Twee groepen zonnepanelen op Toon | Eneco Community

Twee groepen zonnepanelen op Toon

• 7 november 2017
  • 89 reacties
  • 3782 Bekeken

Toon eerste bericht

89 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
Dank jullie wel.
Wat mij overigens wel opvalt is dat de pergola veel meer opwekt dan ik verwachtte tot nu toe.
Op mijn huisdak ligt 3000 wp richting het zuidwesten.
Op de pergola ligt 1640 wp ook richting het zuidwesten (maar 3 graden helling)
De pergola wekt tot nu toe veel meer als 1/3 van het totaal op.
Zal dat s winters minder worden als de zon laag staat?
Ik bedoel eigenlijk omdat ze bijna vlak liggen.
Juist nu ze zo vlak liggen begint de pergola s morgens veel vroeger dan op mijn huisdak
Hoi Bert,

Ik neem aan dat op je huisdak de hoek rond de 35 a 40 grd is?
De ouderdom en oudere techniek speelt ook mee
Die van de pergola is toch nieuwer? Nieuwere techniek micro-inverters ed.

En ‘s-winters zal het aanmerkelijk minder worden. De hoek van de zon is dan veel vlakker. Komt later op en is eerder onder.
Gewoon de zaak per inverter monitoren en je weet de verschillen.

Afgelopen mei maand is een top maand qua opwek geweest.
Meestal geldt dat ook voor de nu lopende maand juni.
Reputatie 4
Badge +2
Het set op het huis is van 2013 en liggen 35 graden schuin idd.
Voorlopig ben ik blij met wat ze opwekken.
Nu ga ik me in de infrarood verwarming verdiepen.
Zodat ik s winters als de warmtepomp het niet aan kan toch nog warm kan zitten zonder gas te gebruiken.
Ja, dan zijn die al weer 5 jaar oud; de techniek en dus de verbetering opbrengst gaat zo verschrikkelijk snel. Daarom is het leuk straks na een jaar de opwek van beide inverters eens naast elkaar te leggen.

Goed bezig Bert in het kader van de duurzaamheid en terugdringing CO²!!💪 🌳 🌲
Ieder steentje wat wordt bijgedragen is er 1 en scheelt voor de portemonnee.
Want idd zelf je overschot stroom gebruiken is beter dan een teruglevergoeding ad een schamele €0,092
Reputatie 4
Badge +2
Nog een laatste update.
Net wekte ik 4100 watt op en werd hij 38 graden.
Dit terwijl de groepenkast eerst dicht was en ik hem snel opengemaakt had om te kunnen meten.

Ik twijfel er alleen nog aan om de automaat van 25 A te vervangen door eentje van 20 A.
Ik zit net op het kantelpunt.
20 A vliegt er wel weer eerder uit als er kortsluiting in een omvormer zou ontstaan.
Wat zouden jullie doen?
Er staat 4650 wp in totaal op nu.
Ik praktijk heeft mijn 3000 wp systeem wel eens 3200 watt opgebracht.
Als de extra set ook meer als de max wp op brengt knalt een 20 A automaat er wel uit.
Hoi Bert,

Nou je zit idd dan net in/over de max toelaatbare grens.
Er is altijd een kleine en tijdelijke uitloop.....
Maar opeens is het wel poeffff

Ik zou voor de veiligheid gaan en de 25a zo laten.
Heb je die 4650 echt op het hoogtepunt gemeten?
De zon gaat ook nog verder stijgen tot 21 juni hè?
Dan loopt het nog iets verder op.
Reputatie 4
Badge +2
Ik heb nog niet hoger gemet dan 4200 watt.
De 4650 is de opgegeven watt piek van dr twee sets samen.
Maar zoals vermeld ligt er op mijn huisdak 3000 wp daar heb ik het wel eens 3200 watt gezien.
Dat is dus hoger dan de opgegeven 3000 wp.
Ik laat het voorlopig zo.
De verbindingen zijn nu in ieder geval goed.
Uiteraard is de opgegeven Wp vaak theoretisch, maar meer opbrengst geeft aan dat je een goed samengestelde configuratie/inverter hebt.
Wat is de Watt piek van je converter behorende bij je schuine dak? Loopt die op z'n tenen of is er/heeft hij nog "ruimte" over?

En het zo laten lijkt mij een goed plan, houdt met name deze maand (eind)juni/juli even in de gaten ivm de stijging zon en meer opbrengst.
Reputatie 4
Badge +2
De omvormer van mijn dak is een mastervolt es3.6tl.
Deze mag 3780 watt lees ik net.
Er zou dus zelfs nog 2 panelen van 250 wp bij mogen al heb ik daar geen plaats voor.😉
De omvormer van mijn dak is een mastervolt es3.6tl.
Deze mag 3750 watt lees ik net.
Er zou dus zelfs nog 2 panelen van 250 wp bij mogen al heb ik daar geen plaats voor.😉

Perfect!
Die loopt dan echt niet op z’n tenen.

Je kan natuurlijk bij de boer zn land waar je op kijkt kunnen vragen of je een stukje land mag leasen. ???
Reputatie 4
Badge +2
Alle zonnepanelen werken perfect tot nu toe op de ene groep.
De 6 panelen op de pergola hebben al 900 kWh opgewekt.
In de meterkast is het gelukkig niet meer warm geworden.
Ook is het lekker om in de schaduw onder de panelen te zitten.
Een goede investering geweest.

Heel misschien komen er nog 2 panelen aan de zijkant van mijn huis bij.
Deze wil ik dan boven de warmtepompen als dakje plaatsen.
Zo blijven die een stuk droger en worden minder vuil.
Maar dat is de toekomst.

Ik ben de komende maanden benieuwd hoe lang de warmtepomp ons huis warm kan houden.
Alle zonnepanelen werken perfect tot nu toe op de ene groep.
De 6 panelen op de pergola hebben al 900 kWh opgewekt.
Ook is het lekker om in de schaduw onder de panelen te zitten.
Een goede investering geweest.

Ik ben de komende maanden benieuwd hoe lang de warmtepomp ons huis warm kan houden.

Hoi Bert!
Leuk dat je qua samenvoeging en werking op Zon op Toon®️ nog even een update doet.
Ja dat het een goeie investering was, wil ik geloven.
Fijn dat je nog steeds tevreden bent.
En die dubbelfunctie opwekken en uit de zon zitten is mooi meegenomen.

En vwb de warmtepomp.
De komende winter zal daar antwoord op geven.
Hopelijk koud met veel zon.
Reputatie 4
Badge +2
Ik ben deze zomer op vakantie geweest en wel geschrokken.
Als ik naar mijn grafiek van stroom gebruik keek zag ik rare pieken overdag.
Ik dacht dat er iemand in mijn huis stroom gebruikte.

Wat blijkt nu, als het wisselend bewolkt is dat de toon dan even denkt, als de zon tevoorschijn komt, ik veel stroom gebruikt.

De kolomen per dag kloppen wel gewoon.

Of dit voor het bij plaatsen van de 6 extra panelen ook was weet ik niet omdat ik er nooit op gelet heb.
Reputatie 4
Badge +2
Hij piekt in het stroomverbruik als de zon ineens achter de wolken tevoorschijn komt.

Dit is snachts zonder zon.
Trouwens zo zag het er ook uit als de zon heel de dag scheen.

Zo ziet het er uit als het wisselend bewolkt is.

Per dag zag ik ik dus geen verschil.
Dus de totaal metingen zijn wel gewoon goed.

Klopt helemaal Bert!
Op het oude forum hebben we daar een keer een heel uitgebreid topic over gehad.
Simpel wel is het zo dat Zon op Toon®️ meerdere data stromen krijgt te verwerken.
Denk aan het verbruik en teruglevering aan de P1 poort en de opwekdata via de kWh-verbruiksmeter.
Als de zon na bewolking ff terugkomt reageert de ene data stroom wat trager dan de andere en ontstaat er kort een piekje.
Helaas bekend, maar dus niet te voorkomen.
Reputatie 5
Badge
Dit komt door de onnauwkeurigheid die er is tussen de opwek en de verbruik.
Je slimme meter geeft (afhankelijk van de de type) over zijn P1 verbindingen om de paar seconden je verbuik door aan de Toon (wat haal je van het net en wat stuur je terug).

De kWh meter voor ZonopToon meet de werkelijke opbrengst van je zonnepanelen. Dit is echter niet realtime. Het is namelijk een afgeleide van de gemeten pulses per kWh, terwijl de slimme meter wattages doorgeeft.

Hierdoor kan het zijn dat door kortstondig pieken (en dalen) in de opbrengst de Toon 'in de war' komt. Als even de zon vol op de panelen schijnen (de wolken gaan voor de zon weg) is dit pas een paar seconden later zichtbaar in de kWh meter van ZonopToon. Echter de slimme meter ziet dit gelijk en heeft dit al doorgegeven aan de Toon. Als dan de wolk er weer voorkomt gebeurd hetzelfde, maar dan andersom. Dan denkt de Toon, "hey ik zie een piek in opbrengst, maar ik zie geen stroom naar het net vloeien. Dan moet dit wel in het huis verbruikt zijn." Dat levert dus de piek op in (eigen) verbruik die je ziet. Met name zichtbaar bij half bewolkt weer.

Hoe meer pulses per kWh de zonoptoon kwh-meter levert (de standaard pro1s doet 10.000/kwh en dat wel het hoogste wat eigenlijk te vinden is in de markt) hoe nauwkeurig dit is en hoe minder hoog de pieken zijn. Echter is de berekende wattage nog steeds een afgeleide en dus minder nauwkeurig dan de slimme meter.

De enige manier om dit 100% correct te krijgen is dat de zonoptoon geen kWh pulses gaat meten maar echte wattages, net als de slimme meter. En dat dit dan exact op dezelfde tijd de gegevens stuurt naar de Toon. Maar dat is met de huidige apparatuur voor zonoptoon niet mogelijk.
Reputatie 4
Badge +2
Dat begrijp ik.
Alleen als je dat voor het eerst ziet terwijl je op vakantie zit schrik je wel even.😉
Dat begrijp ik.
Alleen als je dat voor het eerst ziet terwijl je op vakantie zit schrik je wel even.😉

Hoi Bert,

Ja vandaar dat er toen ook zo’n melding kwam en we daar uitvoerig op in gingen.
Kijk als het strak blauw is, merk je verder niets.
Het zijn puur de wisselende wolken partijen.
Reputatie 4
Badge +2
Ik ben verder dik tevreden met de toon.
Al zou ik wel erg graag willen dat de zonopbrengst op meerdere groepen gemeten zou kunnen worden.
Dan zou ik namelijk de stroomverbruikers die er nu nodig zijn om de panelen te monitoren kunnen verwijderen.
Ik ben verder dik tevreden met de toon.
Al zou ik wel erg graag willen dat de zonopbrengst op meerdere groepen gemeten zou kunnen worden.

Ja ik ook Bert en uit tests blijkt de nauwkeurigheid ook goed te zijn. Ik ben vooral tevreden om alles op 1 apparaat aan de muur meteen raadpleegbaar te hebben. Dus opwek meteen ook af te kunnen zetten van het verbruik.

Dat kan dus straks als Eneco/Toon®️ meerdere meetmodules daarvoor ondersteunt en de opwek ook samen telt. En liever nog de keuze om gescheiden te tonen aanbiedt.
Reputatie 4
Badge +2
Hoe bedoelt u straks?
Zijn ze er mee bezig dan?
Hoe bedoelt u straks?
Zijn ze er mee bezig dan?

Nou nu al kan Toon®️ meerdere meetmodules aan vandaar.
Dus zou je ze gescheiden dan ook binnen krijgen.
Alleen de software kan het nu nog niet aan.
En gescheiden weergave is in het geheel nog niet ter sprake.
Dus als je beide groepen nu gescheiden zou binnen krijgen op Toon®️ dan werkt de samentelling van de opwek ook nog niet.
Reputatie 4
Badge +2
Oke ik snap het.
Als het zo ver is dat het mogelijk is lees ik het wel op het forum.
Ik kijk er nu ook niet iedere dag op.
De toon heeft mij veel inzichten gegeven.
Van de winter kan ik weer zien wat de warmtepomp doet.( ik zit een slimme stekker bij de warmtepomp)
Zoals jij nu enige maanden geleden de koppeling hebt gedaan is het nu voor Zon op Toon®️ dus de beste methode.
Oke ik snap het.
Als het zo ver is dat get mogelijk is lees ik het wel op het forum.
Ik kijk er nu ook niet iedere dag op.
De toon heeft mij veel inzichten gegeven.
Van de winter kan ik weer zien wat de warmtepomp doet.( ik zit een slimme stekker bij de warmtepomp)

Heb je misschien een Elga warmtepomp?
Daar is/komt een koppeling voor op Toon®️.
Maar anders is een verbruiksovetzicht met de slimme stekker ook een perfecte methode.

Reageer