Toon gebruiken ZONDER abonnement en Eneco, lees hier hoe je de activatiecode krijgt. | Eneco Community
beantwoord

Toon gebruiken ZONDER abonnement en Eneco, lees hier hoe je de activatiecode krijgt.

• 29 juni 2018
  • 28 reacties
  • 22109 Bekeken

Reputatie 1
  • Reageert regelmatig (level 9)
  • 3 reacties
Ook al geeft de website van Toon aan dat je hem zonder abonnement kunt gebruiken. De helpdesk komt met een ander verhaal.
Een activatiecode alleen uitgegeven worden met een abonnement.

Na flink wat stoeien met de helpdesk blijkt het volgende te kunnen:

Sluit een abonnement op Toon af,
wacht tot je de activatiecode hebt ontvangen.
activeer je Toon.
Beroep je op het Herroepingsrecht om het abonnement stop te zetten.
Als je te laat opzegt betaal je 2 maand abonnementskosten (ook geen ramp) en binnen die 2 weken betaal je niks.

Hopelijk helpt dit iemand anders verder.
Toen ik in mijn huis kwam wonen hing er al een Toon,
deze heb ik altijd als thermostaat gebruikt en om te zien wat het actuele verbruik is.

Na een defect heb ik een nieuwe op gesnuffeld op Marktplaats, eraan gehangen en alles werkt weer dacht ik... helaas blijk je dan dus een activatiecode nodig te hebben.

De gebruikersvoorwaarden melden overigens het volgende:

5. Herroepingsrecht
1. U kunt elke Overeenkomst binnen
een Bedenktijd van 14 dagen kosteloos
en zonder opgave van redenen ontbinden.
De Bedenktijd gaat in op het
moment dat het Abonnement wordt
geactiveerd door het intoetsen van
een activatiecode op Toon.
2. U kunt de Overeenkomst ontbinden
door:
- te bellen naar 0900 - 235 3632 (u
betaalt uw gebruikelijke belkosten);
icon

Beste antwoord door Urgel 29 juni 2018, 19:26

@Allen,

Mooie discussie zoals jullie deze voeren 🙂.
Echter, vanuit mijn collega's op de klantenservice is er geen andere mogelijkheid, wat betreft het meegeven van een activatiecode, dan het afsluiten van een abonnement.

Dit geldt ook voor klanten die een Toon via een van onze retailer partners aanschaffen. Deze Toons dienen namelijk geïnstalleerd te worden door een erkend Toon monteur. Dit i.v.m. de garantie. In dit proces wordt de Toon dan ook door de monteur geactiveerd.

Een abonnement op Toon is maandelijks opzegbaar en hiermee dus flexibel. Het ontvangen van een activatiecode via de klantenservice en daarmee een (maandelijks opzegbaar) abonnement is de officiële weg 😉.

Groet, Urgel
Bekijk origineel

28 Reacties

Reputatie 1

Gelukkig gaat het soms via het forum wat makkelijker als er als uitzondering simpelweg even een code wordt gegenereerd door een mod.

Feit is dat als ik als domme consument een apparaat koop dat ik verwacht dat deze gelijk werkt, en zo niet dan bel ik de helpdesk, en dan behoren die mij te kunnen helpen zonder extra kosten.

Je gaat je toch niet eerst aanmelden bij een forum En dan hopen dat iemand in "godmode" je iets toespeelt?
Dat ik om zo'n code moet bellen is al te triest voor woorden! Dat het via een forum zou moeten lopen gaat al helemaal nergens over. Toon slaat daarmee de plank helemaal mis.
Reputatie 7
Badge +4
@Brandje volgens mij heeft @Rwubbels wel een punt hier. Als ik een andere thermostaat in de winkel koop verwacht ik ook dat die het direct doet zonder ingewikkelde activatie procedures. Het is totaal niet realistisch om van iedere consument te verwachten dat ze eerst dit forum bezoeken voordat ze een Toon aanschaffen in de winkel. Vooral omdat daar niet wordt gesproken over een abonnement. In mijn optiek hoort dat ding gewoon te werken 'out of the box' zonder gezeur. Of misschien kan Eneco beter stoppen met de verkoop via retail kanalen. Dan kan in ieder geval de klantenservice goede voorlichting geven voordat tot aanschaf wordt besloten.

Met vriendelijke groeten,

Toonz
Reputatie 1
Zoals @Urgel aangeeft is dit de enige officiële manier, en ook de snelste, ik had binnen 2 uur mijn code.

Ik heb zelf moeten vragen of ik binnen 2 weken mijn abonnement kon opzeggen, toen werd er eerst verteld dat ik dan wel 2 maand moest betalen.
Vervolgens over het herroepingsrecht van 2 weken gehad.
Toen werd mij verteld dat ze niet zeker wisten of de activatiecode wel binnen 2 weken binnen zou zijn.
Een boel Blablabla dus.

Het is te treurig voor woorden dat je een apparaat van +200 euro kunt kopen en niet kunt gebruiken zonder een duur abonnement, een klein 2 persoons huishouden betaald meer voor een Toon abonnement dan dat het bespaard.

Een simpele optie in de Toon tijdens de configuratie met "Toon zonder abonnement gebruiken" had volstaan.

Ik vermoed dat Eneco/Toon de consument proberen te dwingen om even mee te maken wat het apparaat kan.

Op marktplaats staan legio Toon's om die reden voor 30 a 40 euro te koop. En als er al niet eentje in m'n huis had gezeten hoefde ik er echt geen meer.
Dan was ik wel overgestapt naar een ander systeem.
Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Toonz,

Nest dien ook eerst geactiveerd te worden alvorens deze überhaupt bruikbaar is.
Nefit Easy dien ook eerst geactiveerd te worden alvorens deze überhaupt bruikbaar is,
Tado dien ook eerst geactiveerd te worden alvorens deze überhaupt bruikbaar is
Netatmo dien ook eerst geactiveerd te worden, alvorens deze überhaupt bruikbaar is. .

Dat je die dingen moet activeren snap ik, maar bij geen van alle zal je een helpdesk hoeven bellen om ze aan de praat te krijgen, daar ging het nu juist om.…..
Reputatie 7
Badge +2
@Brandje

Ik begrijp volledig wat je hier aangeeft. Je hierin tegenspreken kan ik zeker niet!

Echter, het toekennen van een activatiecode zonder bijkomstigheid van een abonnement is eerder een uitzondering op de regel dan officieel. Vandaar mijn bovenstaande bericht.
Als er een fabrieksherstel door de oude bewoner is gedaan dan is er juist geen code nodig.
Die code wordt onthouden door Toon®️.
Pas als Toon®️ op naam nieuwe eigenaar komt dan wordt Toon®️ door Eneco ontkoppeld en is die code wel vereist.
Geldt uiteraard ook als Toon®️ zoals in geval ts omgewisseld wordt voor een andere.

Overigens bij het op naam zetten wordt de code niet automatisch verzonden of bedoel je dat anders?
Als er een fabrieksherstel door de oude bewoner is gedaan dan is er juist geen code nodig.
Die code wordt onthouden.
Pas als Toon®️ op naam nieuwe eigenaar komt dan wordt Toon®️ door Eneco ontkoppeld en is die code wel vereist.
Geldt uiteraard ook als Toon®️ zoals in jouw geval omgewisseld wordt voor een andere.

Ach had ik uiteraard kunnen weten deze manier 🙂 Ton. zet het maar in het hoekje van de warmte
Die code wordt onthouden.
Geldt uiteraard ook als Toon®️ zoals in jouw geval omgewisseld wordt voor een andere.

Ach had ik uiteraard kunnen weten deze manier 🙂 Ton. Noem het maar de warmte

Geeft niks Mark!
Ik verduidelijk het graag.
En juist in deze situatie werd in eerdere gevallen op het forum de code gewoon verstrekt.
Daarom vind ik het jammer dat de ts dit gezever moest meemaken.
Reputatie 6
Goedemorgen heren @Brandje @Toonz @Rwubbels

Een Toon kopen via Eneco of via de retailer, is in principe altijd inclusief de installatie en een Toon abonnement. Hier zit dus je garantie in, de activatie van Toon (en evt. de mogelijkheid om je abonnement te stoppen). Bij elke retailer Toon is dus een instructie bijgevoegd over hoe je Toon aan te melden zodat Eneco deze alsnog inclusief garantie voor je installeert.

Nu puntje 2, mocht je dus een Toon hebben via:
  • Martkplaats
  • De oude bewoner van je nieuwe huis
  • Of je wilt de via de retailer gekochte Toon zelf installeren
Dan kan ik mij die verwarring voorstellen, en vind ik het voorgestelde idee niet eens zo gek.

Een simpele optie in de Toon tijdens de configuratie met "Toon zonder abonnement gebruiken" had volstaan.
Ik ga eens vragen wat ze hier van vinden.

Feit is dat als ik als domme consument een apparaat koop dat ik verwacht dat deze gelijk werkt, en zo niet dan bel ik de helpdesk, en dan behoren die mij te kunnen helpen zonder extra kosten.
Kleine opmerking, bij een retailer koop je altijd de Toon inclusief installatie. Wanneer je als 'domme consument' de instructies volgt in dit geval loop je niet tegen deze zaken aan. Maar wellicht dat we iets moeten aanpassen in het proces om de 3 bovenstaande opties iets beter te ondervangen.

Groet Vinny
Reputatie 7
Badge +9
@Brandje volgens mij heeft @Rwubbels wel een punt hier. Als ik een andere thermostaat in de winkel koop verwacht ik ook dat die het direct doet zonder ingewikkelde activatie procedures. Het is totaal niet realistisch om van iedere consument te verwachten dat ze eerst dit forum bezoeken voordat ze een Toon aanschaffen in de winkel. Vooral omdat daar niet wordt gesproken over een abonnement. In mijn optiek hoort dat ding gewoon te werken 'out of the box' zonder gezeur. Of misschien kan Eneco beter stoppen met de verkoop via retail kanalen. Dan kan in ieder geval de klantenservice goede voorlichting geven voordat tot aanschaf wordt besloten.

Met vriendelijke groeten,

Toonz

Hoi @Toonz,

Nest dien ook eerst geactiveerd te worden alvorens deze überhaupt bruikbaar is. Doormiddel van een activatie-code. Deze activering verloop via een speciale website van Nest. Zonder internet kan hij dus ook niet geactiveerd worden. Je dien ook een Nest Account te hebben, anders zal activering niet lukken.

Nefit Easy dien ook eerst geactiveerd te worden alvorens deze überhaupt bruikbaar is, alvorens deze werkzaam is. Bij Nefit Easy heb je het nadeel ook, dat alles via een SC loop.

Tado dien ook eerst geactiveerd te worden alvorens deze überhaupt bruikbaar is. doormiddel van een Tado account. Tado is ook alleen in te stellen via je Tado account, alles verloop via een cloud verbinding. Op thermostaat zelf is het alleen mogelijk om hem hoger of lager te stellen, voor de rest gaat alles via je tado account.

Netatmo dien ook eerst geactiveerd te worden, alvorens deze überhaupt bruikbaar is. Netatmo laat ook alles via een SC en cloud lopen.

Bij merendeel van de slimme thermostaat dien er eerst geactiveerd te worden alvorens men zijn programma of dergelijke kan instellen.
Ben het er wel mee eens, dat de door mij genoemde thermostaten het beter terecht hebben.. Bij aanschaf zal je de activeringscode of in de doos of achterop de thermostaat vinden.
Mooie samenvatting Ricardo!?
En toch blijkt uit reeds eerdere situaties hier op het forum dat je wel degelijk een activatiecode krijgt ook Zonder abo.
Speciale handelingen hoef je daar niet voor toe te passen.

De stelling van Eneco is, dat je een Toon®️ ook privé kan kopen en dan moet deze gewoon geactiveerd kunnen worden zonder abo!
Kennelijk de verkeerde bij de Klantenservice getroffen.?

Overigens is het juiste telefoonnr 088 895 59 59 als je bv een abo wilt afsluiten.
Er is namelijk een mondelinge afspraak (voicelog) vereist.

En lukt het telefonisch opvragen van een activatiecode soms niet, dan is er dus altijd dit forum, waar een moderator je verder helpt om de code alsnog te verkrijgen.
Reputatie 1
Activatiecode zonder abonnement is niet mogelijk volgens 3 verschillende helpdeskmedewerkers.
Ik heb ook op het forum rondgezocht, niks gevonden.
ik post deze oplossing voor mensen die hier tegenaan lopen.
Misschien zijn er helpdeskmedewerkers die het op een andere manier doen, ik was het gezever wel zat en zo kost het iig niks.
Niet goed gezocht misschien, want diegenen die er tegen aan lopen zijn verwezen naar de klantenservice, dan wel verstrekte een mod de code via een Pbtje.

Je zegt: "ik was het gezever zat"; begrijpelijk; jammer dat je het forum dan niet eerder inschakelde...

Dan heb je 3 verkeerde servicemedewerkers getroffen.
Het is bekend dat het helaas een vast "geroest" gegeven is.
Vandaar dat ik ook dit forum apart noemde waar een moderator dan het e.e.a. kan regelen en in gang kan zetten.
Sommigen kopen voor €275 bij bv Coolblue een Toon en dan moet die Toon uiteraard wel kunnen werken.

Wel adviseren wij soms forumleden die onderdelen nodig hebben om 1 maand een abo aftesluiten om dan bv een meteradapter of ketelmodule te bemachtigen.

Maar sinds kort gaat Eneco daar ook veel soepeler mee om.
Reputatie 7
Badge +4

Maar sinds kort gaat Eneco daar ook veel soepeler mee om.

Helaas is dat alles wel bij ons bekend maar niet bij de gemiddelde helpdesk medewerker.
En dat is jammer omdat verreweg de meeste communicatie loopt via de helpdesk en niet via dit forum gezien het relatieve lage aantal gebruikers hier.

Mijn advies aan Eneco is om de informatie die ter beschikking is gesteld aan de Helpdesk nog eens tegen het licht te houden en waar mogelijk een frisse update te geven.

@Rwubbels ik vind het wel een mooie 'workaround' maar Eneco moet ook snappen dat dit allemaal extra werk voor ze oplevert, wat simpel voorkomen kan worden door een strakke aansturing van de Helpdesk
Reputatie 7
Badge +2
@Allen,

Echter, vanuit mijn collega's op de klantenservice is er geen andere mogelijkheid, wat betreft het meegeven van een activatiecode, dan het afsluiten van een abonnement.

Dit geldt ook voor klanten die een Toon via een van onze retailer partners aanschaffen. Deze Toons dienen namelijk geïnstalleerd te worden door een erkend Toon monteur. Dit i.v.m. de garantie. In dit proces wordt de Toon dan ook door de monteur geactiveerd.

Een abonnement op Toon is maandelijks opzegbaar en hiermee dus flexibel. Het ontvangen van een activatiecode via de klantenservice en daarmee een (maandelijks opzegbaar) abonnement is de officiële weg 😉.

Groet, Urgel
Reputatie 7
Badge +4
@Urgel Kijk, dat is nou eens een helder antwoord !!
Bedankt voor de snelle reactie.
Reputatie 7
Badge +2
@Toonz

Graag gedaan 😃
@allen,

Groet, Urgel

Hoi Urgel,

Bedankt voor jouw uitleg.
Wat ik bedoelde is de visie van @Folkert, die in een eerder topic aangaf dat ook zonder de uitvlucht van een abo en meteen opzeggen, je een Toon®️ moet kunnen activeren.
Ook heb ik meegemaakt dat een mod gewoon via een pbtje de code verstrekte. Ik had nou niet het idee dat dat tegen de regels was.

Ook de Toons via een retailer worden nu eenmaal bewust door de koper zelf geïnstalleerd. Er komt dan geen monteur bij te pas.
@Brandje

Ik begrijp volledig wat je hier aangeeft. Je hierin tegenspreken kan ik zeker niet!

Echter, het toekennen van een activatiecode zonder bijkomstigheid van een abonnement is eerder een uitzondering op de regel dan officieel. Vandaar mijn bovenstaande bericht.

Hoi Urgel,

Ik begrijp je, want ik weet het uiteraard uit ervaring.
Idd er zijn er niet veel die (bewust) en geen Abo en geen Eneco energiecontract hebben; en zelf knutselen.
Maar denk alleen maar aan iemand die in de woning komt te wonen en een Toon hangt er nog en de Toon®️ op eigen naam wil hebben. Ook die moet een een fabrieksherstel doen en heeft dus een code nodig.
Voorbeelden hebben we afgelopen maanden meermalen gehad.
Kan het zijn @Urgel dat Eneco de regels/teugels rondom het verstrekken van de code in alle situaties heeft aangehaald?
Dus blijft, zoals je zegt een uitzondering nog steeds mogelijk, maar is zeker geen regel. ?

En juist in de situatie van de ts schetste leek mij dat die uitzondering zou moeten kunnen.
Ik weet nog dat Folkert toen stelde dat je een kale, zelf geïnstalleerde, Toon®️ gewoon simpel als thermostaat moet kunnen gebruiken.

Let op de officiële omslachtige werkwijze is mij uiteraard bekend.
Reputatie 7
Badge +2
@Brandje

De regels/teugels zijn eerlijk gezegd nooit aangehaald 🤔 .
Wat velen vergeten is dat Toon in de basis een thermostaat is. Het vergeten hiervan is volledig te begrijpen want tegenwoordig is, wat betreft de mogelijkheden, sky the limit 😎 .

Maar in een situatie waarin een nieuwe bewoner Toon in de woning aantreft, dan zal die basisfunctie en hiermee het regelen van warmte in de woning altijd functioneren.
Voor de extra opties #slimmedienstenopToon, daar dient het abonnement + activatiecode voor afgesloten te worden.
Je hebt gelijk uiteraard; dat was de situatie bij de ts ook.
Maar ik haalde de situatie aan dat Toon®️ een fabrieksherstel had gehad en de nieuwe bewoner de reeds aanwezige Toon®️ op zijn naam wil hebben.
Maar Urgel ik wil m’n gelijk niet hebben hoor; ik begrijp dat er nog uitzonderingen mogelijk zijn.

Fijne avond en leuk er nog even met je over door gepraat te hebben.
@Brandje

De regels/teugels zijn eerlijk gezegd nooit aangehaald 🤔 .
Wat velen vergeten is dat Toon in de basis een thermostaat is. Het vergeten hiervan is volledig te begrijpen want tegenwoordig is, wat betreft de mogelijkheden, sky the limit 😎 .

Maar in een situatie waarin een nieuwe bewoner Toon in de woning aantreft, dan zal die basisfunctie en hiermee het regelen van warmte in de woning altijd functioneren.
Voor de extra opties #slimmedienstenopToon, daar dient het abonnement + activatiecode voor afgesloten te worden.

Hoi @Urgel dank voor de verduidelijking hierover. Toch lift ik even mee met dit draadje 🙂 over de situatie van de nieuwe bewoner. Het komt maar al te vaak voor dat een geactiveerde toon geen fabrieksherstel heeft gekregen van de oud-bewoners. Toon werkt dus in deze niet alleen als een thermostaat. Hierdoor is al meerdere malen na herstel een activatiecode verzonden om de toon op naam te zetten. Klopt toch of........

Ik vermoed dat Eneco/Toon de consument proberen te dwingen om even mee te maken wat het apparaat kan.

Op marktplaats staan legio Toon's om die reden voor 30 a 40 euro te koop. En als er al niet eentje in m'n huis had gezeten hoefde ik er echt geen meer.
Dan was ik wel overgestapt naar een goedkoper systeem.

Die gedachte van jou is zo gek nog niet.
Ben benieuwd wat een moderator daar intern mee doet.
Ik blijf het ook voor in gebruikneming van Toon®️ als een simpele thermostaat zoals ik eerder al meldde een overbodige officiële werkwijze vinden.
Gelukkig gaat het soms via het forum wat makkelijker als er als uitzondering simpelweg even een code wordt gegenereerd door een mod.

Overigens qua “dwingen” denk ik dat je geen gelijk hebt, maar dat dat nog steeds een uitvloeisel is van de unieke koppeling met Eneco, die ongeveer 2 jaar geleden is verlaten en toen kwam Toon®️ voor een ieder beschikbaar ongeacht zijn energie-leverancier.
Ook de WiFI connectie is niet van belang als een pure thermostaat.

Heb je wel nog bedacht dat de softwareversie van jouw Toon®️ wellicht ook achter loopt. De huidige versie is 4.16.x
Voor jouw gebruik wellicht niet urgent, maar toch...
Tja dan was je verwachtings patroon mbt Toon®️ tot iets te hoog afgesteld.
Als domme consument ga je je uiteraard vooraf eerst oriënteren. Dat geldt mi voor meer technische apparatuur.
Juist dan kom je snel bij het forum uit. Voor veel meer zaken/bedrijven geldt dat daar de meeste kennis zit. En zoals eerder bedoeld moderators zijn, die soms ook van de officiële methode kunnen afwijken. Voorbeelden genoeg. Die staan dan overigens niet in de “godmode”, maar wegen de realiteit af tegen de regels, niet meer in niet minder. Die realiteit wordt op het forum vaak goed, zoals bij jou, omschreven en dan maakt het een stuk makkelijker om soms aftewijken.

En zeker als je Toon®️ totaal geïsoleerd wil gebruiken, want Eneco klanten en die met een abo hebben het wat makkelijker. Uiteindelijk is Toon®️ daar ook voor gemaakt.

Maar ik blijf het een goeie tip van je vinden om Toon®️ ook “geïsoleerd” en puur dus als thermostaat te activeren. Hopelijk reageert daar maandag nog een moderator op en “neemt” het mee om bespreekbaar te maken.

Reageer