Twee groepen zonnepanelen op Toon | Eneco Community

Twee groepen zonnepanelen op Toon

• 7 november 2017
  • 89 reacties
  • 3906 Bekeken

Badge
Enkele maanden geleden was er een discussie op het Eneco forum of en hoe het mogelijk is om 2 groepen zonnepanelen (lees 2 omvormers) op de Toon weer te geven.

Mijn oude situatie: 1 groep met eigen omvormer, (9 x 300Wp paneel op zuid) welke door de pro1-s worden geregistreerd en dit doorgeeft aan de Toon.

Nieuwe situatie: extra groep met eigen omvormer (21 x 175wp panelen, op west) die ik die via dezelfde pro1-s wil laten registreren. Via webportalen kan ik de afzonderlijke situaties volgen van een groep panelen.

Ik heb bij Inepro metering een aansluitschema gevraagd en volgens de specs kan de pro1s 45A aan, meer dan voldoende voor deze twee groepen zonnepanelen. Vervolgens heeft mijn vader erkend installateur het aangesloten en het werkt prima. De gecombineerde opbrengst, teruglevering wordt nu weergegeven op Toon alsof het 1groep panelen is.

Elke groep heeft een nu eigen automaat (16A en 20A), deze zitten gecombineerd op een eigen aardlek automaat en daarachter zit de pro1s aangesloten. Daarachter zit nog de overall groepenautomaat. Als je dit laat doen wel even heel goed kijken hoe de pro1s was aangesloten. Ik heb een foto gemaakt hoe ik het nu heb aangesloten. Het inepro metering aansluitschema en specs van de pro1-s vind je op hier.

89 Reacties

Dat is helemaal juist. In het oude forum is het vaker aan bod geweest.
Zie hier bv:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/toon-past-volgens-monteur-niet-op-zonnepanelen-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-14128

Samenvoegen van de PV's en daarna de PRO1-S er tussen is inderdaad geen enkel probleem.
Wel uiteraard de ruimte in de groepenkast; daar wordt dan een uitbreiding geplaatst.

Toon Zon op Toon werkt vervolgens prima!

En in vervolg op de 3 maanden geleden gevolgde discussie, heb je nog onregelmatigheden in de knipperfrequentie geconstateerd?
Of te wel heb je de gegenereerde opwek-data op Toon al vergeleken met de 2 Inverters?
Reputatie 6
Badge +3
Dan heb je dus eindgroepen met een 35A of daaromtrent automaat erin. Is niet echt standaard in een NL woonhuis.
Badge
Zie hier bv:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/toon-past-volgens-monteur-niet-op-zonnepanelen-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-14128

En in vervolg op de 3 maanden geleden gevolgde discussie, heb je nog onregelmatigheden in de knipperfrequentie geconstateerd?
Of te wel heb je de gegenereerde opwek-data op Toon al vergeleken met de 2 Inverters?

Beide groepen worden prima gemeten en de opbrengsten die ik via het webportaal krijg zijn samen gelijk aan wat op de Toon wordt weergegeven.
Badge
Dan heb je dus eindgroepen met een 35A of daaromtrent automaat erin. Is niet echt standaard in een NL woonhuis.

Nee, de gecombineerde automaat waar bijde groepen op zitten is een 20A automaat omdat de 2 zonnepaneelgroepen parallel staan en niet in serie.
Zie hier bv:

Beide groepen worden prima gemeten en de opbrengsten die ik via het webportaal krijg zijn samen gelijk aan wat op de Toon wordt weergegeven.

Hoi Jurgen,

Dat doet mij plezier om te horen.
Vooral dat de gegenereerde data klopt. Dat is wat ik eerder via tests ook bewees.

Uiteindelijk is het gelukt precies zoals je het wilde en daar gaat het om.
Fijn en bedankt voor de terugkoppeling.
Reputatie 4
Badge +2
Wat zit er nu voor verschil in als je de kabels van 2 omvormers op 1 groep zet en die op je pro aansluit?
Ik heb dit getest en de kabels worden dan erg heet terwijl ze 6 mm2 waren.
Hij kwam niet boven de 3600 watt
Die Pro1-S kan max 48 AMP aan.
Dus samenvoegen is ook op het oude forum diverse keren tot tevredenheid uitgevoerd.

De totale opwek komt dan niet boven de 3600?

De dikte draad(zie tabel) zou het makkelijk aan moeten kunnen. Over welke lengte heb je het?

Reputatie 4
Badge +2
Niet toen hij warm werd.
De draad werd echt heel heet en het apparaatje wat rood flikkerd begon te smelten.
Ik baal er als een stekker van.
Het apparaat met het rode flikkerlichtje heb ik een paar jaar geleden via eneco gekocht.
Ik heb de boel gelijk via een aparte groep aangesloten maar nu heb ik niets meer aan mijn toon.
De eerste set zonnepanelen meet hij gewoon goed maar de nieuwe set dus niet.
Eneco zegt dat je niet met twee omvormers op 1 groep aan mag sluiten los van de totale wp.
Ik ben nu erg benieuwd wat er nu fout ging.
Of de meter van eneco is te licht of er gebeurd iets geks als je twee omvormers bij elkaar zet.
Dat is niet zo fraai, dat druist in tegen de spec’s van deze PRO1-S.
Is wel de juiste geplaatst?

Overigens kan je met de nieuwste versie 4.15 een extra verbruiksmeter draadloos aansluiten op Toon®️
Gemeld is dat de opwek van beide PV’s helaas nog niet samen geteld worden.
Reputatie 4
Badge +2
Ik weet niet welk type ik heb.
Ik heb er best schrik van omdat ik er te weinig verstand van heb durf ik niets meer te ondernemen.
Bij eljaar is het 4650 wp
Dit haalt hij echter nooit.
Ik gad stiekem een zwaardere (25 A ) groep geplaatst.
En dubbele draden geplaatst.
Omdat ze verschillend wat ligging betreft liggen kwamen ze op een enkele minuut niet boven de 3600 watt uit
Maar dat ging dus niet goed.
De metingen klopte echter wel.
Dan is het lastig.
Als de draden te heet worden dan houd ik het toch op een aansluitfout. Eerder spreekt @Jurgen over parallel en serie)

Van Eneco mag het idd niet (liever gezegd: wil men het niet aansluiten) maar de voorbeelden op het oude forum spreken voor zich.
Ik weet niet welk type ik heb.
Ik heb er best schrik van omdat ik er te weinig verstand van heb durf ik niets meer te ondernemen.
Bij eljaar is het 4650 wp
Dit haalt hij echter nooit.
Ik gad stiekem een zwaardere (25 A ) groep geplaatst.
En dubbele draden geplaatst.
Omdat ze verschillend wat ligging betreft liggen kwamen ze op een enkele minuut niet boven de 3600 watt uit
Maar dat ging dus niet goed.
De metingen klopte echter wel.

Ja dat de meting dan klopt is juist. De PROS-1 kan de gezamenlijke opwek prima aan en Toon®️ daardoor ook.
Als je er zelf te weinig verstand van hebt zou ik hulp inschakelen.
Bedoel je dubbele 6 mm draden? Over 2 x 3?
Want wat je wil kan gewoon. Zie wat Jürgen hier meldde en dus het oude forum.
Je komt zelfs niet boven de 5000 Watt per groep uit.
Reputatie 4
Badge +2
De snoeren van de omvormers naar de meterkast zijn elk wel maar 2.5 mm2.
Dat maakt toch niet uit?
Of mag dat niet?
De korte draden tussen de groep en de sensor heb ik dubbelt gedaan en er zit ook een dikke draad naar de aardlekschakelaar.
Ik begrijp ook niet dat het twee weken geen probleem geweest is.
Maandag rook ik ineens een lucht in de meterkast.
Uiteraard is 2,5 prima zolang er nog niet is samengevoegd.
Liggen de dubbel uitgevoerde draden dicht tegen elkaar?
Ik zou gekozen hebben om de draad tussen groep en sensor op de vereiste dikte enkel uit te voeren.
Reputatie 4
Badge +2
Ik laat het door een elektricien doen want ik heb er best schrik van.

De kabel werd erg heet bij het aansluitpunt.
Ik laat het door een elektricien doen want ik heb er best schrik van.

De kabel werd erg heet bij het aansluitpunt.

Heel verstandig!?
Dubbele draden te dicht naast elkaar versterken elkaar immers ook.

Komt bij dat verzekeringstechnisch je niet sterk staat bij het ontstaan van zo’n brand als je als niet gecertificeerde klussennier aan de slag bent geweest. ?
Reputatie 4
Badge +2
Dat snap ik.
Al werden de twee draden die van de omvormer afkwamen het heetste.
Ik bedenk me nu net misschien heeft er 1 van beide geen goed contact gemaakt.
Je krijg lastig twee draden in de aansluiting geklemd.
Misschien is het tijdelijk goed gegaan.
Maar door warmer en kouder geworden 1 half los gekomen.
Als ik door een elektricien de juiste einden op de twee kabels van de omvormen laat zetten/knijpen. En de verbindingsdraden van 4 of 6 mm2 laat uitvoeren zou het volgens u moeten kunnen zonder verdere wijzigingen?
Ja, want slecht contact maken kan heel gauw tot oververhitting leiden en dus brandgevaar. Dat wil je niet hebben.
Met een speciale tang zijn idd mooie draadeinden te knijpen.

6mm² is heel veilig, maar gezien jouw totale PV moet 4 ook kunnen.
Laat dat gewoon door de elektricien verder definitief beoordelen.
Zelf ben ik bij bepaling doorsnee koperdraad, altijd van liever iets te dik, dan juist iets te dun☺
Reputatie 4
Badge +2
Ga ik zeker laten doen.
Ik ben in ieder geval wel blij dat het kan.
Want ik zou graag mijn opgewekte en verbruikte stroom kunnen blijven zien.
Sinds vorige maand heb ik namelijk een warmtepomp.
Die is 800 watt wat ik mooi via de slimme stekker kan meten.
Goed bezig Bert!
Jazeker kan het via 1 PROS-1; de voorbeelden zijn hier genoeg op het oude en nieuwe forum gedeeld. En via Zon op Toon heb je mooi alles inzichtelijk.😎

Laat je de afloop nog even weten?
Reputatie 4
Badge +2
Heb ik wel een  1 PROS-1?
Hoe kan ik dat weten?
Eneco heeft het destijds aangesloten.

Nog even voor de aardigheid.
Ik heb op mijn vlonder een pergola gemaakt met 6 panelen.
De panelen heb ik klem tegen elkaar gelegd en de naden dicht gekit.
De panelen dienen dus als dak.
Nu kan ik lekker uit de zon zitten.
De vrouw kan de was toch buiten drogen als ze het weer niet vertrouwd.
En het levert geld op.
Heb ik wel een  1 PROS-1?
Hoe kan ik dat weten?
Eneco heeft het destijds aangesloten.

Daar ga ik wel van uit, omdat Eneco altijd die PROS-1 gebruikte.
Je kan het zelf zo even controleren.
Klik de sensor even uit z'n houder, dan zie je aan de onderzijde bijna op de rand van je verbruiksmeter staan: "PROS-1"

Hier nog even het pdfje inzake dit merk:

https://www.koopman.nu/files/elektroinfo/kwhdocumentatie.pdf

Klopt dat?

Nog even voor de aardigheid.
Ik heb op mijn vlonder een pergola gemaakt met 6 panelen.
De panelen heb ik klem tegen elkaar gelegd en de naden dicht gekit.
De panelen dienen dus als dak.
Nu kan ik lekker uit de zon zitten.
De vrouw kan de was toch buiten drogen als ze het weer niet vertrouwd.
En het levert geld op.

Slim van jou; een afdakje gecontrueerd met zonnepanelen😎
Reputatie 4
Badge +2
Ja het staat er inderdaad op.

Schitterend Bert!
Mooi en netjes gemaakt hoor en duurzaak bezig.
Geen super mooie hoek t.o.v de zon, maar een kniesoor die daar op let; ik schat dat je dak slechts iets hellend is?

Reageer