Tweedehands Toon | Eneco Community
beantwoord

Tweedehands Toon

Reputatie 1
Badge +1
  • Liefhebber (level 10)
  • 14 reacties
Ik heb door een recente verhuizing en een jong contract bij Eneco nu een nieuwe Toon geplaatst gekregen in mijn nieuwe woning. Echter de oude laten hangen in de vorige woning was geen optie omdat dit een huurwoning betrof die in originele staat moest worden opgeleverd. Nu heb ik dus een tweede Toon. Graag zou ik deze bij familie installeren. Nu is mijn vraag, waar moet ik opletten en hoe kan ik Toon inclusief het inleer-proces volledig resetten?
icon

Beste antwoord door mAiden 25 juni 2017, 11:36

Allereerste haal je de ouwe thermostaat eraf, tot je alleen nog maar 2 draadjes over heb. (Tip: Controleer voordat je de dragen los maak, hoe deze op de ouwe thermostaat bevestigd zitten.. Desnoods maak je er 1 foto van..)

Dan sluit je de muurplaat van Toon aan, deze bevestig je op de muur, als dat gedaan is klik je Toon op de muurplaat.. Vervolgens ga je naar de CV ketel..

Bij de CV ketel aangekomen, hier plaats je de keteladapter, deze kan je het beste naast de CV ketel plaatsen (in midden zit een opening, daar past een schroef doorheen!).
Draad van de thermostaat zal je door moeten knippen, aangezien de keteladapter erin midden tussen moet. Draad thermostaat sluit je aan op thermostaat, draad CV is de draad die naar je CV loopt.. Vervolgens stop je de voeding in de keteladapter, en sluit deze aan op stroomnetwerk.. Toon zal als goed is opstarten nu!

Als dat allemaal gedaan is, zal je Brandje's tip kunnen opvolgen, door Toon een fabrieksherstel te geven..

Dan is het afhankelijk van wat voor meters erhangen, bij domme(analoge) meters die je de plaksensors te gebruiken, bij slimme meters de P1 Kabel.

Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +7
Misschien een mooi moment om van het gas af te stappen.
Onze ketel is nu zo'n twaalf jaar oud en die gaat niet vervangen worden door een gas gestookt model.
Ach de CV is nu bijna 16 jaar oud; misschien een mooi moment om meteen een nieuwe te nemen?
Dat kon dan wel eens een zeer grote gasbesparing opleveren.
Reputatie 7
Badge +8
Ik heb een Nefit ecomline classic (van 2002) en vroeg me af of de Toon ook hiermee werkt

Zoals Brandje al zei.

Opentherm op een Nefit Ecomline Classic is onmogelijk. Ook niet met een converter is het niet mogelijk.

Kijk vooral even naar dit schema.

https://wifithermostaten.nl/advies/aansluittabellen/aansluittabel-nefit.html
Ik heb een Nefit ecomline classic (van 2002) en vroeg me af of de Toon ook hiermee werkt

Ik zou deze onderstaande link even volgen.
Voor zo ver ik weet is OT op jouw Nefit niet mogelijk, maar wel uiteraard via de Aan/Uit schakeling.
https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/nefit-ketels-ondersteunen-geen-opentherm-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-5436
Reputatie 7
Badge +8
@mAiden Er zal ook nog even gekeken moeten worden of de cv draad in de ketel op de aan/uit of opentherm aansluiting zit . Aangezien Toon Opentherm ondersteund is dat het beste , maar niet alle ketels hebben standaard die aansluiting ..

Persoonlijke voorkeur, is niet perse direct van belang..
OpenTherm hebben inderdaad niet alle ketels, maar Aan/Uit wel.. Mocht Toon OpenTherm niet kunnen vinden omdat het een Nefit ketel is die geen OpenTherm is, dan schakel Toon automatisch naar Aan/Uit.

Het zal hier gaan om een Nefit ketel, die al behoorlijk op leeftijd is, ik verwacht dat deze op Aan/Uit zal werken. En Uiteraard bedankt voor het meedenken.

Wat is het type van de Nefit ketel? Kan ik is even kijken of deze en converteer aan kan/of die erop past.

Nefit werkt met uitzondering van de Nefit Proline NxT met eigen Moduline systeem..
Sommige Nefit ketels kunnen een converter gebruiken, om zodoende toch OpenTherm te kunnen draaien.. 😉
Reputatie 1
Badge +1
@mAiden Er zal ook nog even gekeken moeten worden of de cv draad in de ketel op de aan/uit of opentherm aansluiting zit . Aangezien Toon Opentherm ondersteund is dat het beste , maar niet alle ketels hebben standaard die aansluiting ..

OpenTherm hebben inderdaad niet alle ketels, maar Aan/Uit wel.. Mocht Toon OpenTherm niet kunnen vinden omdat het een Nefit ketel is die geen OpenTherm is, dan schakel Toon automatisch naar Aan/Uit.

Het zal hier gaan om een Nefit ketel, die al behoorlijk op leeftijd is, ik verwacht dat deze op Aan/Uit zal werken. En Uiteraard bedankt voor het meedenken.
Reputatie 1
Badge +1
Bedankt voor de feedbacks, ik ga ermee aan de slag!
Reputatie 7
Badge +8

Reputatie 6
Badge +7
Reputatie 7
Badge +8
Allereerste haal je de ouwe thermostaat eraf, tot je alleen nog maar 2 draadjes over heb. (Tip: Controleer voordat je de dragen los maak, hoe deze op de ouwe thermostaat bevestigd zitten.. Desnoods maak je er 1 foto van..)

Dan sluit je de muurplaat van Toon aan, deze bevestig je op de muur, als dat gedaan is klik je Toon op de muurplaat.. Vervolgens ga je naar de CV ketel..

Bij de CV ketel aangekomen, hier plaats je de keteladapter, deze kan je het beste naast de CV ketel plaatsen (in midden zit een opening, daar past een schroef doorheen!).
Draad van de thermostaat zal je door moeten knippen, aangezien de keteladapter erin midden tussen moet. Draad thermostaat sluit je aan op thermostaat, draad CV is de draad die naar je CV loopt.. Vervolgens stop je de voeding in de keteladapter, en sluit deze aan op stroomnetwerk.. Toon zal als goed is opstarten nu!

Als dat allemaal gedaan is, zal je Brandje's tip kunnen opvolgen, door Toon een fabrieksherstel te geven..

Dan is het afhankelijk van wat voor meters erhangen, bij domme(analoge) meters die je de plaksensors te gebruiken, bij slimme meters de P1 Kabel.
Hoi Erik,

Je oude Toon moet je een fabrieksherstel geven.
Dan kan de Toon een 2e leven beginnen op een nieuw adres.
Die persoon meldt zich bij Eneco; niet op het forum heeft geen zin, maar gewoon het Toon Team bellen.
Dat is alles.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen