Installatie Toon | Eneco Community
beantwoord

Installatie Toon

• 14 augustus 2018
  • 33 reacties
  • 895 Bekeken

Reputatie 2
Hallo allemaal,

Onlangs via vrienden een Toon overgenomen. Gebeld met toon voor de abbo...alleen komen we niet helemaal uit met de installatie....
Alles is aangesloten behalve de ketelmodule...geen idee hoe we dit moeten aansluiten..
We hebben wel stadsverwarming dus geen gas en volgens mij geen ketel.
Heb nu de toon hangen waar de oude thermostaat heeft gehangen maar helaas doet ie niks...
Is er iemand die mij zsm ermee zou kunnen helpen?
En is het zelf te doen zonder dat er monteur aan pas moet komen?

Ik hoor het graag van jullie. 😁

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Paula
icon

Beste antwoord door Brandje 14 augustus 2018, 20:47

Hoi Paula,

Dat is een lastig issue. Want Toon®️ wordt door Eneco bij stadswarmte niet ondersteund en ook niet aangesloten door een monteur.
Het belangrijkste is dat je al een thermostast moest hebben. Daaraan voldoe je, maar de klep voor besturing door de thermostaat moet wel geschikt zijn voor Toon®️.
Dus als je de kennis zelf niet hebt moet je idd opzoek naar iemand die je daarbij wilt helpen.

Ik hoop dat het lukt.
Je zou kunnen beginnen een foto te plaatsen van de klep die door je oude thermostaat werd bestuurd.
Bekijk origineel

33 Reacties

Hoi Paula,

Dat is een lastig issue. Want Toon®️ wordt door Eneco bij stadswarmte niet ondersteund en ook niet aangesloten door een monteur.
Het belangrijkste is dat je al een thermostast moest hebben. Daaraan voldoe je, maar de klep voor besturing door de thermostaat moet wel geschikt zijn voor Toon®️.
Dus als je de kennis zelf niet hebt moet je idd opzoek naar iemand die je daarbij wilt helpen.

Ik hoop dat het lukt.
Je zou kunnen beginnen een foto te plaatsen van de klep die door je oude thermostaat werd bestuurd.
Reputatie 7
Badge +8
Denk dat @Berny je hiermee het beste kan helpen.
Heb zelf geen stadsverwarming, maar een CV Ketel.
Het probleem zit ‘m in het voltage van de besturing van de klep.
En ik vermoed dat het thuis bij de ts moet worden aangesloten en dan kan de woonafdtand ook nog een probleem zijn.
Wie weet worden we wijzer als de ts een foto plaatst.
Reputatie 2
@Brandje
Dankjewel voor je bericht.
Zal idd even een foto plaatsen.
Geen idee waar ik het allemaal kan vinden.
Klopt het dat de toon nu niks doet? Ook niet aan gaat?
Heb op me oude thermostaat 3 kabels die ermee verbonden waren.
Heb de 2 kabels nu verbonden
Dit is wat ik heb (zie foto’s)

Alvast dank voor jullie berichten.

Groetjes,

Paula
Vwb de stroom heb je Toon®️ verkeerd aangesloten.
Het stroom verbruik dient uit de P1 poort te komen; dat is de plek waar je het plastic blokje in heb gedaan. En dan maar kopen dat je de juiste meteradapter hebt, want het kan zijn dat die van jou slechts voor domme meters geschikt is.
Dus de plaksensor moet je verwijderen.

Kan die witte kast niet open?
Daar zit toch de klep in die ik bedoel?
Reputatie 2
@Brandje je bedoelt deze?
Hoe ziet die klep eruit?
Waar moet ik zoeken?? 😅
Die besturing van de klep zit toch in die witte Kamstrup kast?
Reputatie 7
Badge +8
Loop er geen draadje van de thermostaat binnen, naar die witte kast? Daar zou eigenlijk de ketelmodule tussen moeten..
Reputatie 2
@Brandje
Dit zie ik....als ik het eraf haal...geen idee wat dit is...
Reputatie 2
Ben echt een beetje wanhopig.... 😥
Reputatie 7
Badge +8
Ben echt een beetje wanhopig.... 😥

Niet wanhopen. Wij hebben wel voor hetere vuren gestaan. 😃

Toon zou je hoe dan ook wel kunnen gebruiken hoor, ik durf alleen niet te zeggen dat die ook je verwarming zou kunnen bieden.
Dat begrijp ik, vandaar mijn eerdere advies om er iemand bij te halen.
Wat daar achter die verpakking zit, zou ik ook niet weten.
Reputatie 2
@mAiden het enigste wat ik zie onder die kast is dit: geen draadjes ofz..

Vraag me wel af of ik de toon zelf goed heb gemonteerd...
3 kabeltjes waren het waar ik maar 2 van kon gebruiken..

Reputatie 2
@brandje

Weet jij wie ik er bij kan halen die mij hierbij kan helpen?
Monteur van toon zelf niet toch?
Want die deden het niet, begreep ik?
Eneco kan je hierbij niet helpen, want zoals gezegd ze ondersteunen het niet.
Als ik naar die witte losse stekker kijk, dan zou ik denken dat er een 230 volt klep in zit.
Ik twijfel even, maar volgens mij ondersteunt Toon warmte alleen max 24 volt.
Verder zal jouw Toon®️ alleen maar werken als de ketelmodule stroom krijgt.
Want deze ketelmodule moet in de leiding naar de thermostaat worden aangesloten; dan zorgt deze module dat Toon®️; 24 volt krijgt en dan opstart.
Te ingewikkeld en onoverzichtelijk om iets duidelijk erover te zeggen...
De Perilex stekker is niet aangesloten (stekker met 5 pins), schijnt naar iets te gaan boven de rode Grundfos pomp (een klep?).
De metermodule is niet aangesloten op een stopcontact en met alleen 1 kabel naar de P1 port van de slimmemeter. De andere kabeltje naar de sensor mag verwijderd worden (sensor inclusief) zoals @Brandje al aangaf.
De Toon wordt niet van spanning voorzien, daarvoor moet je de ketel adapter gebruiken samen met de losliggende witte stroomadapter, maar daarvoor moeten we (jij) een kabeltje zoeken...
Kan je identificeren welke kabel naar de muur gaat waar de Toon scherm hangt, en waar hij vandaan komt? Een van die kabels bij de Kamstrup kastje moet het zijn, denk ik.
Dan kijken we verder... Maak gedetailleerde foto's van die Kamstrup kastje en van boven de pomp.
Dat ding met de jute zak eromheen is een boiler met een thermostaat kraan voor warmwater, die komt niet in aanmerking voor jouw probleempje.
Hoi @Berny als ik het kastje nog eens beter en ingezoomd bekijk (waar Strukton op staat) dan komt daar rechtsonder een draad uit die naar rechts onder loopt, achter de leiding om.
Kijk je op de andere foto dan eindigt die draad in de perilex stekker.
Dus dan zou dat toch de klep zijn?
Dat denk ik ook @Brandje
Reputatie 2
@brandje
Wat kan ik nu het beste doen?
😞
Het kabeltje van Toon naar het kastje identificeren, en gedetailleerde foto's van de eerder gevraagde items nemen.
Reputatie 2
Ga ik gelijk doen zodra ik thuis ben 🙂
Dankjewel
Probeer dat kastje te openen en idd gedetailleerde foto’s nemen.
Klopt het dat de draad van de witte periflex stekker daar naar toe loopt?
Neem ook deze eerdere stelling van Eneco even mee in deze:

https://forum.eneco.nl/algemene-vragen-en-opmerkingen-over-toon-110/schakelvermogen-van-toon-ketelmodule-15841

Hier nog een topic inzake de aansturing klep door Toon®️:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1715109

Hier twijfelde ik al een beetje:
https://forum.toon.nl/aan-de-slag-met-toon-20/installatie-toon-2364/index1.html#post34550

Maar hierboven blijkt dat ik dus wel goed zat.
Reputatie 2
@Brandje je hebt idd gelijk zie foto.

Ik zou nog steeds niet weten waar ik de kabel kan vinden die ik nodig heb 😞

Reageer