Toon 2 met Qubino zonmodule | Eneco Community
beantwoord

Toon 2 met Qubino zonmodule

• 28 april 2019
  • 10 reacties
  • 332 Bekeken

Badge
  • Liefhebber (level 10)
  • 13 reacties
Hoi,

ik heb sinds kort een toon 2 en een zon module(Qubino smart meter) deze is draadloos verbonden met toon.
nu wil ik nog 5 zonnepanelen erbij hebben deze zouden dan ook op een aparte groep komen.
kan ik dan nog een Qubino smart meter aanschaffen ? Of werkt toon 2 maar met 1 ?
icon

Beste antwoord door Brandje 28 april 2019, 11:28

Hoi Raymon,

Dat laatste geldt dus!

Toon®️ kan niet omgaan met 2 modules voor Zon op Toon®️.
Slimmer is om in je groepenkast de 2 PV’s na de zekeringen samen te voegen en naar de aansluiting Qubino te leiden.
Dat werkt perfect! En kost ook geen extra geld voor aanschaf 2e Qubino.
Bekijk origineel

10 Reacties

Hoi Raymon,

Dat laatste geldt dus!

Toon®️ kan niet omgaan met 2 modules voor Zon op Toon®️.
Slimmer is om in je groepenkast de 2 PV’s na de zekeringen samen te voegen en naar de aansluiting Qubino te leiden.
Dat werkt perfect! En kost ook geen extra geld voor aanschaf 2e Qubino.
Badge
Oké maar hoeveel kan de Qubino smart meter aan kWh hebben ?

Dus dan de 2 omvormers op elk een groep en dan weer samenvoegen naar de qubino smart meter ?
Dat is erg hoog; bv deze is 65 A

Dus gewoon beide PV’s via een eigen groep na de zekeringen samenvoegen en aansluiten op de ingang van de Qubino.
Gewoon een installateur inschakelen of de PV installateur die je 2e groep komt plaatsen.

Of je de samenvoeging voor de huidige standaard zekering van 16A kunt doen, hangt uiteraard af van de totale terugvoeding die ontstaat met 2 PV’s.
Wellicht dat jij dit type hebt:
https://products.z-wavealliance.org/ProductManual/File?folder=&filename=Manuals/3018/Qubino_Smart%20Meter%20PLUS%20extended%20manual_eng_2.3.pdf

Je kan daar lezen dat de maximale belasting 65A is.
Badge
Ja klopt.

dus je krijgt dan de volgende situatie:

omvormer groep 1
omvormer groep 2
groep 1+2 op 1 groep naar de smart meter

heb ik het dan goed begrepen ?
Exact meer is het niet in essentie.

Maar ik lees niets over (een) zekeringen.
Meestal is de methode:

PV 1 zekering 16A
PV 2 zekering 16A

en na de zekeringen samenvoegen en aansluiten op Qubino.

Als beide PV’s op 1 zekering 16A komen, dan is er wellicht een probleem met overschrijding totale belasting/terugvoeding.
Reputatie 5
Badge +3
Let wel op dat het twee groepen van dezelfde fase zijn (mocht je uberhaupt 3 fase in je groepenkast hebben). Maar dat snapt je installateur ook wel.
Klopt helemaal, maar ik ga er van uit dat hij een 1 fase Qubino heeft, vandaar dat ik de 2e link ook even plaatste.
Badge
Ik heb 1 fase hier.
Reputatie 5
Badge +3
Klopt helemaal, maar ik ga er van uit dat hij een 1 fase Qubino heeft, vandaar dat ik de 2e link ook even plaatste.

Ja maar je kan prima een 1 fase qubino op een 3 fase groepenkast aansluiten (mits de eerste omvormer dus 1 fase is). Better safe than sorry ;-)
Maar het is al duidelijk 🙂

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen