vraag

Toon icm vloerverwarming en Intergas Xtreme 36

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 5 reacties
Goedemorgen,

Ik ben in een nieuwbouwhuis gaan wonen en ben benieuwd of Toon gaat werken in mijn systeem. Beneden heb ik vloerverwarming. In de woonkamer hangt een Honeywell on/off thermostaat en er zit een vloerverwarming verdeler onder mijn trap.
Boven heb ik radiatoren en die worden apart geregeld met een Honeywell modulation termostaat.
De ketel die ik heb is een Intergas Xtreme 36 en ook heb ik een Inventum Ecolution Solo ventilatiewarmtepomp.
De Toon wil ik graag ophangen beneden op de plek van de Honeywell on/off.
Gaat dat werken in mijn situatie en hoe moet ik mijn Toon dan instellen?

Alvast bedankt voor jullie hulp! 😄

13 Reacties

Reputatie 2
Goedemorgen @rednass

Bedankt voor jouw reactie en welkom op het forum!

Zo te lezen heb jij een dubbele thermostaat. Dit betekent helaas dat de Toon niet geplaatst wordt door ons. Dit is besloten, omdat de kans op storingen dan zodanig groot is, dat je veel minder plezier aan Toon zou hebben dan je hoopt.

Wie weet in de toekomst!

Groet,

Joanna
Goedemorgen Joanna,

De thermostaten zitten wel apart aangesloten op mijn cv ketel, want er kunnen 2 modulerende OpenTherm thermostaten op aangesloten worden!
Ik neem aan dat het dan wel mogelijk is?

Gr. Sander
Reputatie 2
Hi @rednass

Het punt is dat Toon, als deze geplaatst wordt, de hoofdaansturing wordt van alle ruimtes/verwarmingselementen binnen de woning. Dit betekent dat, als je Toon laat aansluiten, de functies van de tweede thermostaat helaas weg zullen vallen. Jouw vloerverwarming en radiatoren zullen dus, tegelijkertijd worden aangestuurd. Als je dit niet erg vindt, dan kan Toon eventueel wel geplaatst worden 🙂

Let er wel op, dat je eerst uitzoekt of het überhaupt mogelijk is om al jouw ruimtes/verwarmingselementen (vloerverwarming en radiatoren), tegelijkertijd te kunnen laten bedienen door 1 centrale thermostaat. Anders heeft het geen nut natuurlijk.

Wij horen het graag!

Groet,

Joanna
Bedankt voor je antwoord.
Maar wat zou er dan gebeuren als ik de tweede thermostaat gewoon aagesloten laat zoals deze aangesloten is? Kun je vertellen hoe het komt dat de Toon de functionaliteit van de tweede thermostaat laat wegvallen?
Reputatie 2
@rednass

Toon is het centrale punt dat de cv-ketel aanstuurt en kan niet communiceren met andere thermostaten in de woning, waardoor het gebruik van meerdere thermostaten niet mogelijk is.

De achterliggende technische redenen er achter kan ik helaas niet specifiek benoemen.

Groet,

Joanna
@rednass Jouw ketel kan heel goed zelfs overweg met 2 Opentherm thermostaten. Ik begrijp het advies van de moderator @Joanna niet zo goed, dat Toon niet met andere thermostaten niet kan communiceren... Dat hoeft hij ook niet te doen, ze communiceren allebei met de ketel en niet met elkaar.
Wat je eventueel nog nodig hebt om jouw systeem een beetje selectief te maken is een klep op te nemen in jouw cv installatie om 2 CV zones te creëren.
B.v. monteer je de klep bij/voor de vloerverdeler en heb je zone 1 voor de vloerverwarming, de ruimte waar Toon ook hang, de andere zone zijn alle radiatoren, geregeld door de andere thermostaat. Jouw ketel stuur de klep aan afhankelijk van de warmtevragende thermostaat. Nadeel is, als Toon warmtevraagt dan doet vloerverwarming en radiatoren mee, als de andere thermostaat warmtevraagt dan doen alleen de radiatoren, de klep van de vloerverwarming wordt dan dicht gestuurd.
Zolang zoneregeling niet ontwikkeld wordt op Toon dat is een hele leuke optie, dan kan je alleen boven verwarmen, of alles. En met Opentherm!
Het kan in jouw geval zeker wel.
Reputatie 6
Badge +2
Er is helemaal niet gevraagd hoe beide thermostaten aangesloten zijn. En hoe de ventilatiewarmtepomp aangesloten is. En of er uberhaupt misschien al een werkende zone regeling is.

Theoretisch zou het kunnen zijn dat de ventilatiewarmtepomp alleen op de vloerverwarming is aangesloten (geproduceerde vermogen wellicht voldoende). En dat dan de CV ketel alleen op de bovenverdieping zit. Twee gescheiden systemen dan.

Zonder deze informatie kan niemand hier een passend antwoord op geven.

@rednass kan je een foto sturen van de leiding werk onder je CV ketel en onder je ventilatiewarmtepomp? Heb je enig idee of het aansturen van beide thermostaten invloed op elkaar hebben nu?

Feit is wel dat prima de honeywell on/off beneden door een Toon vervangen kan worden (in een on/off configuratie). Dat veranderd niks aan de huidige setup.
@thehognl
Zie hier schematisch hoe de thermostaten aangesloten zijn:
https://www.dropbox.com/s/qsbscqnzyr03kji/2018-11-10%2014.28.15.jpg?dl=0

En hier wat foto's van de ketel en de Ecolution:
https://www.dropbox.com/s/kz7g3c5w17ofwur/2018-11-10%2014.21.25.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/176m0w71m28o9ji/2018-11-09%2017.22.50.jpg?dl=0

Hopelijk kun je hier iets mee!
Reputatie 6
Badge +2
Voor zover ik nu begrijp:
- je hebt in feite twee losse circuits die wel verbonden via de danfoss klep
- je ecolotion solo wartempomp (de oudere versie) heeft geen opentherm - maar werkt gewoon met aan/uit
- deze warmtepomp kan initieel de vloerverwarming in z'n eentje verwarmen bij warmtevraag vanuit de thermostaat
- de warmtepomp schakelt na x-aantal minuten automatisch de cv-ketel bij, maar in jou geval OOK de danfoss klep (circuit naar vloerverwarming vanuit cv-ketel wordt dan opengezet zodat de cv-ketel ook de vloerverwarming kan mee-verwarmen)
- als dat gebeurd zal de cv-ketel ook de bovenverdieping meeverwarmen, er zit niks in het circuit om dat tegen te gaan. Maar dit gebeurd dus alleen zolang de warmtevraag vanuit de thermostaat nog op 'aan' staat en de x-aantal minuten (instelbaar) zijn verlopen
- je losse opentherm thermostaat stuurt de cv-ketel los aan. Dus als de klep dichtstaat (geen warmtevraag van je benedenverdieping) dan verwarmt hij alleen de bovenverdieping.

In jouw geval is de aan/uit thermostaat beneden prima door de toon te vervangen. Hij zal geen opentherm kunnen praten maar gewoon aan/uit.
@thehognl
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik begin het systeem al iets beter te begrijpen, maar heb toch nog enkele vragen.
Ik vind m'n gasverbruik toch nog vrij hoog (thermostaat boven staat uit en er wordt verder ook geen gas gebruikt). Kan ik dit nog meer optimaliseren?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om de vloerverwarming beneden alleen door de Ecolution te laten regelen? Of zijn er andere mogelijkheden/instellingen?
Reputatie 6
Badge +2
Je kan eens de handleiding er bij pakken. C/7 stelt je in staat om de wachttijd tot wanneer de CV-ketel er bij komt aan te passen. Zet deze eens wat (veel) hoger. Hoewel ik twijfel dat de warmtepomp genoeg capaciteit heeft om het warm te houden hoor. Maar dat is natuurlijk gewoon even zo uit te proberen.
Waar staat die nu op?
Die stond heel laag en heb ik gisteren al (volgens mij) op een half uur gezet. Dit kan tot 5 uur volgens mij toch?
Wat raad je aan om in te stellen?
Reputatie 6
Badge +2
rednass wrote:

Wat raad je aan om in te stellen?

Geen idee. Hoe langer je hem zet hoe langer het duurt dat de CV ketel bijspringt. Als hij het niet warm krijgt, vind je het dan erg om een uur langer in de kou te zitten? Gewoon even mee spelen, nu het nog niet zo koud is buiten trekt ie het vast wel als je hem op een uur of twee zet. Straks dieper in de winter wil je misschien dat ie eerder bij komt. Hangt van je eigen gevoel van comfort af.

Hij heeft maar een maximaal thermisch vermogen van 1400 Watt. En dat is niks vergeleken met een 28 kW CV ketel 🙂 Een beetje huis heeft al snel 4 tot 6kW nodig om warm te blijven in de winter.

Dus, gewoon even mee spelen en kijken of je het nu met deze temperaturen buiten volledig op alleen de warmtepomp kan doen.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen