Werkt Toon met vloerverwarming, weersafhankelijke regeling, zonnepanelen en een Intergas Xtreme? | Eneco Community
beantwoord

Werkt Toon met vloerverwarming, weersafhankelijke regeling, zonnepanelen en een Intergas Xtreme?

Toon eerste bericht

79 Reacties

Maar Thomas zal ongetwijfeld jouw vraag inzake die afsluiter nader bevragen aan de bouwer cq de nadere opleveringinfo daarop nazien.
Reputatie 3
Hoi @Berny,

Ik drukte op de verkeerde knop op mijn telefoon en nu is mijn vraag beantwoord. Kan ik dit ongedaan maken?

Ik had gehoopt betere foto's te kunnen maken, maar door de afwezigheid van licht en een zwak zaklampje samen is niet echt ideaal. Daarnaast ook nog ingepakt, lastig. Het viel me wel op dat de grijze draadjes naast de vloerverwarmingsregelaar, die naar de weersafhankelijke regelaar gaat, nog niet aangesloten zijn. Als ik naar de pijpjes onder de cv-ketel kijk met afkortingen (VVV, BV, LL en TH) kan ik van het meeste wel wat maken. Ik geloof dat ze allemaal naar de weersafhankelijke regelaar gaan. Moet dit apparaat er in z'n geheel af, of alleen de kabels naar de buitenvoeler?
Wanneer we weer mogen kijken zal ik dit nader inspecteren, wat je zo schrijft zou inderdaad vreemd zijn! Ik hoop dat het meevalt.

Brandje wrote:

Dus gewoon de Eneco Toon monteur laten komen en later zelf de EVO aansluiten toch?

Als de buitenvoeler er tussenuit gehaald wordt wil Eneco de Toon plaatsen. Maar als de verdeelklep niet goed zit vraag ik mij inderdaad af of het wel gaat werken zoals ik dat wil..

Groet,

Thomas
Nee, het beantwoorden kan je niet ongedaan maken.

Vandaar dat ik schreef dat je inzake de verdeelklep/afsluiter de werking misschien nog even moet bevragen.
Reputatie 3
Ai, niet zo handig dus..

Ik zal de verkoopbegeleider mailen en hopelijk stuurt hij mijn vraag door naar de installateur. Zou jammer zijn als we er apart nog een monteur voor moeten laten komen om de klep alsnog op de juiste plek te krijgen.
Reputatie 3
@Berny, maar er is ook een kans dat de Honeywell wel op de juiste leiding is aangesloten toch?😁
De kans bestaat dat het werkt, maar met 2 thermostaten heb ik mijn twijfels.
De cv installatie tekening hydraulisch en elektrisch zou jou daarmee helpen om alles na te lopen. Vraag het aan voor jezelf, altijd handig. 😉
Begin met het downloaden van de installatie voorschriften van Intergas, dan kan je ook na lopen als het klopt met wat de fabrikant voorschrijft.
Reputatie 3
Hm.. ik ben dan ook benieuwd.. klinkt allemaal niet zo rooskleurig meer... ik zal de installatie tekeningen opvragen!
https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.intergas-verwarming.nl/wp-content/uploads/2017/10/xtreme-installatievoorschriften.pdf&ved=2ahUKEwjIwcLPnfjYAhVRLFAKHbP0BlwQFjABegQIERAB&usg=AOvVaw2St2Ugkj9tKS0U5Y_Y1KEV
Reputatie 3
Als ik de tekening zo bekijk zit de Honeywell op de retourleiding. Maar of het dan zo aangesloten is zoals het volgens jou zou moeten is nog een tweede.

Reputatie 3
Super! Was hetzelfde plaatje net aan het bestuderen. Bij oplevering maar een monteur laten komen denk ik zo.
Volgens de tekeningen van Intergas kunnen de radiatoren nog mee doen aan de verwarming met een tweede thermostaat, hoe het lijkt aangesloten te zijn wordt de hele boel afgesloten bij geen warmte vraag van de eerste thermostaat.
Reputatie 3
Hartelijk bedankt voor het meekijken @Berny!

Dus het is zeker gewenst om ervoor te zorgen dat het op de andere plek (E) te laten aansluiten. Denk je dat ik het kan opvoeren als een opleverpunt?😁
Ja zeker, het is niet zoals de installatie voorschriften van Intergas, en het zal niet de gewenste resultaat opleveren voor een tweede verwarmingszone indien in de toekomst gewenst is. Daar hoort een vul-aftapkraan en een keerklep.😉
Reputatie 3
Daar kunnen we wat mee, bedankt! Ik heb de verkoopbegeleider al naar de tekeningen gevraagd. Wanneer ik antwoord heb gekregen zal ik hem er alvast op wijzen. Dan hebben ze voor 15 maart voldoende tijd om het aan te passen.
Weer een stapje verder!
Goed hoor. Wat een samenwerking!
Reputatie 3
Berny wrote:

Volgens de tekeningen van Intergas kunnen de radiatoren nog mee doen aan de verwarming met een tweede thermostaat, hoe het lijkt aangesloten te zijn wordt de hele boel afgesloten bij geen warmte vraag van de eerste thermostaat.

Ik lees op de website van de vloerverwarming het volgende:
De stalen verdelers zijn hydraulisch neutraal (optioneel instelbaar). Zo blijft de doorstroming in het primaire CV-circuit stabiel en wordt deze niet beïnvloed door het vloerverwarming-circuit.
Linkje:
http://www.albrand.nl/producten/assortiment/verdelers/verdeler-boxer-fl-flowmeters

Denk je dat het dan wel goed komt? Of moet de Honeywell nog steeds van onder A naar tussen E en D?
Reputatie 3
En over de Intergas Honeywell tweewegklep:
Deze optie is wenselijk indien de Intergas cv-ketel gecombineerd wordt met vloerverwarming. De Intergas tweeweg klep wordt gemonteerd op de retour zijde van de cv-ketel (voor aanzicht rechts).
De boel is wel aangesloten zoals hierboven beschreven. Hm..
Klopt, en zo denkt Intergas ook volgens zijn voorschriften, alleen Intergas kiest voor een plek waar andere verwarmingselementen geen last van hebben. In principe maak het niet uit waar je hem plaats, Intergas geeft voorkeur aan de retour zijde, andere merken aan de aanvoer. Het gat erom dat de vloerpomp geen ongewenste stromingen veroorzaakt in de ketel. Keerklep D kan wel onder de ketel gemonteerd worden, dan heb heb ook geen ongewenste stromingen in de cv installatie tijdens warmwater bereiding.
Maar jij wil graag een tweede zone thermostaat, zoals het nou is kan het niet terwijl jouw ketel twee OT thermostaten aan kan, en als de afsluiter klep tussen E en D komt dan kan het wel. Dan kunnen de radiatoren op de bovenste verdieping nog warmte vragen via de Evohome.
Reputatie 3
Helder verhaal @Berny, bedankt!

We zullen de buitenvoeler eruit halen zodat Toon geïnstalleerd kan worden. Daarna zullen we een andere monteur vragen om de boel voor EVO home te installeren en te zorgen dat tussen E en D de afsluiter komt!

Bedankt voor het meekijken en meedenken!

Groet,

Thomas
@Terkens, ik heb ook een vraag.🤔
In jouw openingspost zei je “designradiator met retourleidingen in de badkamer”. Hier ben ik heel benieuwd na, wat voor merk, model. Is hij dan in serie alleen op de retour aangesloten?
Jaga’s kunnen heel goed warmte afgeven op een laagtemperatuur, maar alleen op retourleiding?
Zo iets had ik ook voor mijzelf bedacht om de retour verder af te koelen, maar waar hij zou kunnen kommen heb ik alleen 22mm leidingen en de meeste radiatoren hebben een 15mm aansluiting. Om te gaan reduceren in serie creër je een te hoog weerstand, dan heb ik het van afgezien. Toch ben ik benieuwd na hoe ze dat hebben bij jou geïmplementeerd.😎
Reputatie 3
Hoi @Berny,

Wij hebben de volgende radiator: https://bestelshops.nl/sanitair/verwarming/radiator/handdoekradiator/78200-lifewellness-apollo-s-radiator-600x1800-mm-n41-1095w.html ook hebben wij de thermostatische kraan die aanbevolen wordt.

Helaas hebben we de hoofdprijs voor beide onderdelen moeten betalen😑 maar nou zijn keuken en badkamerzaken ook wel boefjes.

Volgens mij zijn de retourleidingen in serie aangesloten. Durf dit niet met zekerheid te zeggen. 🤐
Zo te zien heeft die radiator een warmteafgifte vermogen van 1095W op 75 graden aanvoer, 65 retour, bij 20 graden omgeving. Als hij op alleen de retourleiding aangesloten is, dan is de aanvoer van de radiator een veel lagere temperatuur, misschien rond de 35 graden, dan komt hij niet eens op 50% warmteafgifte vermogen. Is hij dan parallel op de retourleiding aangesloten? In serie kan dat niet, bij een gesloten thermostaatkraan heb je geen retour, en bij een open thermostaatkraan een te hoge retour weerstand.
Reputatie 3
Hm daar vraag je me wat. Ik weet dat de radiator aangesloten is zoals het ‘hoort’ en dat we ervoor hebben gekozen om de retourleidingen in de vloer in lussen te laten lopen zodat we daar een soort van vloerverwarming hebben. Maar hoe je het omschrijft kan ik me voorstellen dat ze het toch parallel aangesloten hebben. 🤐
Oh zo, Ok. Dat is wel een gebruikelijke oplossing, maar dat had je het niet erbij gezegd dat de badkamer vloerverwarming heeft. De vloerverwarming van de bk is wel in serie alleen met de bk designradiator maar niet met de hoofdleiding. Helder, niks aan de hand! Leuk dat je dat ook hebt.👍🏼

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen