Werkt Toon met een Nefit Economy HRC ketel? | Eneco Community

Werkt Toon met een Nefit Economy HRC ketel?

• 21 januari 2018
  • 6 reacties
  • 2212 Bekeken

Ik heb sinds een aantal weken zonnepanelen op m'n dak liggen. Nu ben ik aan het kijken naar een systeem wat mijn verbruik en mijn opbrengst van de panelen kan monitoren en kom er achter dat dit met TOON kan. Voordeel van TOON is dat het via het scherm voor iedereen inzichtelijk is. Lijkt me een mooi product hiervoor.
Omdat TOON ook als thermostaat fungeert ben ik benieuwd naar het volgende:
Hoe werkt TOON met mijn Nefit Economy HRC 24 ketel ten opzichte van mijn huidige Nefit Moduline-30 thermostaat?

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Met deze ketel kan Toon prima werken. Maar alleen als Aan/Uit thermostaat. Modulerend gaat niet werken, een eventuele converter wil ook niet, daar is deze ketel te oud voor.
OK, daar kan ik me iets bij voorstellen. Kun je ook wat zeggen over het verschil ten opzichte van mijn huidige thermostaat? De naam Moduline doet vermoeden dat hij toch moduleert? Wat functioneert dan beter als je kijkt naar het verbruik/rendement?
Reputatie 7
Badge +9
Dat kan ik wel. Moduline 30 modulerend op Nefits eigen modulatie systeem (dus niet zoals Opentherm), hierbij word er door de thermostaat gekeken hoeveel graden er nodig is, om jou huis te verwarmen. Zal het op zo laag pitje proberen.. Bij Aan/Uit word er direct naar de maximale ingestelde aanvoerstemperatuur gedoken.
Het verschil tussen Aan/Uit en modulerend gedrag ga je denk ik wel merken, maar met wat aanpassingen op de ketel is er een prima rendement te behalen met Aan/Uit. Denk dan vooral om de aanvoerstemperatuur op de ketel bij te stellen, etc.
Reputatie 7
Badge +9
Heb overigens nog een linkje voor je, waarop je kan zien dat OpenTherm met deze ketel echt niet mogelijk is. Zelfs niet met een EMS-OT converter.

https://wifithermostaten.nl/advies/aansluittabellen/aansluittabel-nefit.html

Helaas zal Toon dus echt Aan/Uit werken, maar ook op deze manier kan je gebruik maken van de slimme functies die Toon inzicht heeft. 😉
Zelfs op aan/uit is er met deze ketel ruimte voor extra besparing op je gasverbruik. Deze Nefit maakt gebruik van een modulerende pomp, en laat nou net toon perfect dit gedrag herkennen en hier zelf een algoritme op toepassen. Hierdoor zal in elk geval je gasverbruik verminderen.
Beste mpleizr,

Ook ik heb een Nefit Economy HRC-24 ketel en sinds dit weekend een Toon thermostaat. Misschien een domme vraag, maar zou je mij uit kunnen leggen hoe de Toon thermostaat het gedrag van de modulerende pomp herkend en hoe hier een alogritme op toegepast wordt? Ik ben namelijk nog een beetje zoekende en heb helaas geen grote kennis achter de techniek van mijn cv-ketel.

Alvast bedankt voor je reactie.

Reageer