Toon i.c.m. Nefit Topline | Eneco Community
beantwoord

Toon i.c.m. Nefit Topline

Reputatie 5
Badge +1
Beste forumleden
Zojuist pakketje met Toon binnen gekregen.
Nu een afspraak maken voor montage.
Ik heb een Nefit Topline 30 ketel met boiler icm met een Nefit moduline 300 thermostaat.
Nu lees ik hier en daar, maar misschien begrijp ik het niet goed, dat ik iets nodig heb om eea modulerend te laten werken samen met Toon.
Is dat zo? En wat heb ik nodig dan?
Hoe moet ik dat rgelen qua installatie?
Ik hoor graag zodat ie en en ander tijdig in orde kan maken.
icon

Beste antwoord door mAiden 13 oktober 2017, 20:39

Om de EMS-OT Converter te bestellen, dit is de correcte artikel nummer: 7746901847 (Zie bijlage.)

hier zie je de converter, hoe hij eruit ziet.

Huidige oranje blokje wat nu op jou ketel zit, kan alleen modulerend werken met Nefit Thermostaten, aangezien Nefit een Moduline systeem gebruik om te moduleren, geen OpenTherm. Enigste Nefit CV Ketel die standaard OpenTherm inzich heeft is de Nefit Proline NxT!
Mocht je deze kosten niet willen hebben, dan kan je Toon ook nog altijd op het groene blokje aansluiten, dit is de Aan/Uit functie van de ketel. Toon zal dan prima werken als Aan/Uit thermostaat!
Ik adviseer altijd om toch een EMS-OT te overwegen, aangezien Toon prima modulerend werkt op deze manier op een Nefit ketel en daarbij de besparing aan gas is toch behoorlijk te noemen is.. Ik heb voor mij Proline NxT, een Nefit Smartline HR gehad, modulerend aangestuurd door een EMS-OT Converter.

Om het aansluiten van de converter (EMS-OT) even te verduidelijken:

Stap 1:

Zet de CV ketel en Toon uit, door de stekkers uit het stopcontact te halen..

Stap 2:

De draden zullen waarschijnlijk nu op een oranje blokje vast zitten. Maak de draden dan los met een fittings-schroevendraaier, je vind dit aan de onderkant van je ketel. Haal het bestaande oranje blokje uit je ketel (zie bijlage tussen de rode pijltjes.), je vind dit eveneens aan de onderkant. (Kijk uit voor je vingers, kunnen scherpen delen zitten!)

Stap 3:

Draden die je net losgemaakt heb, maak je nu vast aan het groene blokje (zie bijlage eronder, tussen de blauwe pijltjes.).

Heb je dit gedaan, dan plaats je het oranje blokje wat aan de converter zit, weer terug op de ketel, waar je zojuist het ouwe oranje blokje uit gehaald heb.

Stap 4:

Start nu eerst je CV ketel op, laat deze eerst helemaal op starten (duurt gemiddeld 5min.)

Stap 5:

Start Toon weer op. Laat Toon even opstarten. (Duurt gemiddeld ook 5min)

Stap 6:

Ga op Toon naar Menu >> Instellingen >> Verwarming, als goed is staat OpenTherm nu dikgedrukt.

Stap 7:

Zet de kachel aan, controleert of de CV gaat stoken! 😀

Succes!!! Mocht je vragen hebben? Stel ze, zal proberen je zo goed als mogelijk te helpen! 😃

Bekijk origineel

25 Reacties

Reputatie 6
Badge +5
Om hem met opentherm te verbinden en modulerend te laten werken dan dien je een EMS-OT Converter te bestellen.
Installatie zou je zelf kunnen doen . De Toon monteur mag niet in de ketel dingen veranderen ...

EMS-ot converter gaat op de ketel, draadje van CV naar ketelmodule gaat op groene blokje van EMS-ot converter.. Eerst CV aan doen, dan Toon weer opstarten. En Toon zal Opentherm aangeven als aansturing
Reputatie 5
Badge +1
Is dat aan te bevelen zo'n module? Ik zie het mezelf niet doen.
Moet eerst die module geïnstalleerd worden voordat Toon erop gaat?
Hoe weet ik of nu eea ook modulerend is aangesloten?
De thermostaat zit ip twee draden maar dat zegt misschien niets.
Reputatie 7
Badge +8
Om een Nefit ketel modulerend te laten werken met Toon, dien je inderdaad een EMS-OT(converter) te hebben.

Hier de link voor de Converter:

https://wifithermostaten.nl/nefit-opentherm-converter.html
Reputatie 6
Badge +5
We hebben hier een nefit expert @mAiden Die kan je het zo ie zo stap voor stap vertellen .

Maakt niet uit of het voor of erna is ...

De thermostaat zit altijd op 2 draadjes ..Meer heb je niet nodig ...
Reputatie 7
Badge +8
RayDelft wrote:

Is dat aan te bevelen zo'n module? Ik zie het mezelf niet doen.
Moet eerst die module geïnstalleerd worden voordat Toon erop gaat?
Hoe weet ik of nu eea ook modulerend is aangesloten?
De thermostaat zit ip twee draden maar dat zegt misschien niets.

