beantwoord

Werkt Toon met vloerverwarming, weersafhankelijke regeling, zonnepanelen en een Intergas Xtreme?

Reputatie 3
  • Energiekeling (level 11)
  • 37 reacties
Hallo forumleden,

Binnenkort verhuizen we naar een nieuwbouwwoning. Op de begane grond hebben we vloerverwarming en op de eerste verdieping radiatoren in de kamers en een designradiator met retourleidingen in de badkamer. Op zolder hebben we een afgedopte leiding voor het geval we er ooit een kamer van willen maken. Op het dak liggen achttien pv-panelen. Hoeveel er wordt opgewekt is nog onbekend (deze gegevens hebben we nog niet van de bouwer ontvangen).

Vanwege de vloerverwarming wordt gebruik gemaakt van eens weersafhankelijke regeling (zie beschrijving uit de meer- en minderwerk lijst). Ik heb begrepen dat dit in combinatie met Toon lastig gaat. Weten jullie of dit gaat werken? Er hangt een Intergas Xtreme cv-ketel in de woning.

Ik heb ook op een forum gelezen dat een lid Toon in de meterkast heeft hangen om het verbruik bij te houden en in de woonkamer gebruik maakt van een andere slimme thermostaat. Ik zou dit zelf zonde vinden van Toon.

Graag hoor ik of Toon + vloerverwarming + de weersafhankelijke regeling + de Intergas Xtreme samen tot het gewenste resultaat gaat leiden: vloerverwarming op een constante temperatuur en indien de kamers koud zijn dat daar de radiatoren opengedraaid kunnen worden.

Hopelijk gaat dit werken.

Ik hoor het graag.

Hartelijke groet,

Thomas
icon

Beste antwoord door Berny 27 januari 2018, 11:11

Hoi @Terkens, het ziet er pico Bello uit.👌🏼
Het is mij niet duidelijk hoe de cv buizen onder de ketel lopen en wat de bedoeling is van de Honeywell afsluiter op die plek, ik had hem verwacht op de retourleiding na de vloerverdeler en daar een terugslagklep om ongewenste stromingen tegen te gaan via de retour als de vloerverwarming pomp draait. Zo kunnen radiatoren op de eerste verdieping niet voorzien worden van warmwater als beneden geen warmte gevraagd wordt.
Maar het kan ook zijn dat het anders voor bedoeld is en dat iemand daar aan gedacht heeft, ik ben geen cv monteur voor de duidelijkheid.😉
Misschien dat beter belicht en gedetailleerde foto’s meer duidelijkheid kunnen geven.

Bekijk origineel

79 Reacties

Bij mij komt meteen het volgende op:

Dus er is geen zone-systeem op bv 1e etage?
Het gevaar bestaat met Toon dat als de termperatuur in de woonkamer is bereikt; de radiatoren op de 1e etage ook geen warm water zullen krijgen. Hebben die radiatoren thermostaatknoppen?

De vraag is eigenlijk welke thermostaat met weersafhankelijk regeling gaat de bouwer installeren?
Toon is dat zeker niet!
Toon kan ook geen meerdere zones aansturen!

Uiteraard kan je Toon in de meterkast hangen om het energieverbruik en opwek te monitoren.
Voor je PV dient Toon dan met Zon op Toon uitgebreid te worden. Meerprijs €99 of €199 afhankelijk van de opwek in Watt’s
Reputatie 3
Hallo Brandje,

Bedankt voor je reactie.

Zover ik weet is er inderdaad geen zonesysteem. Eigenlijk zou je dus de begane grond van de andere verdiepingen willen scheiden? Op de eerste etage hebben de radiatoren inderdaad thermostaatknoppen.

Ik kan vrijdag weer in de woning kijken en zal dan van de thermostaat een foto maken om te achterhalen welke het is. Wel weet ik dat het een lelijke is, haha.

Toon kan dus niet ervoor zorgen dat de vloerverwarming een constante temperatuur heeft en indien ik in een kamer warmte wil ik de thermostaatknop open draai?

Toon in de meterkast zou ik zonde vinden, dan ga ik liever op zoek naar een andere slimme thermostaat.

Groet,

Thomas
Reputatie 3
Na wat zoeken denk ik dat ik de Itho Daalderop VAG5000 Floor heb. Indien het niet de Floor is, betreft het de VAG5000 basic.

Linkje: http://ithodaalderop.nl/producten/thermostaten-en-regelaars/weersafhankelijk/cenvax-vag5000-floor-0
Hoi Thomas,

Toon zal best in je huiskamer voor een constante temperatuur kunnen zorgen, echter zonder weersafhankelijk regeling.
Maar ik doelde op gelijktijdige regeling voor een kamer op de 1e etage.
Als in de huiskamer Toon is gestopt met verwarmen omdat de temperatuur is bereikt krijg je echt geen warmte meer in die kamer.
Hoe jou Itho daar mee omgaat weet ik niet.

Een zone systeem heeft het voordeel dat je per zone, zeg maar etage/kamer de warmtevraag kan regelen.

Je zou dan met meerdere thermostaten kunnen werken.

Kijk bv ook eens naar Tado of Honeywell EVO Home.

Maar misschien hebben andere forumleden nog briljante ideeën.
Reputatie 3
Hoi Ton,

Bedankt voor je reactie.

Dan zou ik dus Toon en de uitbreiding Zon op Toon kunnen gebruiken voor het regelen van de vloerverwarming beneden (indien de weersafhankelijke regeling eruit gesloopt wordt), het bijhouden van gas- en stroomverbruik én het bijhouden van de opwek van de zonnepanelen.

Voor de overige verdiepingen installeer ik dan een andere slimme thermostaat en voorzie ik de radiatoren van een slimme radiatorknop. Wordt het wel prijzig van.

Hopelijk zijn er inderdaad nog andere mogelijkheden. Spijtig dat het enkel met Toon lastig wordt.

Groet,

Thomas
Hoi Thomas,

Inderdaad Toon en Zon op Toon kan gewoon ook vloerverwarming aansturen en zeker een Intergas.
Volgens mij kan jouw Xtreme 2 gescheiden thermostaten aan, dus dan heb je al een gescheiden regeling.
Let op dat je dan wel bij een bedrade 2e thermostaat een leiding ergens op de 1e etage moet hebben.
Vandaar dat een draadloze zo mooi is, maar alles heeft z’n prijs.
Maar, zeker bij opgroeiende/studerende kinderen, is het erg prettig je temperatuur zelf te kunnen regelen.
Reputatie 3
Hoi Ton,

We zullen ons er verder in verdiepen. Goed dat de ketel waarschijnlijk twee gescheiden thermostaten aan kan.

We hadden de stille hoop dat er inmiddels, vele jaren later na de eerste berichten hierover, door Eneco een oplossing op zou zijn gevonden. Indien het in de pijplijn zit, vinden we het de moeite waard om er nog even op te wachten.

Wat je schrijft over opgroeiende/studerende kinderen is inderdaad een goed punt. Ik vind de Tado (en de slimme radiatorknoppen) mooier dan die van Honeywell. Maar om nieuwe bekabeling daarvoor aan te leggen is misschien wat omslachtig als het ook draadloos met de Honeywell kan.

Groet,

Thomas
Heel goed Thomas!
Ik zie dat je je er al goed in het verdiepen bent.
En dat was mijn bedoeling.

Toon kan voorlopig geen slimme thermostaat knoppen aan en er zijn ook geen plannen in de toekomst in die richting.
Er zijn op het oude forum een paar leden, die hebben inderdaad die Revo genomen en ik begreep dat die erg enthousiast waren.
Die neem je gewoon mee met je mee naar de kamer waar de warmte wordt gevraagd en de thermostaatknop doet de rest.
Persoonlijk vind ik die heel erg mooi!
Maar is kostbaar. Maar dan heb je ook wat.

Suc6 met je keuze! En vooral straks veel plezier met je Zon op Toon; je zal zien dat is je investering waard.
Reputatie 3
Bedankt voor de hulp Ton!

Ik laat het forum nog even open voor het geval iemand anders een nóg slimmere oplossing heeft.

Anders is het inderdaad een prima investering! Dan behouden we het gemak van Toon (bijhouden stroom- en gasverbruik en teruglevering door de zon, uit te breiden met slimme rookmelders, stekkers en HUE verlichting) en regelen we het comfort beneden. Boven kunnen we het dan per vertrek regelen. Ik ga ervan uit dat de slimme thermostaatknop ook op een designradiator kan zodat we met de semi-vloerverwarming warme voetjes hebben op de momenten dat we in de badkamer moeten zijn. Top!
De installateur kan dan vast de weersafhankelijke regelaar eruit halen als hij Toon installeert (goede service van Eneco bij verhuizen).

Ja, wij zijn ook benieuwd! Ons contract loopt volgend jaar pas af, maar willen het al eerder verlengen en hopen de module hiervoor gratis te krijgen.

Groet,

Thomas
Hoi Thomas,

Jazeker openhouden van dit topic is slim.
En is hier op het forum een CV kanjer die jouw CV ook hier introduceerde en veel knowhow inzake CV’s heeft.

Ik zal hem even aanroepen: @Berny

Die heeft vast nog goede tips!

Wat de Zon op Toon betreft is er nog een puntje.
Soms moet er een 3fase kWh-verbruiksmeter in je groepenkast geplaatst worden; dan hangt af van je totale opwek van je PV. Het kantel punt ligt rond de 5000 Watt. Dan zijn de kosten €199.
Zit je lager dan is een 1fase voldoende en dan wordt de uitbreiding €99.
Bij twijfel bekijkt/beslist de Zon op Toon monteur dat ter plaatse.
Reputatie 3
Hoi Ton,

Ah, fijn! Wij zijn benieuwd naar zijn tips.

Goed dat je ons er op wijst, daar zijn we inderdaad van op te hoogte. Ik verwacht dat we daar onder zullen zitten. Bij twijfel van de monteur wordt het een 3fase kWh-verbruiksmeter, even afwachten dus. De oplevering zal in maart zijn, we hebben nog even tijd om het een en ander goed uit te zoeken.

Groet,

Thomas
Hoi @Terkens, welkom op het forum en gefeliciteerd met mijne aanstaande ketel.😀
Eindelijk iemand hier op het forum dat zijn ervaringen kan delen met de Xtreme.
Ik vind onzinnig dat voor weersafhankelijk is gekozen in een super goed geïsoleerd nieuwbouw huis. Dat is zo jaren 70, 80 toen alleen voornamelijk radiatoren en convectoren werden gebruikt in slecht geïsoleerde huizen. Volgens mij heb je niks aan een stooklijn dat water van 80 graden door jouw installatie jaagt. Weg met dat onding.
Je hebt een hele mooie ketel dat 2 Opentherm thermostaten kan aansuren, de enige in de markt dat dit aan kan. Je hebt alleen een afsluiterklep dat jouw installatie in 2 circuits kan scheiden. Wordt warmte beneden gevraagd dan is de driewegklep NO, wordt alleen boven warmte gevraagd dan gaat de klep dicht en gaat het water alleen op het bovenste verdieping. Ik zie wel een nadeel met dit systemen en dat is, als warmte beneden gevraagd wordt dan wordt de bovenste verdieping mee verwarmd, andersom niet.
Ik zou persoonlijk voor Toon gaan als eerst thermostaat groep (beneden), en boven op de tweede groep een Evohome met z-wave thermostaatknoppen. Op deze manier heb je de afsluiter niet nodig, en als warmte boven gevraagd wordt dan gaat het water alleen door de bovenste radiatoren en de vloerverwarming thermostaat gaat ook op een gegeven moment vanzelf dicht.
Wel een drukverschil ventiel laten installeren bij de ketel voor het geval dat alles dicht slaat en tocht een stookopdracht wordt naar de ketel gestuurd.
Hoi Pedro!
Ik ben blij dat ik op het goede spoor zat!
Leuk jouw uitgebreide advies!
Reputatie 3
Hallo @Berny,

Bedankt voor je bericht.

Ik vind het zelf ook wat onzinnig. Mogelijk dat de vloerverwarming + de weersafhankelijke regeling tezamen een positieve bijdrage aan de lage EPC (0 voor de woning) hebben geleverd. De weersafhankelijke regeling eruit lijkt mij dan ook een goed idee.

Goed om te weten dat er dan geen afsluiter nodig is, scheelt weer. Is het aansluiten op de tweede groep lastig c.q. moet ik daar veel voor regelen?
De thermostaatknop van EVO Home is niet z-wave? Welke knoppen zou jij aanraden?

Alvast bedankt!

Thomas
Reputatie 3
@Berny nu wel juist.
Nee, aansluiten op de tweede groep is het helemaal niet lastig, daarvoor is jouw ketel al voorbereid. Wel handig als er rekening mee gehoud wordt met een afgewerkt pvc pijp in de wand vanaf de gewenste thermostaat plaats (boven) naar de ketel. De Evohome is niet z-wave maar 868MHz radio en de knoppen zijn van Honeywell zelf, je kan het in een pakket met 4 knoppen kopen en later nog meer erbij toevoegen als het nodig is. Hier heb je een leuke review over de Evohome waar je alle info kan vinden.
http://www.vesternet.com/blog/2016/10/honeywell-evohome-long-term-review/

Ik denk dat jouw lage EPC komt voornamelijk door de goede isolatiewaarde, LVT installatie, zonnepanelen en eventueel vraaggestuurde balansventilatie met WTW, ook wtw voor douchewater?
Een gasketel verbruikt altijd een fossiele brandstof zelfs als hij heel zuinig is, dat kan je nooit terugleveren of opwekken. Weersafhankelijk maak het alleen maar erger, misschien zinvol in Siberië.
Met elektriciteit kan je altijd jouw eigen verbruik opwekken.
EPC 0 betekenen dat onderaan de streep (theoretisch) jouw totale verbruikte energie G&E is gelijk of minder dan wat je zelf hebt opgewekt.
Hoi Thomas,

Ook een duidelijke uitleg en review, maar dan Nederlands:

https://www.google.nl/amp/s/www.consumentenbond.nl/cv-ketel/honeywell-evohome%3Famp%3Dtrue
Reputatie 3
Hoi @Berny,

Wederom bedankt voor je reactie. @Brandje Bedankt voor de Nederlandse uitleg😄

Goed om te horen dat het niet lastig is. Op Youtube staan ook mooie filmpjes van bijvoorbeeld Coolblue. Waarvoor dient het pvc-pijpje? Ik dacht dat je met de EVO Home geen bekabeling nodig hebt? Of dient het ergens anders voor?

Is er bij de EVO Home met de bijbehorende knoppen dan wel een afsluiter nodig tenzij je een z-wave knoppen gebruikt? Even voor de goede orde, dat ik het niet verkeerd begrepen heb.

De isolatiewaarden van de woning zijn niveau Bouwbesluit, niet strenger dan dat maar uiteraard in de basis zijn dit prima Rc-waarden. De CV-ketel bevat een WTW zag ik, dit komt ook ten goede aan de EPC. Qua ventilatie, er wordt gebruik gemaakt van een vraaggestuurd (mechanisch) ventilatiesysteem op basis van CO2-metingen van Duco. Of dit de WTW versie betreft durf ik niet te zeggen. Ik zal vrijdag de box wat aandachtiger bestuderen om erachter te komen welke variant het betreft. Indien de versie niet een WTW bevat, kunnen we altijd de Eneco WarmteWinner overwegen natuurlijk. De zonnepanelen dragen ook hun steentje bij an de lage EPC. Verder wordt er helaas geen gebruik gemaakt van bijvoorbeeld een WTW-douchepijpje. De meerprijs hiervoor was 1.375 euro, wat wij te prijzig vinden. Voor een volgende woning dan maar! Wat is trouwens een LVT installatie? Ik kom bij het opzoeken luxe vinylvloertegels tegen.

Hartelijke groet,

Thomas
LTV - Lagetemperatuurverwarming.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/energiezuinig-verwarmen-en-warm-water/ltv-lagetemperatuurverwarming/

Hier heb je ook een leuke uitleg over EPC, het gaat om het verbruiksaldo van energie in Joules. Ik was toch aardig in de buurt. https://www.warmtepomp-info.nl/tapwaterkosten/epg-epc-epn/

De Duco ventilatiebox heeft geen WTW, is wel een zuinige ventilatorbox.
Hoi Pedro @Berny,

Thomas had nog een onbeantwoorde vraag staan over het PVC pijpje.
Die begreep ik ook niet helemaal.
Heeft toch niets met die module te maken die verder draadloos werkt?
Reputatie 3
Hallo @Berny

@Brandje bedankt!

Aha, volgens mij hangen er gewone ordinaire radiatoren (ook niet low H2O om waterverbruik te besparen) en lijken ze niet op de LVT wat ik vind wanneer ik het google.

http://www.duco.eu/nl-nl-producten/nl-nl-ventilatiesystemen/nl-nl-duco-wtw-system deze heeft het wel. Ik zal het vrijdag even checken.

Bedankt voor je uitleg. Ik ben zelf ook niet geheel onbekend met de materie😉 Ik juich de ontwikkeling toe dat we van de EPC afstappen en over gaan op de BENG. Uiteraard behalen we onze duurzaamheidsdoelstellingen er niet mee, maar we zijn dan wel op de goede weg. De systematiek is in ieder geval wat beter te begrijpen dan de dimensieloze EPC uitkomst. Maar dat terzijde.

Ik ben inderdaad benieuwd naar het pijpje. Als ik zo de pakketten van de wifi opentherm variant bekijk zit er verder niks bij. Bij de aan/uit variant zit er nog een apparaat bij wat je op de cv-ketel moet aansluiten. Maar misschien mis ik een ander apparaat wat ik moet aansluiten?

Ik ben benieuwd!

Thomas
Eingelijk is het niet nodig, ik dacht dat de Evohome scherm rechtstreeks op de ketel aangesloten werd, maar het is niet zo.
De Evohome communiceert draadloos met de thermostaatknoppen en de Opentherm RF module. De module blijft in de buurt van de ketel en wordt daarop op de 2de OT groep aangesloten. Je kan wel de Evohome scherm op een wandcontactdoos monteren om het scherm via 230v te voeden, anders kan je hem overal plaatsen en met batterijen voeden. Wel fijn als je een vrije wcd hebt op thermostaat hoogte, op de eerste verdieping.

De Duco WTW is hetzelfde als de Inventum Ecolution, en de Warmtewinner is een nieuwere variant van beide, de Inventum Spaarpomp.
https://www.inventum.com/nl/ventilatiewarmtepompen/spaarpomp

Vloerverwarming is ook een hele grote LTV radiator, de radiatoren zijn bijverwarming om de ruimte sneller op te warmen.😉
Oké Pedro!
Helemaal duidelijk.
En juist met batterijen, daar doelde ik op.
Gewoon meenemen en gebruiken waar de warmte nodig is.
Een perfect methode.
Duur, maar moooooooi!
Reputatie 3
Hallo @Berny,

Bedankt voor je reactie. Ik had er even geen rekening mee gehouden dat er nog een module bij moet. Ook omdat deze niet in het pakket zit met vier knoppen. Maar goed om te weten! Vroeg me al af hoe het de aansturing dan zou gaan zonder een dergelijke module. Honeywell heeft enkel de R8810A1018 Opentherm RF module?

Goede tip! We hebben vast wel ergens een stopcontact over, geloof alleen dat de meeste op 30 cm boven de vloer hangen. 😂

Fijn al deze reacties!

Groet,

Thomas
Reputatie 3
@Brandje😂 🤣

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen