Installatiehandleiding Toon | Eneco Community

Installatiehandleiding Toon

• Reageert regelmatig (level 9)
  • 7 reacties
Weet iemand waar ik de handleiding voor het installeren van de Toon kan downloaden?

Ik ben verhuist en heb de Toon meegenomen naar de nieuwe woning.

Ik ben bij de installatie geweest en zo moeilijk was het niet maar qua volgorde wil ik het goed doen.

20 Reacties

Heel goed, jezelf informeren is de juiste volgorde.
Kijk hier even:

https://www.toon.nl/media/1219/handleidingtoonalgemeen-3.pdf
Reputatie 7
Badge +8
Weet even de handleiding locatie niet te vinden, maar de volgorde zit wel in mij hoofd.

1: CV Ketel uitzetten, haal de stekker uit stopcontact.

2: ouwe thermostaat losmaken, maak een foto van hoe de draden nu zit. Maak de draden nu los, en bevestig de muurplaat van Toon. Draden ook aansluiten op groene blokje van de muurplaat.

3: Toon op de muurplaat klikken, wel voorzichtig.

4: keteladapter aansluiten. (Kijk goed welke ketel je heb, bijv Nefit (uitzondering nefit proline NXT) kan geen Opentherm communiceren met Toon, dus moet je je ketel op Aan/uit aan sluit.), draad dat er nu loopt van de thermostaat naar cv ketel, knip 1x door, allebei de draden strippen. Thermostaat draad sluit je aan bij thermostaat, cv sluit je aan bij cv ketel.

5: Keteladapter netjes naast de ketel ophangen, er zit in midden een gat daar pas prima een schroef doorheen, zodat je hem netjes kan ophangen.

6: Stekker van de CV ketel erin, laten opstarten. Ondertussen Adapter in de keteladapter drukken. Als de CV is opgestart, de stekker van de keteladapter in stopcontact doen.

7: Wachten totdat Toon helemaal is opgestart, nou even de kachel wat hoger zetten. Kijk bij de CV ketel of deze gaat stoken. Zoja, dan heb je Toon met succes zelf aangesloten. Zonee, vertel ons dat.

Als je dat allemaal heb gedaan, kan ik je ook wel uitleggen hoe je de meteradapter koppel aan Toon. Zodat je stroom en gas verbruik te zien is.
@Brandje
Bedankt voor je snelle reactie, ik was op zoek naar een meer uitgebreide officiële installatie handleiding, hiermee kom ik in ieder geval iets verder.

Ik zie nu dat @mAideneen mooie opsomming heeft gemaakt, bedankt beide!

@mAiden ik wil idd daarna de Toon koppelen aan m'n slimme meter, bij het demonteren was het gewoon de utp stekker er uit halen, moet ik verder nog iets met de Toon doen? (koppelen bijv?)
Reputatie 7
Badge +8
Als je zover bent:

Meteradapter koppelen is vrij eenvoudig, kans is zelfs aanwezig dat Toon deze nog ziet. Onderstaande stappenplan, is even uitgaand dat de koppeling er nog is.

1: Meteradapter gaat naar je meterkast, daar dien je dus ook een vrije stopcontact te hebben.

2: Stop meteradapter in stopcontact.

3: Indien je slimme meters heb, sluit je nu P1 kabel aan. 1 kant gaat de meteradapter in, andere gaat de p1 poort in van je slimme stroommeter.

4: Zet bijvoorbeeld de waterkoker even aan, als alles goed gegaan is zal het stroomverbruik nu toenemen.

5: Gasverbruik moet je even aankijken, aangezien je slimme gasmeter draadloos koppeld moet staan aan je slimme stroommeter. Merk je snel genoeg na het douchen.
@Brandje
Bedankt voor je snelle reactie, ik was op zoek naar een meer uitgebreide officiële installatie handleiding, hiermee kom ik in ieder geval iets verder.

Ik zie nu dat @mAideneen mooie opsomming heeft gemaakt, bedankt beide!

@mAiden ik wil idd daarna de Toon koppelen aan m'n slimme meter, bij het demonteren was het gewoon de utp stekker er uit halen, moet ik verder nog iets met de Toon doen? (koppelen bijv?)

Graag gedaan uiteraard.
Maar juist die expliciete handleiding staat niet op het internet.
Beide bedankt! ik ga er van het weekend mee aan de slag! #komtgoed
Top en laat de afloop even weten.
Mannen, alles aangesloten volgens de beschrijving maar nu blijft de ketel maar aanstaan, pff t is hier 22 graden.
Heb ik draadjes verkeerd om gedaan? Communiceert mijn toon niet met de ontvanger? Er staat geen vlam op de Toon.
Je hebt vermoedelijk de Toon module bij je CV aangesloten op de Aan/Uit van je CV.
Geen OpenTherm betekent geen vlammetje.

Geef even aan welke CV en type je hebt.
Wellicht dat jouw CV een extra module nodig heeft, zoals bij Vailant en Nefit.
Ik heb nu wel een vlam maar hij reageerde niet. Er zat een Honeywell Modulation (zo’n ronde) op dus ik dacht dat moet wel kunnen.
Ketel: Valliant VHR NL24-28 C
Hier zie je bv een topic dat je de VR33 module nodig hebt om Toon op OT te laten werken.

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/opentherm-valliant-vhr-18-22-c-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-8188

Soms zit deze module links of rechts in de ketel verstopt.
Even op onderzoek gaan dus.

Deze module bedoel ik:

https://wifithermostaten.nl/vaillant-opentherm-module-vr33.html
In de ketel zit een A B met “opentherm”, daar zitten de blauwe en rode draden op aangesloten die dan weer direct naar de thermostaat lopen.
Kun je bevestigen dat deze ketel (nog) niet geschikt is voor Toon?
Dat begrijp ik, maar heb je het topic gelezen waar ik de link van gaf?
Ja, de link heb ik gelezen (en zal k morgen nog een x doen) maar af en toe was ik de weg ff kwijt, t ging wel dat dieper in de materie. ?
Als k zeker weet dat Toon nu niet werkt wacht ik er nog mee, over een jaar ga ik voor een nieuwe ketel.
Reputatie 7
Badge +8
Toon al eens geprobeerd aan te sluiten op 4 3 waar de brug nu zit?

Dit zeg de handleiding :

Hoi Ricardo,

Als ik nog een ander topic erbij haal, dan is toch echt de VR33 module nodig.
Of lees jij dat anders; kijk hier even naar:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/ketel-niet-ondersteund-topic-gesloten-bezoek-ons-nieuwe-toon-forum-https-forum-toon-nl-5452

Die link betreft het exacte type als die van de ts.
Het is misschien slim dat @Berny ook even z’n licht hier over laat schijnen.
Reputatie 6
Badge +7
Even kijken of de aansluiting A/B is aangesloten op de print.

En er moet gekeken worden of Opentherm geactiveerd is in het menu . Standaard staat hij op uit .
Daar heb je een code voor nodig . Daar kan misschien iemand mee helpen die in de cv's zit of je eigen installatie monteur of de valliant helpdesk ...
Ik heb contact gezocht met Vailliant, probleem uitgelegd, foto's opgestuurd en onderstaande reactie gekregen:

Hierbij de beschrijving om uw ketel softwarematig geschikt te maken om Opentherm (modulation) aan te kunnen sluiten.

Voordat de thermostaatkabel op A en B wordt aangesloten dient u in de software een aanpassing te doen.

De thermostaatkabel dient losgemaakt te worden van 3 en 4.

Korte beschrijving van de handelingen om de instelling van de print van aan/uit naar opentherm te zetten:

+ en – tegelijk indrukken (KORT), er verschijnt D01 in het display.

Met de +-toets naar D10, KORT op de MODE-toets drukken.

In het display komt een getal te staan (dat is iedere keer een ander getal), dit getal verandert u naar 16 (met + of – toets).

Als 16 in het display staat, drukt u LANG op de MODE-toets om de toegangscode te bevestigen, totdat 16 2x geknipperd heeft.

Daarna 1x KORT op MODE, dan staat u weer op D10.

U drukt op de + toets totdat u D20 ziet, dan weer KORT op MODE.

In het display staat -01, deze moet u veranderen naar 00 (1x op “+”-toets). Dit getal bevestigen door LANG op de MODE-toets te drukken (display knippert 2x).

KORT op MODE, daarna KORT op de + en -. Dan staat u weer in het beginscherm van uw ketel.

Daarna pas de kabel op A en B aansluiten.

Ik ga dit weekend met even op wat knoppen drukken...
Keurige terugmelding zeg van Vaillant!
Werden deze handelingen ook niet genoemd in eerdere linken op het oude forum?

Suc6 en laat de afloop even weten.
Reputatie 6
Badge +7
Dat is netjes... Inderdaad iets met een veranderde cijfers/code
Nu gaat het lukken ...

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen