter komt dan een lichtsensor die het pulse ledje op de kwh meter leest en dat zo doorgeeft aan de Toon.

Als je zonnepanelen installateur ook al een kwh-meter plaatst voor de opbrengst dan is dat overbodig. Inderdaad, twee opbrengst kwh-meters is te veel van het goede 🙂
Reputatie 6
Badge +7
@sddu

Groet,
Mitchel

@Mitchel Dit verhaal klopt gewoon niet . Moet echt aangepast worden .
De prijs van zon op Toon heeft niets met het aantal panelen te maken maar puur met het feit of je een 1 of 3 fase omvormer hebt .

Je kan met 15 panelen nog steeds een 1 fase omvormer hebben en dan betaal je toch echt € 99,95

@sddu Welke omvormer heb je ?
Reputatie 6
Badge +2
Ja ik snap nog steeds niet dat Eneco blijft komen met die onzin @picardo 🙂
Dit is al zo vaak op het forum ook door andere moderators bevestigd. Maar de 'handleiding' veranderen ze blijkbaar niet 🙂
Reputatie 7
Badge +1
@picardo @thehognl

Goed dat jullie hierover beginnen. In zekere zin heeft Mitchel geen ongelijk, omdat dit de harde richtlijnen zijn zoals we deze meegeven aan de klant. Dit wil niet zeggen dat jullie geen gelijk hebben!

Het is daarom belangrijk Mitchel zijn uitleg aan te vullen met het volgende: "de monteur heeft altijd het laatste woord m.b.t. de aansluiting die nodig is. Hij is immers diegene die de situatie het beste kan beoordelen zodra hij op locatie is. Iets dat wij op afstand niet kunnen beoordelen".

Groet, Urgel
Reputatie 6
Badge +7
@picardo @thehognl

Goed dat jullie hierover beginnen. In zekere zin heeft Mitchel geen ongelijk, omdat dit de harde richtlijnen zijn zoals we deze meegeven aan de klant. Dit wil niet zeggen dat jullie geen gelijk hebben! Het is daarom belangrijk Mitchel zijn uitleg aan te vullen met het volgende: "de monteur heeft altijd het laatste woord m.b.t. de aansluiting die nodig is. Hij is immers diegene die de situatie het beste kan beoordelen zodra hij op locatie is. Iets dat wij op afstand niet kunnen beoordelen".

Groet, Urgel

De enige harde richtlijn heeft toch echt met de omvormer te maken heeft of hij 1 of 3 fase is .

Het aantal panelen heeft hier toch echt weinig mee te maken en alleen maar verwarrend …

Je kan bijv. 20 panelen hebben en nog een 1 fase omvormer hebben ..
Reputatie 7
Badge +1
@picardo

Dat weet jij, dat weten wij, maar niet iedereen is op de hoogte van wat ze allemaal in hun meterkast aan apparatuur hebben. Vandaar o.a. de richtlijnen, maar zoals aangegeven heeft de monteur altijd het laatste woord.

Wel heel scherp/goed van je dat je het onder de aandacht brengt 💪🏾
Reputatie 6
Badge +2
@Urgel je stelt hiermee dat de gemiddelde klant zo dom is dat ie alleen z'n aantal zonnepanelen kan stellen. Dat is erg kortzichtig. De klant kan prima even zijn installateur bellen met de vraag 'heb ik een 3 fase of 1 fase omvormer' als ie het al niet eens al weet.

En dat het een richtlijn is, noem het dan ook gewoon zo maar stel het niet zo vast.
Reputatie 7
Badge +1
@thehognl

Ik kan nergens in dit topic terughalen dat, dat een uitspraak van mij is geweest. Ik bekrachtig echter alleen dat we richtlijnen hebben, waarom dit is en dat de monteur uiteindelijk beslist.
Reputatie 2
Badge
Kortom het is niet het aantal panelem wat leidend is maar of je een 1 fase of 3 fase omvormer hebt. Zeggen dat je vanaf een x aantal panelen een 3 fase omvormer hebt vind ik dus erg kort door de bocht, en lijkt me ook niet dat dit vanuit de klantenservice wordt gesteld. Dit komt niet echt professioneel over
Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad @harmroest. Temeer omdat elk jaar de panelen krachtiger worden en bij hetzelfde aantal dus de wattages omhoog gaan. Het slaat gewoon nergens op.

Meneeer, uw auto heeft vier wielen. Dat betekend dat u diesel rijdt.
Reputatie 6
Badge +2
@thehognl

Ik kan nergens in dit topic terughalen dat, dat een uitspraak van mij is geweest. Ik bekrachtig echter alleen dat we richtlijnen hebben, waarom dit is en dat de monteur uiteindelijk beslist.

Roep dat dan ook zo. Ik quote je collega "Voor deze uitbreiding betaal je een eenmalig bedrag van € 99,95. Deze prijs geldt bij 12 zonnepanelen of minder. Heb je meer dan 12 zonnepanelen, dan is de prijs € 199,95. Je hebt dan namelijk een zwaardere kWh-meter nodig en deze is duurder."
Daar zit geen enkele vrijheid in. Dit leest de klant als, owh ik heb meer dan 12 dus ik moet 199,95 betalen. Dat remt mensen af.
Reputatie 7
Badge +1
@Allen

Hiermee wil ik aangeven dat we off topic raken, waar TS nu al een antwoord heeft ontvangen. Willen jullie hier een discussiepunt van maken dan adviseer ik een nieuwe topic hiervoor aan te maken.
Reputatie 6
Badge +2
Lijkt me niet nodig Urgel. Is al zo vaak besproken 🙂 alleen Eneco neemt het niet over.
Reputatie 1
Badge
Ze zegt dat je 3fase aansluiting hebt. Bedoel je daarmee je woning op het net? Of ook je omvormer? Voor 16 panelen lijkt me een 3 fase omvormer wat overdreven. Punt is namelijk als je een 3 fase omvormer krijgt, je ook een 3-fase kwh meter van Eneco gaat krijgen (installatie is dan 299 euro ipv 99 euro). Zonde voor het geld.

De aansluiting klopt:
panelen->omvormer->kwh-meter->afzekering meterkast->hoofdaansluiting->slimme-meter->NET

Op de kwh-meter komt dan een lichtsensor die het pulse ledje op de kwh meter leest en dat zo doorgeeft aan de Toon.

Als je zonnepanelen installateur ook al een kwh-meter plaatst voor de opbrengst dan is dat overbodig. Inderdaad, twee opbrengst kwh-meters is te veel van het goede :)

Inmiddels begrijp ik dat in dit kader gesproken wordt over het aantal fase van je PV omvormer en dus niet van je afgekeerd hebt gekregen vanuit het net.

Ik heb dus een 3 fase aansluiting vanuit de straat (om het zo maar te noemen). Ik krijg een SolarEdge HD Wave SE4000H omvormer, hoeveel fase die is..... zie ik nergens staan. Hier in elk geval de spes. kan iemand daar het aantal fase uithalen? http://app.2solar.nl/upload/solaredge-2200h-se6000h-inverter-ds_nld-2_c.pdf
Reputatie 6
Badge +7
@sddu Dat is een 1 fase omvormer .. Dus voor jou is het 99,95.
Reputatie 1
Badge

Wat in de spes geeft aan dat het een 1-fase omvormer is?
Reputatie 1
Badge

Wat in de spes geeft aan dat het een 1-fase omvormer is?

🙂 staat als titel in het specs doc zie ik nu:-))

Reageer