Plug en play zonnepaneel | Eneco Community
beantwoord

Plug en play zonnepaneel

• 17 november 2017
  • 120 reacties
  • 11284 Bekeken

Reputatie 4
Badge
  • Lekker op st(r)oom (level 13)
  • 136 reacties
ik heb sins kort een plug en play zonnepaneel hierdoor klopt het verbruik niet meer. kan je hiervoor ook de ton zon voor gebruiken ? of is of komt er nog iets om deze opbrengst te registreren op toon ?

de grafieken op de ap zijn ook niet meer doorzichtig dus kan ook niet meer zien hoeveel de panelen opbrengen bij de vorige versie zag je de pieken van de stekkers en verbruik van het net nog wel goed.
icon

Beste antwoord door Brandje 17 november 2017, 13:40

Ja ik vermoedde al dat het zo iets was, deze methode is (uit mn hoofd) tot 800 Watt geheel volgens de NEN-regels en dus toegestaan.
Ziet er gelikt uit hoor!

Dan moet je de koppeling met Toon gewoon vergeten, die is dan niet mogelijk.

En inderdaad als jij zelf qua verbruik onder de 500Watt blijft dan gaat Toon 0 aangeven; vroeger was de negatieve aanduiding wel mogelijk, maar sinds een paar versies terug is dat niet meer mogelijk.

Uiteraard wordt de (eventuele) teruglevering wel verder keurig verwerkt.

Wil je het via de Eneco regels en dus werkend op Toon hebben, dan zou ipv de stekker van de PV in het stopcontact er een kabel getrokken moeten worden naar de groepenkast, dan die kWh-verbruiksmeter in de groepenkast en de rest.
Kosten €99, behalve de zelf te trekken kabel.

Ik neem aan dat je dat er niet voor over hebt.
Bekijk origineel

120 Reacties

Hoi m_jong,

Uiteraard kan je hiervoor Zon op Toon gebruiken.
Ik zou bijna zeggen moet je daarvoor gebruiken, want dat is de enige manier om op Toon alle berekeningen van stroom goed te laten verlopen.

Maar......, dan moet je daar wel €99 voor over hebben.
En o.a. in de groepenkast is een kWh-verbruiksmeter noodzakelijk.

Hoe veel opwek heeft je PV?
Reputatie 4
Badge
de 2 panelen zijn verbonden met een stekker in een stopcontact in de schuur, dus niet in de meterkast heb een huurhuis dus kan helaas geen panelen op de dak plaatsen wat ik wel zou willen de panelen leveren 500w overdags als de zon schijnt staat de toon op 0 😍

Ja ik vermoedde al dat het zo iets was, deze methode is (uit mn hoofd) tot 800 Watt geheel volgens de NEN-regels en dus toegestaan.
Ziet er gelikt uit hoor!

Dan moet je de koppeling met Toon gewoon vergeten, die is dan niet mogelijk.

En inderdaad als jij zelf qua verbruik onder de 500Watt blijft dan gaat Toon 0 aangeven; vroeger was de negatieve aanduiding wel mogelijk, maar sinds een paar versies terug is dat niet meer mogelijk.

Uiteraard wordt de (eventuele) teruglevering wel verder keurig verwerkt.

Wil je het via de Eneco regels en dus werkend op Toon hebben, dan zou ipv de stekker van de PV in het stopcontact er een kabel getrokken moeten worden naar de groepenkast, dan die kWh-verbruiksmeter in de groepenkast en de rest.
Kosten €99, behalve de zelf te trekken kabel.

Ik neem aan dat je dat er niet voor over hebt.
Reputatie 4
Badge
vind de 99 euro geen probleem maar kan geen groep meer aanmaken in de kast anders moet die ook weer aangepast worden. ze zouden voor zulke instalaties ook iets moeten verzinnen voor een correcte meting. er zullen best meer mensen komen met een kleine installatie om de kosten iets te drukken. niet iedereen kan helaas panelen plaatsen op de dak.

dus eneco kom met een oplossing 😘 😍
Nou de groepenkast zelf wordt niet aangepast; ze zetten er dan een uitbreiding bij.

Maar gelijk heb je om Eneco aanpassing te vragen.
Blijft moeilijk omdat Toon de bruto opwek wil weten om alle berekeningen goed uit te voeren en dat lukt bij jou dus niet.
Reputatie 4
Badge
kan in de groepenkast niks toevoegen die zit vol en het is een huurhuis en is niet de makkelijkste woningstichting helaas 🙂
kan in de groepenkast niks toevoegen die zit vol en het is een huurhuis en is niet de makkelijkste woningstichting helaas :)

Aii dat schreef je eerder idd, maar zo'n simpele uitbreiding naast de groepenkast wordt vrijwel altijd geaccepteerd is mijn ervaring. Zeker als tegenwoordig het gevraagd wordt ivm de duurzaamheid, dan heb je vaak een streepje voor!

Jammer dat jouw wbv niet de makkelijkste is.

Suc6 verder.
Reputatie 4
Badge
ze zijn best redelijk met aanpassen alleen als je eruitgaat mag je alles echt in oude staat terugbrengen of vervangen, maar moet zeggen als er wat is ze staan de volgende dag op de stoep om het te verhelpen, om de 17 jaar nieuwe cv ketel en keuken dat ook niet verkeerd. en onderhoud is top.

maar on topic nog geen oplossing voor de toon voor kleine micro instalaties dus.

wie weet komt eneco wel binnenkort hiervoor met een oplossing haha
Ik weet wel dat er qua presentatie/layout van Zon op Toon op termijn een wijziging aan zit te komen, maar ik ben bang dat jij daar niet veel aan zal hebben.
Fijn weekend!
Reputatie 4
Badge
jammer dat er geen moderator of eneco medewerker met een voorstel of met een oplossing k hiervoor komt er zullen toch wel meer mensen een plug en play set hebben
Volgens mij is het simpel.
Zon op Toon®️ kan alleen maar goed werken als je je opwek rechtstreeks invoert in je groepenkast. Dat is bij jou dus niet mogelijk.
Meer smaken zijn er niet.
Reputatie 5
Badge +1
In Feite “zou” het voldoende moeten zijn als de KWh meter maar tussen de panelen en de stekker geplaatst zouden worden. De opnemer op de knipperled zou dan met een langere kabel naar De meterkast gevoerd moeten worden.
Technisch gezien is dit allemaal mogelijk, en lijkt me ook niet te ingewikkeld.
In Feite “zou” het voldoende moeten zijn als de KWh meter maar tussen de panelen en de stekker geplaatst zouden worden. De opnemer op de knipperled zou dan met een langere kabel naar De meterkast gevoerd moeten worden.
Technisch gezien is dit allemaal mogelijk, en lijkt me ook niet te ingewikkeld.

Klopt. En ik heb vernomen dat eneco ook bezig is met een zwave kwh meter dus dan wordt dat nog makkelijk (zonder lange kabel naar de meteradapter dus).
Reputatie 4
Badge
als er een zwave kwh meter zou komen wil ik best wel een tester willen zijn voor eneco 🙂 voor een plug in paneelset 🙂
als er een zwave kwh meter zou komen wil ik best wel een tester willen zijn voor eneco 🙂 voor een plug in paneelset :)

Ja dat wil ik begrijpen!
Maar dan zal het Zon op Toon®️ gebeuren eerst op de “schop” moeten. Ik zie het niet gebeuren.
Zeker niet met de huidige Toon®️
Misschien met de nieuwe Toon®️?
De toekomst zal het leren.
Reputatie 4
Badge
Met de nieuwe toon dat lees ik al een paar jaar ook op de oude forum.

De toon van nu lijkt wel een beetje uitontwikkeld te zijn.

Nieuwe app kan nog niet op tegen de toon op tablet, maar de toon op tablet crash de laatste maanden ook al als je gegevens op wil vragen.
Met de nieuwe toon dat lees ik al een paar jaar ook op de oude forum.

Nieuwe app kan nog niet op tegen de toon op tablet, maar de toon op tablet crash de laatste maanden ook al als je gegevens op wil vragen.

Ja daar is idd veel over geschreven, omdat ooit op internet een termijn werd genoemd in een vraaggesprek met Eneco.
Over de publieke uitrol is nog steeds niets bekend.
De nieuwe App is puur ontwikkeld voor op smartphone’s. Dus dat de App bij sommige het nog doet op de tablet is alleen maar meegenomen.
Reputatie 4
Badge
Dan hoop ik dat de app snel wat uitgebreider wordt waar heb je anders de slimme stekkers voor. Er zijn goedkopere alternatieven om je stekkers aan uit te zetten. Of je heu lampen aan te zetten. 4.50 blijf een hoop geld om je verwarming op afstand aan te zetten. Maar blijft een leuk gadget zolang je nog de bijzaken kan monitoren wat volgens mij de bedoeling was

Maar we gaan nu te ver weg van de topic ??
Oke, nog ff dan, je bedoelt de historie uitgebreid van de slimme stekkers?
Daar kan je 1 maand in de urenweergave terug kijken en als je de slimme stekkers in China koopt kosten die maar gemiddeld €20.
Hier een overzicht met bv de slimme stekker koelkast apart erbij:

Ik ben daar verder best tevreden over.

En dan nu maar weer ontopic, toch?
Reputatie 4
Badge
Heb 17 stekkers nu maar een totaal overzicht van stekkers in de grafiek, je moet nu per stekker kijken en zou mooi zijn en zelf je tegels indelen. Dan zou ik weer tevreden zijn haha.

Maar nu ook weer on topic ?
als er een zwave kwh meter zou komen wil ik best wel een tester willen zijn voor eneco 🙂 voor een plug in paneelset :)

Ja dat wil ik begrijpen!
Maar dan zal het Zon op Toon®️ gebeuren eerst op de “schop” moeten. Ik zie het niet gebeuren.
Zeker niet met de huidige Toon®️
Misschien met de nieuwe Toon®️?
De toekomst zal het leren.

In 4.15.2 kan je al meerdere meteradapters toevoegen. Voor elk doel 1-tje. Dus ook een losse meteradapter voor een Zon op Toon niet bij de meterkast. Nog even en de z-wave kWh meter past daar ook in. Dus gewoon op de huidige Toon. Geen aanpassing van Zon op Toon voor nodig Alleen de aansturing/uitlezing van de meteradapter(s)

Dat valt wel mee hoor. Er zijn nog genoeg apps te bedenken. Alleen de vraag hoeveel apps je kan draaien op de simpele hardware van de Toon.

Denk bijv. aan CO2, CO, luchtvochtigheids meters, aansturing van zone kleppen en/of slimme thermostaatknoppen. Besturing van je ventilatie. En ga zo maar door.

De volgende toon (project naam NXT naar het schijnt) zal vast veel sneller zijn en meer apps kunnen draaien. Ik ben wel benieuwd naar die specs.
Reputatie 7
Badge +4

In 4.15.2 kan je al meerdere meteradapters toevoegen. Voor elk doel 1-tje. Dus ook een losse meteradapter voor een Zon op Toon niet bij de meterkast. Nog even en de z-wave kWh meter past daar ook in. Dus gewoon op de huidige Toon. Geen aanpassing van Zon op Toon voor nodig Alleen de aansturing/uitlezing van de meteradapter(s)

Kijk, dit is nog eens zinnige informatie... Volgens mij heb jij meer nieuwtjes/info dan dat ik ooit van veldtesters heb gezien hier. @Brandje dit soort nieuwtjes hoort toch eigenlijk uit de veldtester community te komen of mogen jullie geen mededelingen doen over nieuwere versies die jullie als eerste mogen testen?

Als deze functionaliteit er inderdaad al is, is dat een perfecte oplossing op korte termijn voor klanten met een PV verdeler op zolder zonder aparte leiding naar de meterkast. Of mis ik iets?
Reputatie 4
Badge
@Vinny

dit is de situatie voor de zon op toon om weer on topic te komen.

stekker zit niet op een schone groep dus de kw-meter zou in de snoer moeten komen lijkt mij 🙂
Hoi Vinny,@Vinny;@m_jong

De nieuwe nog niet door Eneco te leveren zWave kwh-verbruiksmeter kan toch gewoon middels het kleinste groepenkastje aangesloten worden?
Die din-rail uitvoering daarin; de opwek van de panelen op z'n schuur rechtstreeks daarop aan gesloten. Dan is de eis "schone" groep verder ook niet relevant. De opwek is daarmede "schoon"
En Toon ontvangt de opwekdata verder draadloos.
M.i. alles opgelost.

Reageer