Toon in combinatie met heteluchtverwarming van brink | Eneco Community

Toon in combinatie met heteluchtverwarming van brink

• 15 november 2018
  • 10 reacties
  • 1489 Bekeken

Is het mogelijk om toon te gebruiken met een hetelucht verwarming van brink

10 Reacties

Reputatie 6
Badge +2
Die vraag kan je beter aan Brink stellen. De Toon kan aan/uit en opentherm aansturen. Op aan/uit is heel veel mogelijk dus waarschijnlijk (met beperking?) ook wel een luchtverwarmingsysteem.
Reputatie 6
Badge +2
Beste @John hoekstra,

Welkom op het forum! Als je gebruik maakt van een honeywell thermostaat kan ik je laten weten dat het mogelijk is om Toon te plaatsen. Als het echter een andere thermostaat is dan kan je het advies van @thehognl opvolgen en contact opnemen met brink.

Groeten Chantal
Badge
Ik schop dit topic even omhoog. Ik heb hier ook een Brink Elan25 (in combinatie met een Intergas ketel) en al een tijdje (sinds 2015) een Toon. Mijn buurman (met dezelfde installatie) wilde óók een Toon en had vandaag een monteur van jullie over de vloer. Die kwam er echter niet uit, hij snapte er niets van en is onverrichte zaken vertrokken. Zaterdag komt er opnieuw iemand.

Nu ben ik, op verzoek van mijn buurman, eens gaan uitzoeken hoe het nu precies zit. En: het wordt me allemaal niet veel duidelijker. Mijn Toon is nu aangesloten middels opentherm, maar ik kom nu overal tegen dat dit, in onze situatie, eigenlijk middels aan/uit zou moeten gebeuren. Mijn oude Honeywell thermostaat (die de buurman dus nog wel gebruikt) had ook nog een MIT aansluiting. Hij was dus met 4 aders aangesloten op de Intergas in plaats van de huidige 2 die ik nu heb.

Mijn vraag: gaat het hier nu al die jaren al "verkeerd"? Mijn huis wordt gewoon warm in de winter, maar nu is het hier mega-geïsoleerd en zou het aansteken van een kaars al helpen 😉 Hoe zou het nu bij mijn buurman aangesloten moeten worden? En moet ik de ketel ook weer openschroeven?

Ik heb overigens destijds ook contact gehad met Brink, die gaven aan dat ik op zich met de Elan geen rekening hoefde te houden. Hieronder mijn vragen en hun antwoorden:

Toon is via OpenTherm aangesloten op mijn ketel. Heeft dit impact op de werking van de WTW installatie (kan ik mij niet voorstellen)?
Toon heeft geen impact op de werking van de WTW installatie. De WTW werkt zelfstandig en wordt normaal gesproken apart geregeld d.m.v. een standenschakelaar.

Wat zijn de juiste waardes voor mijn ketel? Die moet ik nu namelijk, middels OpenTherm op Toon, handmatig instellen. Ik heb het ingesteld op 50 graden met maximaal 3 graden per uur, omdat ik dat zo interpreteerde uit het installatievoorschrift van de Elan 25. Maar klopt dat ook?
Op de Elan wordt een set waarde ingesteld bij parameter 1 in het menu van de Elan. Dit is het punt waarop de systeemventilator zijn maximaal ingestelde luchthoeveelheid (ingesteld bij parameter 3 in het menu van de Elan) bereikt. Deze waardes zijn niet in te stellen middels de Toon.

Op de Toon stelt u mogelijk de waardes in van de Kombi ketel. Deze vraag zou u kunnen stellen bij Intergas.

Is er verder nog iets waar ik op moet letten bij het gebruik van een slimme thermostaat in combinatie met uw systeem?
Er zijn verder gene aandachtspunten voor het gebruik van de Toon met betrekking tot de werking van de Elan. Eventueel zou u deze vraag bij Intergas kunnen stellen, want dat het is het toestel dat direct communiceert met de Toon. De Elan reageert alleen op de temperatuur van het water dat hij aangeleverd krijgt.
Reputatie 6
Badge +3
Wat ik begrijp van het apparaat is dat het gewoon een soort actieve convector is. Aangesloten op je CV leidingen en die blaast lucht over een element die door CV water wordt verwarmd met als resultaat dat er warme lucht je woning in wordt geblazen, mits de CV draait uiteraard.

Dan is het niet anders dan wat Brink al zegt. Hij werkt onafhankelijk van de Toon en CV ketel. Het is natuurlijk wel zo dat de ketel moet draaien (door de Toon). Anders komt er geen warm water door de unit heen. Maar dat doet de Toon al als je woonkamer te lage temperatuur heeft. En dus kan je Toon gewoon opentherm laten praten met intergas.

Ik zie het nut niet zo van zo'n ding als je al een goed werkende radiator of vloerverwarming hebt. Alleen maar een component wat stuk kan gaan en een te centrale plek in je woonkamer waar de warme lucht uit komt. Maar misschien zit ik er naast?

Los daarvan heb je ook direct gestookte verwarming van Brink. Daar zit een hitte element in die dus wel aangestuurd moet worden, bijv door een Toon en dan vaak aan/uit.
Badge
Dank voor je reactie. Wat betreft "het nut van het ding": het is de enige verwarming die we hier hebben. We hebben in deze huizen geen radiatoren, maar enkel buizen onder de vloer waar warme (of koele) lucht doorheen gaat. Die worden door roosters in de vloer de kamers ingeblazen. Dit is gefilterde (en dus eventueel verwarmde) buitenlucht. De CV ketel wordt enkel en alleen gebruikt voor warm kraanwater en om de Elan25 van warmte te voorzien. Verder lopen er ook geen CV buizen door de woning.

De reden dat ik me afvraag of aan/uit niet beter is, is dat volgens mij een deel van het "voordeel" van moduleren is dat radiatoren nagloeien. Dat doet luchtverwarming natuurlijk niet. Hier in mijn huis werkt het nu al een paar jaar "prima" met de Toon, maar ik heb geen idee of het stiekem beter/zuiniger kan.
Reputatie 6
Badge +3
Nee dat is niet waar opentherm voor is. Het is voornamelijk om een lagere temperatuur CV water door de buizen te laten lopen als de woonkamer al bijna op temperatuur is. En dat werkt heel goed met convectie. Die kunnen heel goed overweg met een lage temperatuur. Gewoon zo laten dus
Badge
OK. Ik vraag me alleen af waarom hier dan genoemd wordt dat het toch slimmer is om voor aan-uit te gaan in plaats van opentherm:

https://www.klusidee.nl/Forum/indirect-gestookte-luchtverwarming-aan-uit-of-moduleren-t92044.html

Voorheen bij mij (en nu nog bij mijn buurman) is de Honeywell thermostaat ook verbonden met een MIT schakeling. Wat dat precies doet? Geen idee. Feit is in ieder geval dat de Toon hier niets mee doet.

Ik vertrouw er op zich op dat het allemaal wel "prima" werkt, maar ik wil ook graag weten hoe het werkt. Ik ben alleen nog niemand tegengekomen die het hele verhaal snapt en mij van uitleg kan voorzien. Werkt het nu allemaal? Ja hoor, mijn huis wordt prima warm. Werkt het zo goed als mogelijk is met de apparatuur die ik hier heb? Geen idee 😃
Reputatie 6
Badge +3
Tja ik kan alleen zeggen dat ik het niet eens ben met wat die persoon zegt over aan/uit. Feit is gewoon als je de Toon aan/uit op de ketel aansluit dan stuurt de ketel altijd maximale temperatuur water door het apparaat heen. Met als gevolg dat er redelijke warme lucht uit je ventilatiegaten komt.

MIT is niks anders dan 'zorg er voor dat er een zo laag mogelijke water temperatuur door de leidingen wordt gestuurd'. Iets wat opentherm doet in opdracht van de thermostaat als de kamer al (bijna) op temperatuur is.

Als je een werkelijke MIT schakeling hebt (zoals in handleiding van de intergas staat) dan is het meeste gewoon leidingwerk (flow begrensers e.d.) en heeft niks of weinig met de honeywell te maken. De MIT leidingwerk (schakeling) zorgt er wel voor dat de temperatuur laag genoeg blijft.

Zonder duidelijke foto's van je leidingwerk bij je ketel en tot je warmteunit kan niemand precies zeggen hoe het bij jou werkt overigens.

Maar ik wil nog wel 1 ding zeggen. Een dergelijk systeem is veel beter geschikt voor een warmtepomp gezien die ook met zeer lage temperaturen werkt. Mocht je intergas een keer overlijden dan is dat wel de moeite waard!
Badge
Volgens mij is de MIT (minimale invoer temperatuur) hier juist niet bedoeld om de temperatuur laag genoeg te houden, maar juist hoog genoeg. Het idee achter die schakelaar op de thermostaat was dat je hem alleen op zeer koude dagen aanzet. Hij zorgt er dan voor dat de lucht die je huis ingeblazen wordt (heel minimaal) verwarmd wordt. De CV ketel staat op dat moment dus continu (een beetje) aan.

Dit om te voorkomen dat je je huis verwarmt en zodra de ketel afslaat alles weer heel snel afkoelt door de koude lucht die de Elan van buiten aanzuigt.

Dat gezegd hebbende: ik gebruikte deze functie nooit. Nu hebben we ook niet echt heel strenge winters gehad de afgelopen jaren natuurlijk.

Ik waardeer je reacties enorm trouwens, volgens mij begin ik het allemaal steeds beter te begrijpen 😉 Ik zal morgen nog even wat foto's plaatsen van het leidingwerk.

Over die warmtepomp: dat lijkt me ook superinteressant. Ik heb dan natuurlijk nog wel iets nodig om douche/kraanwater te verwarmen. Ik weet overigens dat Brink ook een warmtepomp(achtig) systeem heeft om juist mee te koelen. Lijkt me erg prettig tijdens de warme zomers. Ik kwam er alleen onlangs achter dat de aluminium buizen die hier onder de vloer liggen niet geïsoleerd zijn. Als je daar koude lucht doorheen gaat blazen ga je dus waarschijnlijk last krijgen van condensvorming. Leuk klusje voor op de todo-lijst, even al die buizen vervangen 😃
Reputatie 6
Badge +3
Voor je warm water kan je ook een losse warmtepompboiler er bij zetten. Of een warmtepomp met boiler er bij.

Over de MIT, het is maar net hoe je het leest. MIT zal uiteindelijk er voor zorgen dat de ketel moet draaien om de aanvoer op te warmen. Met een zo laag mogelijke vermogen. Hoog genoeg ja om te verwarmen uiteraard maar zo laag mogelijk als het maar kan :-)

Opentherm zal nooit lager dan zo'n 35 graden aanvoer vragen. Een ketel kan ook niet lager dan dat verwarmen (met het laagste vermogen brand het nog zo hard dat het water makkelijk tot 35 graden wordt opgewarmd). Nog steeds voldoende om bij elke strenge winter de de aanvoer genoeg op te warmen. En, mocht dat dan niet blijken en daardoor de kamerthemperatuur gaan zakken, dan zal de thermostaat via opentherm een hogere aanvoertemperatuur vragen (bijv. 40 graden) totdat de kamer weer langzaam opwarmt. Ik zie derhalve geen probleem met opentherm in een dergelijke configuratie maar dat zei Brink ook al 🙂

Reageer