Toon toont geen meetgegevens na installatie slimme meter: Sensoren worden ingeregeld.

Toen Stedin met de melding kwam dat de Slimme meter zou worden geïnstalleerd heb ik direct navraag gedaan of de Stedinmonteur ook de Toon opnieuw zou aansluiten. Het antwoord daarop was duidelijk ja.

De monteur zelf gaf ook aan dat hij de Toon zou aansluiten. Toen hij klaar was werkte de meters nog niet, maar dat zou vanzelf goed komen. Toon gaf uren later nog steeds geen meetwaarden voor gas en electra. Storingscode "C15": geen communicatie tussen de slimme meter en toon.

Na veel zoeken op fora, opnieuw koppelen van de meteradapter, opnieuw starten van Toon kwam ik erachter dat mijn probleem een bekende oorzaak en oplossing heeft. Mijn meteradapter heeft een artikelnummer dat eindigt op "0401" en die werken niet met de slimme meter. Je kunt gratis een nieuwe meteradapter bestellen bij Toon.

Wat mij ontzettend steekt en verbaast is dat zowel Toon als Stedin bekend zijn met dit probleem, een oplossing hebben maar deze niet vrijwillig delen! Nu kom ik er na de installatie achter, na veel duw en trekwerk op internet.

Bedankt voor de medewerking.

8 Reacties

Reputatie 7
Badge +8
Oplossing is er wel. Een nieuwe meteradapter aanvragen, bij de huidige Toons worden al de oude meteradapter niet meer geleverd, daar worden tegenwoordig meteradapters levert die zowel domme meters als slimme meters kunnen bedienen.
mAiden wrote:

Oplossing is er wel. Een nieuwe meteradapter aanvragen, bij de huidige Toons worden al de oude meteradapter niet meer geleverd, daar worden tegenwoordig meteradapters levert die zowel domme meters als slimme meters kunnen bedienen.

Ik zeg ook niet dat de oplossing er niet is. Wat ik aangeef is dat ik zelf allerlei forum berichten moet doorspitten om een oplossing te ontdekken die allang bekend is.

Zowel Toon als Stedin hadden deze informatie moeten aanbieden .
Reputatie 7
Badge +8
Wouter Bovelander wrote:

mAiden wrote:

Ik zeg ook niet dat de oplossing er niet is. Wat ik aangeef is dat ik zelf allerlei forum berichten moet doorspitten om een oplossing te ontdekken die allang bekend is.

Allereerste Stedin heeft niets met Toon te maken, dat de monteur Toon weer voor je heeft aangesloten behoor tot het kopje dienstverlening, dit behoort niet bij zijn taak!

Toon is ook niet verplicht jou te infomeren of iets wel of niet kan, je heb zelf namelijk ook nog zoiets als een informatieplicht, je kan zelf ook informatie opvragen of iets wel of niet kan.
mAiden wrote:

Wouter Bovelander wrote:

mAiden wrote:

Allereerste Stedin heeft niets met Toon te maken, dat de monteur Toon weer voor je heeft aangesloten behoor tot het kopje dienstverlening, dit behoort niet bij zijn taak!

Toon is ook niet verplicht jou te infomeren of iets wel of niet kan, je heb zelf namelijk ook nog zoiets als een informatieplicht, je kan zelf ook informatie opvragen of iets wel of niet kan.

Je hebt een eigenaardig idee van dienstverlening. Als er een bekend probleem is met een bekende oplossing, is het dan niet beter dan klanten hiervan op de hoogte wordt gesteld? Zelfs als ik vooraf specifiek hierover contact heb opgenomen met Stedin? Of vind je dat iedereen een forumridder moet zijn?
Reputatie 7
Badge +8
Wouter Bovelander wrote:

mAiden wrote:

Wouter Bovelander wrote:

mAiden wrote:

Je hebt een eigenaardig idee van dienstverlening. Als er een bekend probleem is met een bekende oplossing, is het dan niet beter dan klanten hiervan op de hoogte wordt gesteld? Zelfs als ik vooraf specifiek hierover contact heb opgenomen met Stedin? Of vind je dat iedereen een forumridder moet zijn?

Stedin is je netbeheerder, deze heeft alleen de verantwoordelijkheid dat jou slimme meters werken, meer niet.
mAiden wrote:

Wouter Bovelander wrote:

mAiden wrote:

Wouter Bovelander wrote:

mAiden wrote:

Stedin is je netbeheerder, deze heeft alleen de verantwoordelijkheid dat jou slimme meters werken, meer niet.

Het gaat niet om verantwoordelijkheid, maar om service.

Nogmaals, een bekend probleem met een bekende oplossing en genoeg kansen om dit kenbaar te maken. Als ik netbeheerder was zou ik dolblij zijn met een kans om een klant blij te maken, verantwoordelijk of niet. Maar dit concept gaat sommigen duidelijk te ver.

Mijn doel met dit bericht was anderen voor te lichten, zodat zij niet hoefden te zoeken naar een oplossing. Je bijdrage daaraan is wat mij betreft waardeloos.
Reputatie 7
Badge +6
@Wouter Bovelander

Welkom op het Toon forum en bedankt voor je bericht. Ik kan een nieuwe meteradapter voor je bestellen. Ik wil je wel vragen je klantnummer toe te voegen aan je profiel, dan maak ik dat meteen in orde voor je. Helaas weten wij niet wanneer de netbeheerder slimme meters bij je plaatst. Wel draaien we regelmatig een lijst uit met klanten met een 0401 adapter om te kijken of er een nieuwe meteradapter nodig is, dit gebeurt dan wel achteraf. Wanneer je contact gehad hebt met ons, dan had de medewerker kunnen zien dat je een nieuwe adapter nodig had. Wanneer dat niet gebeurt is mijn excuses hiervoor,

Groet,

Folkert
Folkert wrote:

@Wouter Bovelander

Welkom op het Toon forum en bedankt voor je bericht. Ik kan een nieuwe meteradapter voor je bestellen. Ik wil je wel vragen je klantnummer toe te voegen aan je profiel, dan maak ik dat meteen in orde voor je. Helaas weten wij niet wanneer de netbeheerder slimme meters bij je plaatst. Wel draaien we regelmatig een lijst uit met klanten met een 0401 adapter om te kijken of er een nieuwe meteradapter nodig is, dit gebeurt dan wel achteraf. Wanneer je contact gehad hebt met ons, dan had de medewerker kunnen zien dat je een nieuwe adapter nodig had. Wanneer dat niet gebeurt is mijn excuses hiervoor,

Groet,

Folkert

Dag Folkert,

Hartelijk dank voor je bericht. Ik heb gisteravond via de website al een nieuwe adapter aangevraagd, dus dat is niet meer nodig.

Het zou goed zijn als de Stedins van deze wereld in staat waren om klanten goed te informeren. Ze zijn ten slotte wel op de hoogte van het feit dat er een P1 kabeltje in de originele Toon-doos zit, dus een meteradapter-update kunnen ze vast ook aan de klant doorgeven. Het had voor mij in ieder geval een teleurstelling voorkomen.

Nogmaals bedankt voor je bericht.

Groet,
Wouter

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen