Toon verplaatsen | Eneco Community

Toon verplaatsen

• 23 december 2017
  • 9 reacties
  • 1268 Bekeken

Reputatie 3
Badge +3
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 316 reacties
Ik wil mijn huidige Toon wat hoger plaatsen. Hierdoor moet ik de bestaande draad van de CV verlengen in de woonkamer. Ik wil hiervoor een oude telefoonkabel gebruiken( 4-aderig draad, ik weet dat er maar 2 nodig zijn). Dit is een kabel die destijds was geplaatst voor een extra "Stopcontact" voor de telefoon. Kan ik die betreffende kabel gebruiken of moet ik iets anders aanschaffen?

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +3
Werkt prima!
Geadviseerd is thermostaatkabel 2 of 3 x 0.8. Telefoondraad is te dun en er komt 24V op te staan.
Het zal ook werken met telefoondraad maar het verschil in weerstand kan voor storingen zorgen. Aangezien het om een korte afstand gaat, en je hebt een stukje kabel liggen, probeer het maar.
Reputatie 6
Badge +2
Kweenie, dit soort knip- en plakwerk is meestal vragen om problemen. Ik zou een nieuwe (langere) draad trekken van de goede dikte.
Reputatie 7
Badge +3
Er staat normaal 60V op een telefoondraad dus dat moet wel lukken.
Met veel minder stroom dan de Toon vraagt.😉
Reputatie 7
Badge +3
Met veel minder stroom dan de Toon vraagt.😉

Dat vraag ik me af, die oude rinkel toestellen van vroeger trokken best wel wat stroom. De draden hier thuis van de muur naar de ketel op zolder zijn niet dikker dan die telefoon draden.
Reputatie 7
Badge +8
Het is altijd mogenlijk, hoe je het gaat doen ligt aan je zelf, wil je het snel
of netjes?? Zorg dan wel dat je altijd even de stekker van de cv-ketel eruit haalt,
onthoud welke kleur draad waar zat, sommige cv-ketels hebben fase-gevoelige
aansluitingen, en zorg ervoor dat de verbinding bij het verlengen correct
gedaan word, en niet in elkaar draaien en tape erover 🤔
(het mooiste is solderen en krimpkous erover)

Zal overigens wel thermostaatkabel gebruiken..

https://www.warmteservice.nl/Elektra/Elektromateriaal/Kabel-en-bevestigingsmateriaal/Thermostaatkabel-2-x-0-8/p/82054206
“Mogelijke maximale voltages op de telefoonlijn PSTN (analoog): ± 45V, gelijkspanning.” “Telefoonkabel 1 x 4 x 0,5 + 1 x 0,5.”
“In rust staat er op de lijn een spanning van ongeveer 48 V. Veel huistelefooncentrales geven een veel lagere spanning af, en meestal is dat voldoende. De wisselstroom voor de bel (voorheen wekker genoemd) wordt hierop gesuperponeerd.
Wordt de hoorn van de haak genomen, dan daalt de spanning tot een veel lagere waarde. Er gaat een stroom lopen van ongeveer 30 mA.
De impedantie op de telefoonlijn (een getwist paar) is 800 ohm.
Een POTS-lijn bestaat uit een getwist aderpaar. Een gewone telefoonkabel bevat vaak vier aders en kan dus voor twee aansluitingen worden gebruikt.”

“OpenTherm is polariteit ongevoelig. De maximale lengte van de bekabeling is 50m met maximaal 2 x 5 ohm weerstand.”
“OpenTherm Smart Power
Op 16 juni 2008 is de OpenTherm specificatie 3.0 goedgekeurd door de vereniging. Hiermee is OpenTherm Smart Power geïntroduceerd. De master kan de slave vragen het beschikbare vermogen te veranderen naar low- (40mW), medium- (136mW) of high power (306mW). Hierdoor kunnen fabrikanten van masters meer functionaliteit, waarbij meer vermogen nodig is, aan hun producten toevoegen (bijvoorbeeld voor verlichting of extra sensoren).”
2 of 3 x 0,8 is voorgeschreven als thermostaatkabel.

De TS vroeg als telefoonkabel de juiste is om de thermostaat te verlegen... nee!
Zal het gaan werken met telefoonkabel ipv thermostaatkabel? Waarschijnlijk wel wegens een hele korte afstand.
Reputatie 6
Badge +2
ik zou persoonlijk voor beldraad gaan
zo heb ik mijn toon ook 2x verplaats omdat hij telkens in de zon hing
nu hangt hij in het midden van de woning en werkt perfect

Reageer