Gas- en elektriciteitsmeter in aparte kamers | Eneco Community
beantwoord

Gas- en elektriciteitsmeter in aparte kamers

• 21 augustus 2018
  • 9 reacties
  • 1679 Bekeken

Ha Toon'ers,

Mijn (slimme) gasmeter is geplaatst in de gangkast, terwijl mijn elektriciteitsmeter aan de andere kant van het huis bij de trap hangt. Ik las dat de meters via een kabel aangesloten worden, is dit in mijn geval ook mogelijk?

Gr,
Cedric
icon

Beste antwoord door mAiden 21 augustus 2018, 16:00

Ha Toon'ers,

Mijn (slimme) gasmeter is geplaatst in de gangkast, terwijl mijn elektriciteitsmeter aan de andere kant van het huis bij de trap hangt. Ik las dat de meters via een kabel aangesloten worden, is dit in mijn geval ook mogelijk?

Gr,
Cedric

Slimme gasmeter zal draadloos verbonden worden aan je slimme stroommeter.. Slimme stroommeter heeft een P1 Poort waarop je Toon kan aansluiten, je verbruik kan monitoren..

Maar hou er even rekening mee dat de maximale afstand van de gas en stroommeter maximaal 15 meter of 2 bouwlagen mag zijn.
Bekijk origineel

9 Reacties

Hmm, ik weet wel dat alle meterstanden gewoon goed doorkomen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.. Zal Stedin wel even contacten dan

Dat is in ieder geval een goed bericht.
Maar wie weet wordt de gasmeter apart uitgelezen.............
Stedin checken is een goede methode.
Je kan ze ook WhatAppen

Overigens moet Eneco ook in het P4 systeem kunnen zien of het idd met het uitlezen van gasmeter goed gaat.
Hmm, ik weet wel dat alle meterstanden gewoon goed doorkomen, maar daar is dan ook alles mee gezegd.. Zal Stedin wel even contacten dan
Dank voor de snelle antwoorden!
Ik schat dat de afstand hemelsbreed zo'n 8 meter is. Daartussen staat wel een keuken met de basis-apparatuur. Zou dit een draadloos signaal kunnen "tegenwerken"? De enegeriemeter (wat idd wel een slimme meter is) hangt in de meterkast samen met de wifi-router etc. Dus daar is aansluiten geen punt. Ik durf niet te zeggen of/hoe de gasmeter met de enegergiemeter is verbonden. Ik weet wel dat er op de plek van de gasmeter geen electra-aansluiting is, dus vraag me nu uberhaupt af hoe dit aangesloten is en werkt

Hoi Cedric,

Ik betwijfel of die gasmeter wel draadloos is aangemeld bij de slimme stroommeter.
Dat kan je zelf controleren cq het bij je Netbeheerder te vragen. 8 meter is wel erg veel namelijk.
Een ding is zeker in principe is een slimme gasmeter niet geschikt voor plaksensoren.
Helder, ga ik daar eerst even achteraan vanmiddag. Dank voor de adviezen!
Reputatie 7
Badge +9
Als je een slimme meter heb, zal je moeten kijken of deze gekoppeld staat. Zo niet, dan zal je je een sensor moeten gaan plakken op de gasmeter.

Dan krijg je dus zoals Brandje zei 2 meteradapters op Toon. 1 voor stroom, 1 voor het gas.
Dank voor de snelle antwoorden!
Ik schat dat de afstand hemelsbreed zo'n 8 meter is. Daartussen staat wel een keuken met de basis-apparatuur. Zou dit een draadloos signaal kunnen "tegenwerken"? De enegeriemeter (wat idd wel een slimme meter is) hangt in de meterkast samen met de wifi-router etc. Dus daar is aansluiten geen punt. Ik durf niet te zeggen of/hoe de gasmeter met de enegergiemeter is verbonden. Ik weet wel dat er op de plek van de gasmeter geen electra-aansluiting is, dus vraag me nu uberhaupt af hoe dit aangesloten is en werkt
Reputatie 5
Badge
Hey @choogendoorn

Welkom op het forum! leuk dat je hier je vraag stelt.
Zoals @Brandje en @mAiden beiden al uitleggen zijn er zeker mogelijkheden maar is dit afhankelijk van een aantal zaken, zoals de afstand tussen de meters. Daar ben ik in dit geval zeker benieuwd naar.

Groet,
Glenn
Reputatie 7
Badge +9
Ha Toon'ers,

Gr,
Cedric

Slimme gasmeter zal draadloos verbonden worden aan je slimme stroommeter.. Slimme stroommeter heeft een P1 Poort waarop je Toon kan aansluiten, je verbruik kan monitoren..

Maar hou er even rekening mee dat de maximale afstand van de gas en stroommeter maximaal 15 meter of 2 bouwlagen mag zijn.
Ha Toon'ers,

Gr,
Cedric

Hoi Cedric,

Klopt dat is tot nu toe wel de gewoonte.
Hoe is jouw slimme gasmeter aan je slimme stroommeter aangesloten? Ik neem aan van niet.
Heb je overigens wel een Slimme stroommeter?

Toon kan sinds enige versies terug meerdere meetmodules draadloos aan.
Dus er zal nader gekeken moeten worden of ook je gasmeter draadloos aan Toon gekoppeld kan worden.

Reageer