Ik raad het zeer aan. Heb het in begin jaren in samenwerking met Toon ook gehad. Toon werkte perfect modulerend met mij ouwe Nefit Smartline HR ketel.

Ik ga vanavond even en stappenplan maken voor je, je dat moet aansluiten.

Nu zal Toon de ketel niet Opentherm / modulerend aansturen. Nefit heeft een eigen Modulatie systeem. Daar werk Toon niet mee samen. Vandaar de Converter ertussen.
Reputatie 5
Badge +1
@mAiden en aan anderen. Dank voor jullie snelle reacties. Geweldig! Ik wacht het stappenplan met belangstelling af. Alvast dank.
RayDelft wrote:

@mAiden en aan anderen. Dank voor jullie snelle reacties. Geweldig! Ik wacht het stappenplan met belangstelling af. Alvast dank.

Komt echt wel goed.
Je gaat er even rustig voor zitten en je Toon werkt daarna op OT en is daardoor zelfs zuiniger en heeft een beter rendement.
Ik zeg doen!

Kan je later nog beoordelen, zoals in je andere topic besproken, om een abo te nemen zodat je de volle geneugten van Toon ook op afstand kan beleven.
Reputatie 5
Badge +1
@Brandje heb al een abonnement besteld.
RayDelft wrote:

@Brandje heb al een abonnement besteld.

Verstandig; dan kan je straks van de vele (draadloze) mogelijkheden gebruik maken.
Kijk daarna ook eens bij Triggi (een App) en er gaat qua scenes en verdere mogelijkheden een wereld voor je open.
Reputatie 5
Badge +1
Ik zit me intussen in te lezen maar ik kan geen aansluit instructies vinden voor die module. Die module ziet er niet erg ingewikkeld uit, maarzonder instructies kom ik niet verder . Weet iemand een handleiding?
RayDelft wrote:

Ik zit me intussen in te lezen maar ik kan geen aansluit instructies vinden voor die module. Die module ziet er niet erg ingewikkeld uit, maarzonder instructies kom ik niet verder . Weet iemand een handleiding?

Ik neem aan dat je de App Triggi bedoelt.
Echte instructies zijn er niet, wel een Hulp functie bij Meer, rechts onder bij de App.
Eerst moet je Toon goed aangesloten zijn en werken, pas dan kan je de Toon API gebruiken. Ook met name verbonden zijn met het Service Center van Eneco.

Verder gewoon proberen; er kan niets fout of stuk gaan.
Reputatie 5
Badge +1
@Brandje nee ik bedoelde nu de instructies voor die Nefit Converter.
Reputatie 5
Badge +1
@mAiden heb die converter besteld intussen.
Reputatie 6
Badge +5
RayDelft wrote:

Dat stappenplan gaat @mAiden vanavond voor je maken. Dat heeft hij een paar berichten hier boven aangegeven ...
RayDelft wrote:

Zo zie je hoe belangrijk het is man en paard te noemen.
@mAiden gaat, zoals beloofd vanavond dat stappenplan maken.
Komt goed.
Ook is quoten een makkelijke methode, dan ziet iedereen waar de reactie over gaat.
Reputatie 7
Badge +8
Om de EMS-OT Converter te bestellen, dit is de correcte artikel nummer: 7746901847 (Zie bijlage.)

hier zie je de converter, hoe hij eruit ziet.

Huidige oranje blokje wat nu op jou ketel zit, kan alleen modulerend werken met Nefit Thermostaten, aangezien Nefit een Moduline systeem gebruik om te moduleren, geen OpenTherm. Enigste Nefit CV Ketel die standaard OpenTherm inzich heeft is de Nefit Proline NxT!
Mocht je deze kosten niet willen hebben, dan kan je Toon ook nog altijd op het groene blokje aansluiten, dit is de Aan/Uit functie van de ketel. Toon zal dan prima werken als Aan/Uit thermostaat!
Ik adviseer altijd om toch een EMS-OT te overwegen, aangezien Toon prima modulerend werkt op deze manier op een Nefit ketel en daarbij de besparing aan gas is toch behoorlijk te noemen is.. Ik heb voor mij Proline NxT, een Nefit Smartline HR gehad, modulerend aangestuurd door een EMS-OT Converter.

Om het aansluiten van de converter (EMS-OT) even te verduidelijken:

Stap 1:

Zet de CV ketel en Toon uit, door de stekkers uit het stopcontact te halen..

Stap 2:

De draden zullen waarschijnlijk nu op een oranje blokje vast zitten. Maak de draden dan los met een fittings-schroevendraaier, je vind dit aan de onderkant van je ketel. Haal het bestaande oranje blokje uit je ketel (zie bijlage tussen de rode pijltjes.), je vind dit eveneens aan de onderkant. (Kijk uit voor je vingers, kunnen scherpen delen zitten!)

