Werkt Toon met een houtkachel? | Eneco Community

Werkt Toon met een houtkachel?

• 18 september 2017
  • 29 reacties
  • 2309 Bekeken

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 4 reacties
Sinds een jaar hebben we een houtkachel. Dus de overige kamers zijn koud. Toon kan hier nog niet mee overweg. Overstappen op EvoHome?

Eind deze week krijgen we zonnepannelen. Wil dit goed werken met Toon moet ik bijna €100.
Prijsverhoging van €1. Erg jammer allemaal, zal dus toch afscheid moeten nemen van de Toon, of hebben jullie een ander advies?!

29 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Houtkachel en Toon gaan inderdaad niet goed. Aangezien Toon een temperatuur stijging waarneemt door de houtkachel.

Mocht je het verbruik van Toon van de zonnepanelen correct willen weergeven op je Toon, dan moet er inderdaad een module tussen die 99eur kost bij Eneco..

Evohome kan je overwegen, daarmee kan je wel per vertrek de temperatuur regelen..
Badge +5
Sinds een jaar hebben we een houtkachel. Dus de overige kamers zijn koud. Toon kan hier nog niet mee overweg. Overstappen op EvoHome?

Eind deze week krijgen we zonnepannelen. Wil dit goed werken met Toon moet ik bijna €100.
Prijsverhoging van €1. Erg jammer allemaal, zal dus toch afscheid moeten nemen van de Toon, of hebben jullie een ander advies?!

Kijk eens hier https://getconnected.honeywell.com/nl/lyric-t6-support.
Meerdere thermostaten in een woning. Misschien even in verdiepen.
Inderdaad meerdere thermostaten is ook een oplossing, maar dan moet de CV wel de mogelijkheid hebben om 2 thermostaten aan te kunnen sluiten.

Maar de mooiste oplossing blijft de EvoHome. Wel een behoorlijke investering, maar dan heb je ook wat!
Bedankt voor jullie reacties. Is idd een huur geintke. Heb NL 7 radiatoren in de woonkamer, plus de slaapkamers komt op 12 thermostaten...
Graag gedaan José.
Ja het is een duur geintje, maar dan heb je ook wat. Nu je bespaart op stroom en gas kan je mooi investeren toch?

Maar dat je zoveel thermostaten nodig klopt niet.
Of bedoel je soms thermostaatkranen?
Haha stom ik bedoel inderdaad kranen.

Maar is het niet mogelijk om in de slaapkamers de EVO home thermostaatkranen te gebruiken en in de woonkamer de thermostaatkranen die ik nu heb gewoon te gebruiken. Als er dan warmte vraag is, sluiten de bestaande thermostaat kranen de radiotoren in de kamer toch ook af?
Ik weet het niet zeker, maar ik ga er van uit dat EvoHome alleen z’n eigen kranen ondersteunt.
Je kan natuurlijk ook de zaak opbouwen en uiteraard beginnen met de huiskamer.
Verdiep je er maar eens in, zal je geen spijt van hebben.

En inderdaad als de houtkachel warmte af geeft, sluiten de kamerthermostaten zich en zou je omgekeerd ook met EVO in de slaapkamers kunnen beginnen.
Ik ga er ook van uit dat Evo alleen met zijn eigen kranen over weg kan.
Maar de kranen die ik er nu op heb zitten zijn de standaard draai thermostaat kranen. Als de temperatuur is bereikt gaan die toch ook gewoon dicht. Als ik die in de kamer dan op bijvoorbeeld stand 3 zet, wat over een komt met 20°C, dan wordt het daar niet warmer, en op de slaapkamers waar evo op zit wel. Of zie ik dat nu heleemaal fout?

Als de temperatuur is bereikt gaan die toch ook gewoon dicht. Als ik die in de kamer dan op bijvoorbeeld stand 3 zet, wat over een komt met 20°C, dan wordt het daar niet warmer, en op de slaapkamers waar evo op zit wel. Of zie ik dat nu helemaal fout?

Nee, dat zei ik al, dat zie je helemaal goed.
Reputatie 5
Badge +1
Hi @Jose, ik heb hier ook een houtkachel en zonnepanelen. Ik heb bewust gekozen om Toon te houden. Toon geeft mijn een perfect overzicht van de energieproductie van mijn panelen en zorgt er ook voor dat ik sluipverbruik goed kan aanpakken. Scheelt ook een hoop gepruts met aparte apps etc, overzicht hangt direct aan de muur.

Wij hebben in de woonkamer radiatoren, en in de Serre Vloerverwarming.

Als ik de kachel aanzet, dan zorgen de thermostaatkranen op de woonkamer radiatoren, dat er niet bijverwarmd wordt (en eventueel) zet ik de kamerthermostaat (Toon) iets hoger om de kamers boven te stoken. Meestal hoeft dat niet. Ik gebruik hiervoor Q3 radiatorthermostaten via KPN Smartlife, maar daar is veel meer in te vinden. In feite hoeft het allemaal niet zo fancy want met "gewone thermostaatkranen" kom je al een heel end.

In feite komt de door mij gekozen aanpak neer op dezelfde oplossing als ik eerder zag (meerdere thermostaten, die allemaal de ketel sturen).

In Duitsland is het bijvoorbeeld heel normaal om de ketel direct te sturen (geen thermostaat op de ketel, behalve een buitensensor). Hierdoor gaat de ketel reageren op het retourwater en de buitentemperatuur. Als het retourwater even warm is als het afgeleverde water gaat de ketel zelf moduleren en zal niet hoog stoken. In de kamers (inclusief woonkamer) zitten dus thermostaatkranen die de temperatuur bepalen... In feite is dat een veel eenvoudiger systeem.

Ik geef toe dat een zonesturing via Toon de boel een stuk makkelijker zou maken. Ik vertrouw er dan ook op dat Quby hier iets aan wil gaan doen (op termijn).
Bedankt @mvaneck. Ik ga eens zoeken op dit Q3.
Reputatie 5
Badge +1
Jose, deze website is van de leverancier... http://www.eq-3.de/ De onderdelen kan je (bijvoorbeeld) via Conrad bestellen....

Voordeel van deze kranen is (mijn ervaring) dat ze onderling gekoppeld kunnen worden, en (via diverse oplossingen) centraal geregeld kunnen worden. Daarnaast (handig voor boven), kan je er voor zorgen dat de radiator uitschakelt als het raam open gaat via raamcontacten...
Ik zou kijken of je CV de optie heeft om een 2e thermostaat aan te kunnen sluiten.
Als je huidige thermostaat modulerend is kan er vaak op de 2e aansluiting een aan/uit thermostaat worden aangesloten.

Zodra het boven te koud wordt schakelt de CV in.
Hang de thermostaat in 1 van de kamers die je op temperatuur wil houden. Zet daar de thermostaat op de gewenste temperatuur. De CV zal aanslaan tot de gewenste temperatuur is bereikt. Beneden staat de thermostaat kranen toch al dicht als de kachel brand.

Alleen niet vergeten de 2e thermostaat omlaag te zetten als je weggaat. Anders blijft hij stoken.

TOON regelt alleen de beneden verdieping.

Je moet wel een beetje spelen met de temperaturen maar met een kleine investering kan je zo je TOON behouden en alle kosten en verdiensten via 1 apparaat uitlezen.

Succes met de keuzes 😉
Reputatie 5
Badge +1
Inmiddels heb Toon weer een stuk slimmer gemaakt door een houtkachel algoritme in Triggi te maken. Als de temperatuur in mijn woonkamer boven de 22.5 graden komt (en de buitentemp is lager dan 15), dan brandt de houtkachel. Op dat moment gaat de thermostaat naar 24 graden (radiatoren hebben eigen thermostaat). Hierdoor koelt de vloerverwarming in de serre niet af. Uiteraard rekening houden dat je dat niet doet wanneer de boel op "weg" of "slapen" staat!
Reputatie 3
Badge
Erg jammer dat Toon dit nog niet heeft opgepakt !
Er zijn tal van radiatorkranen die via Z-wave plus met dit protocol .
Deze zijn zelfs naar gelang klant wil aangepast kunnen worden :

https://www.eurotronic.org/en/products/spirit-z-wave-plus.html

Uitbreiding hardware is er genoeg , nu nog de software en je kunt Evohome vergeten !!!!!
Reputatie 5
Badge +1
Hi @Richard_, ben ik natuurlijk helemaal mee eens, maar sinds ik die Trigg heb lopen is het mij niet meer gebeurd dat ik na een dagje stoken een koude vloerverwarming overhoudt... Mijn mening is dat met eenvoudige thermostaatkranen ver genoeg komt. Het enige dat je moet doen is de radiatorthermostaatkranen in de woonkamer "iets hoger"zetten dan de gewenste (hoogste) kamertemperatuur. Dan kan je namelijk de kamerthermostaat gewoon op 24 graden zetten om de ketel warm te houden zonder tropische verrassing... (en dat doet dus dat Triggi programma voor mij).
Een manuele thermostaatkraan kost tegenwoordig 6 Euro, en bij moderne radiatoren wordt altijd een kraan geleverd die daarvoor geschikt is.
2 jaar geleden had ik begrepen dat er medio 2017 een nieuwe Toon op de markt zou komen ( helaas nog niets van vernomen) met wat geluk zit daar dan wel een openhaard functie in.
Mijn ouders hebben ook een alles brander, om die reden hebben we dus bij hun ook een tweede kamerthermostaat geplaatst op de bovenverdieping waar de slaapkamers zich bevinden.
Beneden regeld overdag een modulerende thermostaat het gehele huis en in de avond wanneer zij hun kachel laten branden regelt een aan/uit thermostaat de bovenverdieping.
Mijn ouders hebben net als ik een Intergas combi Hr28 cv-ketel.
Reputatie 4
Badge +3

Hoi allemaal, ik heropen dit topic omdat ik nog een aanvullende vraag heb. 

vorig jaar heb ik een zeer uitgebreid topic geopend wat ging over mijn Toon die telkens net niet de ingestelde temperatuur bereikt. Daar is alles al over geschreven. Conclusie is dat ik DENK dat mijn houtkachel hiermee te maken heeft. De Toon meet dan een hogere temperatuur door de houtkachel, terwijl hij de CV niet aanstuurt (weekprogramma AAN). Hierdoor is de Toon de dagen erna van slag, hij stookt dan te zacht. Zeker als het zoals vandaag een dag wat kouder is. 

Is het een optie om de Toon stroomloos te maken (stekker eruit) om hem later weer aan te zetten als de temperatuur weer “normaal” is? Om zo de piek van de houtkachel niet door Toon op te laten merken.

Reputatie 6
Badge +3

Je theorie klopt zeker. De toon heeft fout geleerd dat een bepaalde niveau van stoken voldoende zou moeten zijn maar dat is dus niet waar omdat dat door de houtkachel werd gedaan. Het kan dan enkele dagen duren voordat dat gedrag weer is afgeleerd.

Uitschakelen van de Toon zou kunnen ja. Maar ik zou proberen door de Toon vraag-temperatuur gewoon eerst te verlagen. Naar mijn weten gaat de Toon niet in de leermodus als de vraagtemperatuur erg laag is. Zet die vraagtemperatuur bijv. op 15 gr. als je de houtkachel aan hebt staan.

Reputatie 4
Badge +3

buiten temperaturen spelen ook wel rol. In NL heb je soms best forse verschillen in 24 uur. Ik merk dan ook altijd op dat bij plots koud weer de Toon moeite heeft om op temp te blijven en plots warmer weer de Toon over zijn ingestelde temp heen schiet.

Slapen = 15°

daar kan ik hem opzetten. Maar kan een moderator bevestigen dat het leermodus uit is bij lage temperaturen?

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat een moderator dat ook niet weet en zou moeten navragen bij de ontwikkelaars. :-)

Reputatie 4
Badge +3

Misschien willen ze dit doen? 😎

Uiteraard doen ze dat op je verzoek. 
Het antwoord zal zijn: geen aanpassing inleren. 

Zelf gebruik ik, in tegen stelling tot de Vakantie stand, altijd de Weg stand gedurende enige weken tbv de vakantie. Na de vakantie en weer inschakeling van de programmastand Thuis kan ik geen enkele afwijkende temperatuur stand ontdekken. 

Reputatie 6
Badge +3

Ja precies zoals ik dus al zei :-)

Reputatie 4
Badge +3

Dat klopt. Heel de zomer staat de thermostaat bij mij op “SLAPEN”  15c° en het programma staat uit. Dan slaat hij nooit aan. 

Op het moment dat het kouder is gaan worden medio september, oktober en november ben ik de cv weer gaan gebruiken en ook het weekprogramma nu het definitief kouder is. Al die tijd doet hij het fantastisch. Dus het moet de houtkachel zijn + buitentemperatuur schommelingen die dit negatief versterken. 

Ik ga de tip om 15° slapen te gebruiken gewoon proberen. Raden jullie dan aan om het programma uit te schakelen of gewoon aan laten?

mocht dat niet werken kan ik het proberen door de Toon stroomloos te maken

Reageer