Stap 3:

Draden die je net losgemaakt heb, maak je nu vast aan het groene blokje (zie bijlage eronder, tussen de blauwe pijltjes.).

Heb je dit gedaan, dan plaats je het oranje blokje wat aan de converter zit, weer terug op de ketel, waar je zojuist het ouwe oranje blokje uit gehaald heb.

Stap 4:

Start nu eerst je CV ketel op, laat deze eerst helemaal op starten (duurt gemiddeld 5min.)

Stap 5:

Start Toon weer op. Laat Toon even opstarten. (Duurt gemiddeld ook 5min)

Stap 6:

Ga op Toon naar Menu >> Instellingen >> Verwarming, als goed is staat OpenTherm nu dikgedrukt.

Stap 7:

Zet de kachel aan, controleert of de CV gaat stoken! 😀

Succes!!! Mocht je vragen hebben? Stel ze, zal proberen je zo goed als mogelijk te helpen! 😃
Keurig Ricardo!
M’n complimenten!!???

Zo krijgen we ongetwijfeld weer een blije Toon gebruiker erbij!!??
Reputatie 5
Badge +1
@mAiden @Brandje

GEWELDIG !!!! EKKDWD ofwel Een Kind Kan De Was Doen.
Wat en snel en behulpzaam forum . Internet gaat nog eens groot worden :)

Toch nog vragen natuurlijk:
1. Zit er op het groene blokje een plus of een min? Of doet het er niet toe hoe de twee draden aangesloten worden?
2. Waar laat je die converter? Ik weet nog niet hoe groot die is, maar laat je die hangen? Of prop je hem ergens tussen?
Reputatie 6
Badge +5
De converter kan je in je cv plaatsen.
En je hebt geen plus en min ....
Reputatie 7
Badge +8
RayDelft wrote:

@mAiden @Brandje

Toch nog vragen natuurlijk:
1. Zit er op het groene blokje een plus of een min? Of doet het er niet toe hoe de twee draden aangesloten worden?
2. Waar laat je die converter? Ik weet nog niet hoe groot die is, maar laat je die hangen? Of prop je hem ergens tussen?

Uiteraard heel erg graag gedaan. Ben altijd blij als ik iemand van dienst kan zijn.

Aansluitblokje kent geen plus en min.

Converter kan je eventueel aan de onderkant vastmaken. Is geen enkel probleem.
RayDelft wrote:

@mAiden @Brandje

Hoi Ray,
Leuk om jou zo enthousiast te zien.
Dat helpen zijn we hier gewend hoor; wen er maar vast aan!
Fijn weekend!
Reputatie 5
Badge +1
Module ook binnen intussen. Nu wachten op de Toon installatie.
Reputatie 5
Badge +1
@mAiden
Heb zojuist de converter geplaatst en volgens Toon werkt het nu inderdaad modulerend.
Maar bij mij zaten de draden aan de ketel niet aan het oranje blokje vast, dat is de tweede, maar aan het eerste blokje en dat is een groene. Heb dus erg getwijfeld of ik de converter nu op de oorspronkelijke plek moest aansluiten, op de groene dus, of toch op het oranje blokje. Ik heb dus volgens de aanwijzingen het oranje gekozen en alles werkt volgens mij. Blijft de vraag waarom m'n draden oorspronkelijk op groen zaten. Maar goed, volgens TOON moduleert hij nu en dat was precies de bedoeling. Dank voor je instructies.
Reputatie 7
Badge +8
RayDelft wrote:

@mAiden
Heb zojuist de converter geplaatst en volgens Toon werkt het nu inderdaad modulerend.
Maar bij mij zaten de draden aan de ketel niet aan het oranje blokje vast, dat is de tweede, maar aan het eerste blokje en dat is een groene. Heb dus erg getwijfeld of ik de converter nu op de oorspronkelijke plek moest aansluiten, op de groene dus, of toch op het oranje blokje. Ik heb dus volgens de aanwijzingen het oranje gekozen en alles werkt volgens mij. Blijft de vraag waarom m'n draden oorspronkelijk op groen zaten. Maar goed, volgens TOON moduleert hij nu en dat was precies de bedoeling. Dank voor je instructies.

Groene blokje is Aan/Uit.
Oranje blokje is Modulerend.

ouwe oranje blokje verwijder je, die aan de Converter plaats je terug. Draden gaan op Groene blokje op de Converter. Converter zet signaal om naar leesbaar iets voor de ketel.

Als jou draden op Groene blokje aangesloten waren, dan betekent dat dat de Eneco monteur waarschijnlijk jou Toon Aan/uit heeft aangesloten.
Reputatie 5
Badge +1
Dank. Kennelijk ja, maar ik weet niet of de Eneco monteur dat heeft gedaan en of hij er zowiezo aan heeft gezeten. Kan ook zijn dat degene die de ketel heeft geplaatst dat heeft gedaan. In dat geval heeft mijn ketel nooit gemoduleerd ondanks m'n speciale Nefit thermostaat die daarvoor was bedoeld.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen